Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Inkoppling Huvudströmbrytare (Med relä och diod)
2894 besök totalt
Gladen
Ludvika
Här sen Apr 2008

Trådstartare

Har en Skyline R32 GTR som jag ska sätta i en huvudströmbrytare i. Jag har sökt men inte hittat spec info om just den brytaren jag har.

En sådan här. : http://www.motorsport-tools.com/motamec-racing-fia-master-battery-cut-off-switch-universal-for-race-rally-cars.html

Hur ska denna kopplas in? Vad har reläet och dioden för funktion?

Tacksam för hjälp.

/Kristian

ALIVE.SE
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009

Det är ett motstånd som följer med, även om det stod diod på sidan du länkade till.

Här är en ritning:

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

För att allt skall bli glasklart så skall alltså motståndet sitta på den pinnen som sluts när du vrider brytaren till "av".

BMW 330i -05
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Lite mer detaljerad bild

Gladen
Ludvika
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Tack!!

ALIVE.SE
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag har en likadan strömbrytare. Dock har jag ingen tändspole. Jag kopplade så att jag bryter styrströmmen till huvudreläet till min ECU istället för den tändspolen som jag inte har. Dvs +12v från tändningslåset till ECUn är kopplad via den ena brytaren. Den andra brytaren kopplar bara till jord via motståndet när strömbrytaren är avslagen. Dvs det är kopplat på samma sätt som i bilderna ovan med enda skillnaden att jag bryter +12v matningen till styrboxen istället för till tändspolen som det är i bilden.

Iom att jag bryter styrströmmen till huvudreläet så bryter jag även indirekt strömförsörjning till tändspolarna, insprutarna och ström till bränslepumpen.

Motorn stannar iaf omedelbart så det verkar funka som det ska.

Gladen
Ludvika
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
Jag har en likadan strömbrytare. Dock har jag ingen tändspole. Jag kopplade så att jag bryter styrströmmen till huvudreläet till min ECU istället för den tändspolen som jag inte har. Dvs +12v från tändningslåset till ECUn är kopplad via den ena brytaren. Den andra brytaren kopplar bara till jord via motståndet när strömbrytaren är avslagen. Dvs det är kopplat på samma sätt som i bilderna ovan med enda skillnaden att jag bryter +12v matningen till styrboxen istället för till tändspolen som det är i bilden.

Iom att jag bryter styrströmmen till huvudreläet så bryter jag även indirekt strömförsörjning till tändspolarna, insprutarna och ström till bränslepumpen.

Motorn stannar iaf omedelbart så det verkar funka som det ska.

Låter väldigt vettigt, jag gör likadant!

ALIVE.SE
Citera
Skruva banåkabil
2894 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande