| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
JPC kolfibervinge = Downforce ???
|
5498 besök totalt |
|
Re:
Lite tung men stabil. Sen sitter ju vikten så nära backen det bara går. Bilen väger 1380kg med 90kg förare & 70L soppa & halvbur. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
|
Jag är attans sugen på att väga min bil. återkommer när jag har gjort det i januari.
Ulf: Njäe jag tror det blir begränsad effekt. se denna länken för en bra förklaring: http://www.aprperformance.com/index. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||||||
|
Mja men frågan är om det blir något undertrycka att prata om om man inte har något som "avdelar" luften och ger den ett incitament att gå över bilen istället eller skapa ett övertryck ovanför. Jag vet inte, jag är ju glad amatör. Det är ju alltid kul att ha grejor som iaf ser ut som dom stora grabbarnas
_________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||||||
|
Re:
Undertryck blir det min ser ut som en hissad jänkare när det börjar gå undan min splitter sträcker sig bak till framvagnsbalken Såhär lågt kan det bli om man svänger lite med
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
|
Men du har ju 5-7 cm utstickande splitter framåt om jag ögonmåttar rätt. Om jag förstod Uffe rätt så tänkte han i sitt argument inte ha något som sticker framåt utan bara bygga platt under bilen ca 20cm bakåt ?
_________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||||||
|
Re:
Inte bra va..? För lågt och man tappar luftflödet under bilen väl..? _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||
|
Re:
Så länge man inte har en slät fin undersida vill man ha in så lite luft som möjligt under bilen. vilket ger mindre turbulent luft under bilen. Har man slät fin undersida vill man ha en viss mängd luft under bilen. Kör man venturi kan det gå åt enorma mängder luft för att mata venturitunnlarna. Nu stämmer inte bilden riktigt då den är tagen i kvarnen på kullen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
|
Re:
Okey så du kör släpa i fronten teorin..
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||
|
Re:
Japp ialla fall i vissa kurvor.
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
|
Angående med de där på vinklar på vingar så är de väl lite fel att utgå från vinkel i förhållande till vågrätt plan för luften träffar ju aldrig vingen vågrätt på en karossbil då man har tak ivägen. så har man 20graders vinkel på vingen kanske luften träffar den i upp till 40-50 graders vinkel beroende på hur bilen ser ut?
Och lite tips om man ska bygga splitter, jag gjorde diffusor framför framhjulen på min för ännu mer effekt, märker skillnad i grepp från runt 100km/h å sen blir de bara mer å mer i fram ju fortare de går
|
||||||||||
|
Re:
Har du testat skillnaden mellan en ren splitter & en med front diffusor?? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
|
Re:
Har du testat skillnaden mellan en ren splitter & en med front diffusor?? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
|
Re:
Nej jag har alltid haft dom. Funderar dock på att bygga dom ännu större |
||||||||||
|
Re:
Den är gjord av 9mm formplywood och diffusorna av 2mm aluplåt. Väger 7kg. |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
JPC kolfibervinge = Downforce ???