Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
alu block och turbo??
1379 besök totalt
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
alu block och turbo??

snart dags att byta ut motorn i långlopps bilen.
vore fint med en alu motor tänker jag, och turbo måste det va så klart.
har hittat ett block som fyller alla mina önskemål men jag har aldrig byggt en alu motor med lite putt i.
vad, när och hur förstärker ni era block för att det ska orka med lite ordentligt med laddtryck, tänker kanske framförallt på volvo folket och deras femmor.
stödgördel i botten, torrsump, lättat, viktat och andra helt givna saker kan jag räkna ut. Görs något speciellt i ovankant, tänker framförallt på den lilla "sprickan" mellan cylindrarna. har hört att en del fräser upp spåret och lägger i nått stålskims??
kan inte direkt betongfylla vatten manteln;) i 8timmars behöver den lite kylning för att hålla ihop.
kom gärna med förslag på åtgärder enkla som galna alla ideer är välkomna.
mvh dennis hansson

Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011

Fodra blocket med "sleeves" exempelvis från darton.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: alu block och turbo??

s2dennis skrev:
snart dags att byta ut motorn i långlopps bilen.
vore fint med en alu motor tänker jag, och turbo måste det va så klart.
har hittat ett block som fyller alla mina önskemål men jag har aldrig byggt en alu motor med lite putt i.
vad, när och hur förstärker ni era block för att det ska orka med lite ordentligt med laddtryck, tänker kanske framförallt på volvo folket och deras femmor.
stödgördel i botten, torrsump, lättat, viktat och andra helt givna saker kan jag räkna ut. Görs något speciellt i ovankant, tänker framförallt på den lilla "sprickan" mellan cylindrarna. har hört att en del fräser upp spåret och lägger i nått stålskims??
kan inte direkt betongfylla vatten manteln;) i 8timmars behöver den lite kylning för att hålla ihop.
kom gärna med förslag på åtgärder enkla som galna alla ideer är välkomna.
mvh dennis hansson

Se till att det inte detonerar, och ha tillräcklig kylning av både luft och vatten så försvinner många tänkbara problem och felkällor.

Det är oftast inte sämre hållbarhet på alublock, men vid svåra fel blir följderna (skadorna) större och snabbare. Så undvik FEL.

Ängelholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
HEJ

finns det någon "gräns" där det brukar börja hända grejer på obearbetade block?? jag kommer behöva ladda 1,6-1,7 bar för att få ut önska resultat och ca 220hk/liter motor är detta omöjligt utan att montera i stålfoder vilket låter väldigt dyrt

Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

Vilket bränsle?
E85 så kommer blocket hålla bättre t.ex.

Nu tycker jag inte 220hk/liter låter som så mycket men mycket beror även på tjockleken på själva cylinderväggen.

Ängelholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
hej

går inte att åka långlopp på e85, tankvolymen är begränsad.
nä 220hk/liter är inte våldsamt men vår erfarenhete av långlopp är att det tar något fruktansvärt på grejerna.
lutar år att vi får dra i stålfoder i loppen eller någon form av gördel även i ovankant.
motorn ska inte i bilen förän nästa vinter så det finns lite tid att fundera kring olika lösningar.
mvh dennis

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: hej

s2dennis skrev:
går inte att åka långlopp på e85, tankvolymen är begränsad.
nä 220hk/liter är inte våldsamt men vår erfarenhete av långlopp är att det tar något fruktansvärt på grejerna.
lutar år att vi får dra i stålfoder i loppen eller någon form av gördel även i ovankant.
motorn ska inte i bilen förän nästa vinter så det finns lite tid att fundera kring olika lösningar.
mvh dennis

Min reflektion från väldigt många byggen är att kylning helt glöms bort... Och sedan skapar en lång radda problem efter problem.
Håller du borta detonationer och har bra kylning så borde inte ett bilblock ge upp vid så låga effekturtag.

alu block och turbo??
1379 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande