Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Renovera splines
2 besök senaste veckan (7078 totalt)
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Renovera splines

Mors!

Önskar få tag i någon firma som kan renovera utvändiga splines på en axel, alltså lägga på nytt material
sen fräsa nya splines.
Någon som har några förslag/erfarenheter på firma????

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re: Renovera splines

Pajen skrev:
Mors!

Önskar få tag i någon firma som kan renovera utvändiga splines på en axel, alltså lägga på nytt material
sen fräsa nya splines.

Är det den heliga graal eller varför vill du renovera splines ist för att fixa en ny?
Jag tror det blir svårt att få det att hålla nämligen.

BMW 330i -05
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Vad är det till som behöver "renoveras" en splinsad axel i titan eller en vanlig drivaxel.

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Renovera splines

Pajen skrev:
Mors!

sen fräsa nya splines.

Tror inte det finns, resultatet riskerar nog nämligen inte att bli bra och hållbart.

Beror givetvis på vilket material (legering) som delen är gjord av idag. Vet du inte så hitta en annan plan.

oxelösund
Här sen Dec 2013

Om det är en stålaxel måste det väl gå att lägga på nytt material och sen fräsa nya splines, lär väl kanske behövas nån tandhärdning se, men det finns väl firmor som kan också?

Eslöv
Här sen Apr 2006

klart det går.

lägger man på ett vetiigt materiel behövs det inte härdas heller.

sök på "esab reparationshandbok" så hittar man en pdf "reprationssvetsning underhåll", ja felstavad, -nånting så får man inspiration

Att hitta en firma som gör både svetsning, svarvning av svets och gör nya splines blir lite lurigare.
Man får nog ta axeln till flera ställen

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

hauge skrev:
klart det går.

Vad grundar du det på? Svetsen kommer knappast bli lika hård som ett sätthärdat stål och om det nu skulle vara så så lär det bli svårt att hitta nån som vill bearbeta det...

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
hauge skrev:
klart det går.

Vad grundar du det på? Svetsen kommer knappast bli lika hård som ett sätthärdat stål och om det nu skulle vara så så lär det bli svårt att hitta nån som vill bearbeta det...

Ett betydligt värre problem är att den svetsade ytan ofta har ythärdat, är sprickbenägen och ändå inte stark...
Jag väljer oftast att tacka nej till jobb som innebär att fräsa eller svarva i en svets, brukar vara för stor risk att skären går sönder för att det ska löna sig att göra dylikt jobb.

Eslöv
Här sen Apr 2006

"Vad grundar du det på? Svetsen kommer knappast bli lika hård som ett sätthärdat stål och om det nu skulle vara så så lär det bli svårt att hitta nån som vill bearbeta det..."

en drivaxel är inte sätthärdad...sätthärdning gör man där det är sliatge och/eller höga yttryck som t.ex kugghjul.
En drivaxel brukar inte heller vara nått speciellt(extremt) i materialhänseende.

Min ena drivaxel i bakaxeln har jag får beställa speciellt ifrån Moser Engineering. Den är gjord i ett eller två snäpp bättre kvalitet än original och den har inte fått sina splines härdade. (jag har ett svagt minnesfragment som säger att de skulle vara 20-30% starkare än original)

Man får välja ett tillsatsmaterial som går att bearbeta efteråt. Därför gav jag "länken" till esabs reparationshandbok för att man skulle kunna få nått tips därifrån

Kungälv
Här sen Jun 2012

Skräp.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

hauge skrev:
"Vad grundar du det på? Svetsen kommer knappast bli lika hård som ett sätthärdat stål och om det nu skulle vara så så lär det bli svårt att hitta nån som vill bearbeta det..."

en drivaxel är inte sätthärdad...sätthärdning gör man där det är sliatge och/eller höga yttryck som t.ex kugghjul.
En drivaxel brukar inte heller vara nått speciellt(extremt) i materialhänseende.

Min ena drivaxel i bakaxeln har jag får beställa speciellt ifrån Moser Engineering. Den är gjord i ett eller två snäpp bättre kvalitet än original och den har inte fått sina splines härdade. (jag har ett svagt minnesfragment som säger att de skulle vara 20-30% starkare än original)

Man får välja ett tillsatsmaterial som går att bearbeta efteråt. Därför gav jag "länken" till esabs reparationshandbok för att man skulle kunna få nått tips därifrån

Jag har låtit göra ganska många drivaxlar och det är definitivt både tuffa stål och härdning som gäller. Sen om man vill köra nitrerhärdning eller "Sellholm special" eller liknande istället för sätthärdning spelar ingen roll. Härdat skall det vara i vilket fall som helst.

BMW 330i -05
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

MaZ skrev:
Jag har låtit göra ganska många drivaxlar och det är definitivt både tuffa stål och härdning som gäller. Sen om man vill köra nitrerhärdning eller "Sellholm special" eller liknande istället för sätthärdning spelar ingen roll. Härdat skall det vara i vilket fall som helst.

Beror inte det på användningsområdet? Det specificeras ju inte i ursprungsfrågan.

Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Tackar för all "input" , det har löst sig jag har hittat reservdel nu, så renovering är inte aktuellt längre.

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Skruva banåkabil
Renovera splines
2 besök senaste veckan (7078 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande