Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
RVS Rotorventil - något för racing?
8327 besök totalt
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7164

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
RVS Rotorventil - något för racing?

Jag fick ett uppdrag: knåpa ihop begriplig information om vårt nya ventilsystem. Resultatet av mina ansträngningar är detta:

www.rotaryvalve.se

Och det fick mig att tänka. Borde inte det här fungera väldigt bra på race-Miatan? Ett nytt topplock, alltså, utan kamaxlar och sånt struligt. Med möjlighet till hög kompression och ordentlig fyllnadsgrad borde man kunna kräma ur en del extra ur motorn.



Efter att ha sett resultaten från både simuleringar och en prototyp byggd på en encylindrig Hondamotor tycker jag att det ser lovande ut. Vad kostar ett enstyckstillverkat topplock? ...

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12180



Re: RVS Rotorventil - något för racing?

Kraniel skrev:
Jag fick ett uppdrag: knåpa ihop begriplig information om vårt nya ventilsystem. Resultatet av mina ansträngningar är detta:

www.rotaryvalve.se

Och det fick mig att tänka. Borde inte det här fungera väldigt bra på race-Miatan? Ett nytt topplock, alltså, utan kamaxlar och sånt struligt. Med möjlighet till hög kompression och ordentlig fyllnadsgrad borde man kunna kräma ur en del extra ur motorn.

Efter att ha sett resultaten från både simuleringar och en prototyp byggd på en encylindrig Hondamotor tycker jag att det ser lovande ut. Vad kostar ett enstyckstillverkat topplock? ...


Jag är ju bara en dum lekman och har inte koll på allt, men är nyfiken av mig.
Jag har gått i den Dude-ianska () skolan där enkelhet är bra (typ) så jag ställer mig lite nyfiket frågande till det där med att slippa "kamaxlar och sånt struligt". Nu blir det istället en elmotor (och styrreglage för det) per cylinder, hade det inte varit enklare med "kamkedja" och mekaniskt överföra rörelsen till "snurrgrejen" (jupp, jag jobbar på fordons- och motor-tillverkare så det måste vara ett vedertaget begrepp )?

Vad är födelen mot tex slidmotorer där man också får hög fyllnadsgrad och kompression? (nu menar jag senare slidmotorer, de som engelsmännen hade och använde i tex flygmotorer)

Jag är bara genuint nyfiken, hoppas du inte tar illa upp.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Känns inte som en helt ny idé?

http://www.douglas-self.com/MUSEUM/POWER/unusualICeng/RotaryValveIC/Ro . . . .

Vad gör att denna ska vara mer framgångsrik än tidigare försök?
Om det är styrningen av "ventilen" som är det revolutionerande så bör det lyftas fram.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7164

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re: RVS Rotorventil - något för racing?

Marcus Gustafsson skrev:
hoppas du inte tar illa upp.

Jag hade tagit illa upp om du hade gnällt på hemsidan - det var ju den som var mitt uppdrag att göra.
Resten är jag nog lika nyfiken som någon annan att begripa mig på.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10976



Med en slits i rotorn, som varierar längs axeln, så kan man få steglöst justerbara "kamtider".

Jag har klurat lite på nåt liknande, men har aldrig gjort nåt seriöst av mina idéer.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Re:

DJ skrev:
Med en slits i rotorn, som varierar längs axeln, så kan man få steglöst justerbara "kamtider".

Jag har klurat lite på nåt liknande, men har aldrig gjort nåt seriöst av mina idéer.


Som en mängdventil i en dieselpump.

Här är en stockholmare en vevhusöverladdad motorn med in/uptlopp i kamaxelns centrum.
http://rideapart.com/2011/08/custom-ellwood-two-strokefour-stroke-hybr . . . .

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292



En annan snubbe som gjort det mesta

http://www.pattakon.com

T ex mekanisk lösning för ventilstyrning med steglöst variabel lyft och duration,
http://www.pattakon.com/pattakonDesmo.htm

_________________
Johan Lekås
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 785



liknande lösningar har utveckalts tidigare och misslyckats med hållbarheten

_________________
Mats Andersen
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Tycker sidan var bra. Det lär fungera och anledningen är moderna material och elektronisk styrning. Såg när de svarvade sexkantiga bitar med servoteknik. Frågan är om det ger någon riktigt bra effelt.
Citera
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004
Inlägg: 122



Såg den där någon gång 2008/2009 när uppfinnaren fiskade studenter till att göra exjobb på lösningen.

Är alltid kul med innovatörer som driver igenom sina idéer.

Prototypen ser ut som jag minns den. Var står ni just nu? Var i ligger problematiken idag?

Hur ser det ut med sotbildning över tid?
Har ni några siffror på VE?

_________________
Christian Bylund
Bylund Automotive AB
Svensktillverkade bromsbänkar.
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Re:

Alpina skrev:
Såg den där någon gång 2008/2009 när uppfinnaren fiskade studenter till att göra exjobb på lösningen.

Är alltid kul med innovatörer som driver igenom sina idéer.

Prototypen ser ut som jag minns den. Var står ni just nu? Var i ligger problematiken idag?

Hur ser det ut med sotbildning över tid?
Har ni några siffror på VE?


Finns ju ett diagram i första posten som visar på typ 200% Volumetric Efficency?? Hur det nu är möjligt utan överladdning?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Låter högt med 200, men är det rätt kan det bli riktigt bra.
Citera
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004
Inlägg: 122



Re:

Arne skrev:

Finns ju ett diagram i första posten som visar på typ 200% Volumetric Efficency?? Hur det nu är möjligt utan överladdning?




VE strax över 120% på NA-motorer är känt från F1, i texten läste jag nu att de har mätt VE till 180% vilket stämmer bra med diagrammet runt 3200rpm. Väldigt imponerande om det stämmer.

_________________
Christian Bylund
Bylund Automotive AB
Svensktillverkade bromsbänkar.
Citera
schnauz
Göteborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 16



Intressant! Några spontana tankar som dyker upp om någon vet mer eller vill diskutera lite:
Relativt lång sträcka för luften att färdas "genom ventilen". Hur fungerar det på höga varvtal när tiden att ta sig genom ventilen är kort? Risk att ventilen fungerar som en fläkt vid höga varvtal?
Problem med hög turbulens och störflöden? Tänker att det borde bli som med roterande spjäll och slidspjäll som ju är kanonbra när de är vidöppna, men inte särskilt bra på delgas.


Är detta "statiskt", alltså utan hänsyn till att ventilen öppnar och stänger?
Riktigt fina kanaler i simuleringen, men hur troligt är detta på en "riktig" motor som skall förpackas i ett fordon? Blir väldigt mycket höjd ovanför toppen!
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

tror man får styra ventilen på ett sådant sätta att den är "på eller av" och har vissa bestämda öppningstider, men det lär nog bli en hel del turbulens den korta tid ventilen står halvöppen. tycker det finns för lite info för att säga så mycket kring detta. 180% VE låter jävligt högt.

_________________
MVH
Citera
Racetech
RVS Rotorventil - något för racing?
8327 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande