Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
8327 besök totalt |
RVS Rotorventil - något för racing?
Jag fick ett uppdrag: knåpa ihop begriplig information om vårt nya ventilsystem. Resultatet av mina ansträngningar är detta: www.rotaryvalve.se Och det fick mig att tänka. Borde inte det här fungera väldigt bra på race-Miatan? Ett nytt topplock, alltså, utan kamaxlar och sånt struligt. Med möjlighet till hög kompression och ordentlig fyllnadsgrad borde man kunna kräma ur en del extra ur motorn. ![]() ![]() Efter att ha sett resultaten från både simuleringar och en prototyp byggd på en encylindrig Hondamotor tycker jag att det ser lovande ut. Vad kostar ett enstyckstillverkat topplock? ... |
||
Re: RVS Rotorventil - något för racing?
Jag är ju bara en dum lekman och har inte koll på allt, men är nyfiken av mig. Jag har gått i den Dude-ianska ( ![]() ![]() Vad är födelen mot tex slidmotorer där man också får hög fyllnadsgrad och kompression? (nu menar jag senare slidmotorer, de som engelsmännen hade och använde i tex flygmotorer) Jag är bara genuint nyfiken, hoppas du inte tar illa upp. ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Känns inte som en helt ny idé?
http://www.douglas-self.com/MUSEUM/P Vad gör att denna ska vara mer framgångsrik än tidigare försök? Om det är styrningen av "ventilen" som är det revolutionerande så bör det lyftas fram. _________________ /Arne Lindgren |
||
Re: RVS Rotorventil - något för racing?
Jag hade tagit illa upp om du hade gnällt på hemsidan - det var ju den som var mitt uppdrag att göra. ![]() Resten är jag nog lika nyfiken som någon annan att begripa mig på. |
||
Re:
Som en mängdventil i en dieselpump. Här är en stockholmare en vevhusöverladdad motorn med in/uptlopp i kamaxelns centrum. http://rideapart.com/2011/08/custom- _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
En annan snubbe som gjort det mesta
http://www.pattakon.com T ex mekanisk lösning för ventilstyrning med steglöst variabel lyft och duration, http://www.pattakon.com/pattakonDesm _________________ Johan Lekås |
||
Tycker sidan var bra. Det lär fungera och anledningen är moderna material och elektronisk styrning. Såg när de svarvade sexkantiga bitar med servoteknik. Frågan är om det ger någon riktigt bra effelt.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Såg den där någon gång 2008/2009 när uppfinnaren fiskade studenter till att göra exjobb på lösningen.
Är alltid kul med innovatörer som driver igenom sina idéer. ![]() Prototypen ser ut som jag minns den. Var står ni just nu? Var i ligger problematiken idag? Hur ser det ut med sotbildning över tid? Har ni några siffror på VE? _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||
Re:
Finns ju ett diagram i första posten som visar på typ 200% Volumetric Efficency?? Hur det nu är möjligt utan överladdning? _________________ /Arne Lindgren |
||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Re:
![]() VE strax över 120% på NA-motorer är känt från F1, i texten läste jag nu att de har mätt VE till 180% vilket stämmer bra med diagrammet runt 3200rpm. Väldigt imponerande om det stämmer. _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||
Intressant! Några spontana tankar som dyker upp om någon vet mer eller vill diskutera lite:
Relativt lång sträcka för luften att färdas "genom ventilen". Hur fungerar det på höga varvtal när tiden att ta sig genom ventilen är kort? Risk att ventilen fungerar som en fläkt vid höga varvtal? Problem med hög turbulens och störflöden? Tänker att det borde bli som med roterande spjäll och slidspjäll som ju är kanonbra när de är vidöppna, men inte särskilt bra på delgas. ![]() Är detta "statiskt", alltså utan hänsyn till att ventilen öppnar och stänger? Riktigt fina kanaler i simuleringen, men hur troligt är detta på en "riktig" motor som skall förpackas i ett fordon? Blir väldigt mycket höjd ovanför toppen! |
||
tror man får styra ventilen på ett sådant sätta att den är "på eller av" och har vissa bestämda öppningstider, men det lär nog bli en hel del turbulens den korta tid ventilen står halvöppen. tycker det finns för lite info för att säga så mycket kring detta. 180% VE låter jävligt högt.
_________________ MVH |
||
![]() |
Racetech
![]() |
8327 besök totalt |