Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lätta aluminiumfälgarna i svarven?
6170 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Ska sätta upp mina fälgar till räsern i svarven för justering av ET (och ev lite justering för bromsarna) så småningom och funderade på om det kan vara värt att skava av lite vikt på dem på samma gång. Det är ju billiga gamla gjutna gat-fälgar så de är rätt tunga, den fälg jag vägt kom upp i 8.6 kg och om det ska vara värt besväret tycker jag att åtminstone 1 kg, vilket motsvarar ca 4 dl solid aluminium, ska bort.

Varför? Tja, om det går att göra i processen när jag ändå ska svarva, så skadar det ju iaf inte att få bort lite vikt på hjulen. Gratis och enkelt.

Är medveten om att det kan finnas komplikationer och här är de som jag funderat på:

-Hållfasthet/styvhet: Blir såklart sämre när man tar bort material, men den här typen av fälgar kanske är överdimensionerade ändå? Eller är det så dålig och/eller ojämn kvalitet på materialet så att de behöver extra godstjocklek? För att få ihop viktminskningen antar jag att man behöver gå på både ekrar och insidan av fälgbanan. Har dock inte mätt upp fälgbanan.

-Täthet: Riskerar man att öppna porer i materialet så att fälgarna börjar läcka? Isåfall kanske det räcker med målning med nåt tätt på utsidan av fälgbanan? Kommer nog inte åt att svarva på utsidan, men det är kanske effektivast att täta där ändå.

-Balans: Riskerar man att fälgarna blir hopplösa att balansera? Eller kanske det är tvärtom att även en amatör klarar att förbättra balansen förutsatt en noggrann uppsättning?

Övriga tips och funderingar är givetvis också välkomna! thumbs up

Bilder på fälgarna, har 4 st av varje modell:

svarv svarva lätt lätta lättare alufälgar alu-fälgar aluminiumfälgar aluminium-fälgar lättmetallfälgar lättmetall-fälgar

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Billiga/snik fälgar = billigt (ospecifierat) material = ökad mängd för att bibehålla dräglig hållfasthet.

100+-fälgar är ett typexempel på dålig design(hållfasthet) parat med dåligt material.

Anders Bisting
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Dude skrev:
Billiga/snik fälgar = billigt (ospecifierat) material = ökad mängd för att bibehålla dräglig hållfasthet.

100+-fälgar är ett typexempel på dålig design(hållfasthet) parat med dåligt material.
Jo, jag antar att det oftast är så, tyvärr.

Gissar att fabrikaten RW och Fondmetal inte är av de som utmärker sig åt rätt håll heller? Har ingen aning om huruvida dessa ansågs som junk eller kvalitet när de var nya eller i vilken prisklass de låg. För mig var de billiga iaf.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Pär Hansson skrev:
...Gissar att fabrikaten RW och Fondmetal inte är av de som utmärker sig åt rätt håll heller?...

RW är skräp, men Fondmetal TROR jag inte är så dåliga.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
sogaard
KBH Danmark
Här sen Feb 2006

her er en hjemmeside med fælge og deres vægt

http://www.wheelweights.net/

hilsen sogaard

www.rallycar.dk

Skänninge
Här sen Maj 2003

Mina fondmetal 7a eller vad di hette vägde iaf bly

över 20kg/ komplett hjul med 205/40-17.

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Tack för svaren.

Nu har jag gjort överslag på hur mycket viktbesparing olika skavningar ger:

1 mm på hela fälgbanan: ca 0.6 kg.
2 mm på ekrar och nav: ca 0.2 kg.
1 cm² "torus" vid anslutning ekrar/fälgbana: ca 0.3 kg.

...så det är ganska mycket gods som ska bort för att reducera runt ett kg och det känns väl sådär.

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Uppdatering.

Mätte tjockleken på fälgbanan på RW-fälgen (de två bilderna längst till vänster) och den var 5 mm. Jag tycker att det redan känns ganska tunt för att vara gjutgods och att skava ner det 1 mm till känns inte aktuellt.

Kan konstatera att t ex en 5.5 kg fälg i den här dimensionen måste vara väldigt tunnväggig bl a.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

och vara gjuten/pressad i en bra legering.

BMW 330i -05
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
och vara gjuten/pressad i en bra legering.
...eller smidd.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Pär Hansson skrev:
...Kan konstatera att t ex en 5.5 kg fälg i den här dimensionen måste vara väldigt tunnväggig bl a.

Vilken dimension pratar vi om?

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

ice skrev:
Pär Hansson skrev:
...Kan konstatera att t ex en 5.5 kg fälg i den här dimensionen måste vara väldigt tunnväggig bl a.

7 x 15". Max tillåtet i SSK kl 1.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Pär Hansson skrev:
ice skrev:
Pär Hansson skrev:

7 x 15". Max tillåtet i SSK kl 1.

OZ Superleggera, i den dimensionen, väger 5,1 kg.

Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

Snor tråden lite, har en uppsättning 20" AMG org fälgar som suttit på en suv, nu är det så att porscheoken tar i ekern lite på insidan, vågar man svarva bort ett par tre mm på ekrarna på insidan? Behöver inte vara hela vägen från fälgbanan, utan det räcker med att jämna ut vinkeln lite in mot centrum.
Dessa borde vara av högkvalite å väl tilltagna då dom suttit på en bra mkt tyngre bil från början

Golf sportscombi
Skoda Kodiaq sportline
Skoda octavia Rs mk3
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

kanske inte nåt direkt svar på alla frågor men jag svarade av 4-5mm på insidan av fälgen för att få ett mer korrekt ET, Fälgen var en BBS/BMW fälg med troligtvis hög kvalitet.

Fälgarna håller bra för barnkörning och även att hälsa på curbs med.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

Et kan jag inte göra nåt åt om jag inte vill valsa tror jag, ska måtta lite å kolla om det går att få ut fälgen med spacers, men tror inte det utan det är för mkt gods där anliggningsytan övergår till ekrarna, vill inte bearbeta oken, fälgarna e så billiga att dom kan offras

Golf sportscombi
Skoda Kodiaq sportline
Skoda octavia Rs mk3
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

"Billiga/snik fälgar = billigt (ospecifierat) material = ökad mängd för att bibehålla dräglig hållfasthet."

tror nog tillverkaren vet vad för material det är, fast med "billigt (ospecifierat) material" kanske avses att de inte anger.

Jag tror dock att det handlar mer om avsedd användning när det designas fälgar. En "racefälg" designas för att hålla massan nere och kommer inte att vara stryktålig som t.ex köra över vassa kanter. dvs ha mindre marginaler.

En billig alufälg kommer att ha mer materal för att det är ett billigre/klenare material, men måste också ha marginal för vardagliga situationer på vanlig väg.. som t.ex att den inte blir vind av att man tabbar sig med att gnida på kantstenen vid parkering.
Sen kan det bli "felkontruktioner" där fälgen inte klarar normala "tabbar" 100+ har nämnts. Mitt minne säger också att första generationens 850R fälgar lätt blev ovala vid körning över kantsten i lite för hög hastighet.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Johan Sjöström skrev:
kanske inte nåt direkt svar på alla frågor men jag svarade av 4-5mm på insidan av fälgen för att få ett mer korrekt ET, Fälgen var en BBS/BMW fälg med troligtvis hög kvalitet.

Att ändra anliggnngsytan är ju lite annorlunda än att införa en potentiell brottanvisnig i ekrarna.

Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
Johan Sjöström skrev:

Att ändra anliggnngsytan är ju lite annorlunda än att införa en potentiell brottanvisnig i ekrarna.

Lite det jag fiskar efter

Golf sportscombi
Skoda Kodiaq sportline
Skoda octavia Rs mk3
Citera
Skruva banåkabil
6170 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande