Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Airbag Motstånd ? verkligen så enkelt ?
22 besök senaste veckan (17023 totalt)
G3kko
Malmö
Här sen Nov 2008

Trådstartare

Undrar om man bara kan ta av airbagen och mäta motståndet i den utan att den smäller av ?

Kanske slipper göra de om man kan f reda på vad det är för ohm tal ? är det samma ohm på ratt sidoairbags samt i stolen?

Samt när man gjort de kan man bara lödda dit en kontakt med rätt motstånd sedan lyser inte lampan längre ?
kan de va så enkelt ?

gäller en BMW m3 E46

Huddinge
Här sen Nov 2002

Jag skulle inte mäta motståndet på airbagen (risk att den smäller), googla istället så finner du motståndet.

Vill minnas att 2.2Ohm brukar vara vanligt förekommande på många bilmodeller.

http://www.stylingbutiken.se/airbagmotstand-universal/1568-0

Mvh

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
G3kko
Malmö
Här sen Nov 2008

Trådstartare
har med funderat på de.. lite vanskligt att göra de.. ska testa köpa se vad som hnder.. synd de inte skriver ut hur många ohm de är till sidoairbagsen vs ratt..

Göteborg
Här sen Jan 2009

Koppla man ur airbagen så det inte finnas någon ström borde sannolikheten att den smäller av när man mäter motstånd vara nästan noll? Om man inte är grymt statiskt

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

När man mäter motståndet så går det ström genom mätobjektet. Titta tex på en LED när man mäter framspänningsfallet med en multimeter, då lyser LEDen ofta.

Guson

Eslöv
Här sen Apr 2006

DEN ÄR SJÄLFALLET KOSTRUERAD så att den inte skall utlösas av ett digitalt mätinstrument, men man skall inte väcka den björn som sover.

Mönsterås
Här sen Okt 2004

Ofta är det 2.5-3 ohm i airbagprodukter

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag skulle aldrig skicka ström in i en airbag.

Det enklaste måste väl vara att skaffa en poteniometer i det område man tror på och koppla in den i bilen.
När man hittat rätt motstånd....så mäter man upp potten.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Guson skrev:
När man mäter motståndet så går det ström genom mätobjektet. Titta tex på en LED när man mäter framspänningsfallet med en multimeter, då lyser LEDen ofta.

Guson

En normal lysdiod lyser rimligt starkt vid 4-5mA så mätströmmen är gissningsvis i den regionen eller något mindre. 4mA in i 2.5 ohm ger en spänning på 10mV, d v s 0.01V. Skulle inte tro att det skulle utlösa något öht. Dessutom så mäter ju airbagboxen motståndet konstant pss och det är ingen dyrare elektronik för det så spänningen bör ligga i samma härad. Men det är onödigt att mäta eftersom värdena redan är kända. Köp några motstånd mellan 2.2 och 3.3 om du är osäker ändå och testa. Jag skulle valt 2.5 ohm och minst någon w i effekttålighet.

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Re:

Edit: Tankevurpa

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Re: Airbag Motstånd ? verkligen så enkelt ?

G3kko skrev:
Undrar om man bara kan ta av airbagen och mäta motståndet i den utan att den smäller av ?

Kanske slipper göra de om man kan f reda på vad det är för ohm tal ? är det samma ohm på ratt sidoairbags samt i stolen?

Samt när man gjort de kan man bara lödda dit en kontakt med rätt motstånd sedan lyser inte lampan längre ?
kan de va så enkelt ?

gäller en BMW m3 E46

Har du något fel med rattairbagen?

Om det är så att du ska sätta in räääääserstol och vill slippa airbaglampan så finns det färdiga kontakter att köpa på Ebay för knappa hundringen

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
G3kko
Malmö
Här sen Nov 2008

Trådstartare
nej.. det är airbagarna i dörrarna samt taket..

Uppsala
Här sen Sep 2003

Re:

Naqref skrev:
Guson skrev:

Guson

En normal lysdiod lyser rimligt starkt vid 4-5mA så mätströmmen är gissningsvis i den regionen eller något mindre. 4mA in i 2.5 ohm ger en spänning på 10mV, d v s 0.01V. Skulle inte tro att det skulle utlösa något öht. Dessutom så mäter ju airbagboxen motståndet konstant pss och det är ingen dyrare elektronik för det så spänningen bör ligga i samma härad. Men det är onödigt att mäta eftersom värdena redan är kända. Köp några motstånd mellan 2.2 och 3.3 om du är osäker ändå och testa. Jag skulle valt 2.5 ohm och minst någon w i effekttålighet.

Jag tror inte heller att mätströmmen triggar airbagen. Man kan dock aldrig veta vad folk hittar på att koppla in för att mäta. Digitalmeter, analogmeter eller varför inte en summer med testlampa?

Guson

Kungälv
Här sen Feb 2003

Mätströmmen i sig är en sak men det finns mer som kan trigga, statisk elektricitet är en stor fiende som man måste ta på allvar! Sätter man testprobar rätt på bagen så ökar man risken extremt mycket.
Så använd aldrig multimeter och testa själva!!

Sen vet jag folk som gjort det, jag var t o m med när det gjordes. Fast de var proffs och visste hur de skulle skydda sig.

Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

Jag har testat', och inte spekulerat

La en ratt-airbag mitt på en asfaltsplan, drog kabel in till verkstan och med stängd dörr testade vi vad som krävdes för att få den att trigga.

Multimeter, nej
1.5v batteri, nej
9v batteri, japp

Fast jag skulle hellre köpt ett motståndssortiment och testat mig fram utan airbag. Förutsatt felkodsläsare/släckare då.

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/motstand/motstand-610-st- . . . .

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

ångrat inlägg

STHLM
Här sen Jul 2004

När man drar ut kontakten ur airbagen så "bryggas" polerna i airbagen, alltså kortsluts sinsemellan så att det inte kan utlösas av statiskelektrisitet. så om man mäter ohmtalet så blir det ganska mycket eftersom polerna sitter ihop... när man stoppar i själva kontakten bryts bryggan mellan polerna

#49 - EDE Racing
BJÖRN HELLQVIST
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

Björne skrev:
När man drar ut kontakten ur airbagen så "bryggas" polerna i airbagen, alltså kortsluts sinsemellan så att det inte kan utlösas av statiskelektrisitet. så om man mäter ohmtalet så blir det ganska mycket eftersom polerna sitter ihop... när man stoppar i själva kontakten bryts bryggan mellan polerna

Korrekt att det finns en kortslutningsbrygga.

Men du menar väl att motståndet blir ganska litet när bryggan mellan polerna får kontakt....

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Skruva banåkabil
22 besök senaste veckan (17023 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande