| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Original eller hårdare bussningar till diffen
|
2103 besök totalt |
|
Nu tänkte jag tillfråga den samlade expertisen hur jag skall tänka när jag väljer bussningar. Så här ser frågeställningen ut: Bil M3 E46 Åker gata och bana, sitter millwaybussningar i bakvagnen (aluminium). Originalbussning till diffen skall dit (den som sitter vid bult nr 2 på den undre skissen) Har inte jätteproblem med att bilen blir hård, dock så har det under en tid slagit i bakvagnen vid varje växling (SMG), vilket jag hoppas råda bot på med bytet av bussningar och service av diff. Nu är frågan difflocket (nr1 på den undre bilden) har två bussningar uppe i varje hörn. Dessa finns inte att köpa löst så jag måste köpa hela diffkåpan aka 1600:- alternativt så gör jag egna bussningar i delrin (som jag har ligger hemma på hyllan och kostar typ 100:- att få svarvade. Vad skulle ni gjort i detta läge? Vad finns det för uppenbara risker med att köra delrin kontra original?
_________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
|
om man tittar på bakvagnens konstruktion borde det inte göra så mycket...hur sitter diffen monterad i framkant, finns det något där som tar upp ett vridande moment?
har för mig att difflocken till m3 e36-46 har en tendens att spricka ibland vid infästningen med metallbussningar......men jag vet ej då jag aldrig ägt någon! _________________ MVH |
|
det är nog ingen jättebra idé att blanda bussningar i ett "system", är inte jätteinsatt själv i detta (har aldrig räknat på något dylikt) men med lite bonnförnuft så inser man att det blir ökad last på diff-kåpan med en mjukare bussning fram i huset än de till kåpan. sen kanske riskerna inte är överdrivet höga men ska man ändå ned med skräpet kan man lika gärna göra det lilla extra för att göra det ordentligt.
räkna dock med en mer högljud diff. har du kollat tex ebay efter orginalbussningar? måste ju finnas att köpa kan jag tycka _________________ MVH |
|
Kolla om det finns andra gummibussningar med samma diameter och kapa dem om de är för långa, kan ju ev få svarva av ytterhylsan på bussningen nån mm för att det skall passa ordentligt men det lär ju inte göra nåt.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2103 besök totalt |