Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Använda en drivaxel som kardan. Problem? Nya tankar på sid 3
<<   1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (11669 totalt)
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Om du söker på kritiskt varvtal så går det att hitta bra formel för att få en uppf om du behöver stödlager eller inte

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

hauge skrev:
Om du söker på kritiskt varvtal så går det att hitta bra formel för att få en uppf om du behöver stödlager eller inte

Hittade en kalkylator (dock för gängade axlar)
borde inte spela nån roll, så länge man använder mått för botten i gängan eller?

Anders Bisting
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

kritiska varvtalet beror på nedböjningen, nedböjningen beror på material och dimensioner.

Det borde ge lite extra marginal då du enbart har kärndiameter, dvs ingea prylar som sticker ut och är tunga som...

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator
Trådstartare
Re:

Tord skrev:
kritiska varvtalet beror på nedböjningen, nedböjningen beror på material och dimensioner.

Det borde ge lite extra marginal då du enbart har kärndiameter, dvs ingea prylar som sticker ut och är tunga som...

Så det ser vettigt ut eller?
Kommer köra med ett delat rör för hela axeln längd som skydd vid ev. brott thumbs up

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Dude skrev:
Micke:
Läs första raden i första posten

Du har skrivit om deni efterhand, det är jag säker på mig lurar du inte så lätt.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator
Trådstartare
Re:

Westfield skrev:
Dude skrev:
Micke:
Läs första raden i första posten

Du har skrivit om deni efterhand, det är jag säker på mig lurar du inte så lätt.

Jag bet att du vet att det står editerat längst mer i posten om det är gjort

Anders Bisting
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Re:

Dude skrev:
Tord skrev:

Så det ser vettigt ut eller?
Kommer köra med ett delat rör för hela axeln längd som skydd vid ev. brott thumbs up

Jag tänkte sno din lösning sen när du verifierat den, men det verkar vettigt.

Nånstans har jag gjort en kritiskvarvtalsberäkning i en egen excelfil men jag vet inte exakt var, kommer jag ihåg det så kan jag skicka över den. Men skruvförbandet som snurran är gjord för bör vara tyngre och därmed ge mer nedböjning om du använt diametern på "stången" i drivknuten som kärndiameter.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hur lång är axen och vilken diameter har den?
Skall riva runt lite.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator
Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Hur lång är axen och vilken diameter har den?
Skall riva runt lite.

Hittade en speedsteraxel som är 28mm i diameter och 700mm lång.
Annars blir det en fordaxel på 25mm och 500mm lång.

Anders Bisting
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Kan du inte använda hardyskivor eller likande istället för att använda cv knutar eller knutkors och slippa problem med smörjning och damasker?

Honda SC CC Elise S2
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator
Trådstartare
Re:

JBT skrev:
Kan du inte använda hardyskivor eller likande istället för att använda cv knutar eller knutkors och slippa problem med smörjning och damasker?

Skrev tidigare att det är ganska stor vinkel på kardanen, så allt utom knutar är omöjligt.

Anders Bisting
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Anders. tv-programmet med de amerikanska tvillingbröderna som bygger stridsvagnar m.m - vad det/de nu heter.

de byggde en vatten/landgående "farkost" med larvfötter som hade drivningen med drivaxlar ut från motorn till "hubbarna" med branta vinklar., de körde sönder detta direkt vid tester. men de angav aldrig i programmet varför, men det syntes att knutarna & damaskerna typ flög i bitar.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator
Trådstartare
Re:

Kristian Hesselmark skrev:
Anders. tv-programmet med de amerikanska tvillingbröderna som bygger stridsvagnar m.m - vad det/de nu heter.

de byggde en vatten/landgående "farkost" med larvfötter som hade drivningen med drivaxlar ut från motorn till "hubbarna" med branta vinklar., de körde sönder detta direkt vid tester. men de angav aldrig i programmet varför, men det syntes att knutarna & damaskerna typ flög i bitar.

Skulle gissa att dom blev överbelastade för den vinkel dom använde.

Räknade lite smått på vridmomentet som kommer överföras och jag har bara ca 1/3 av vad den har i en småbil.
Den fordaxel som jag tänkte testa först, får mäkta med drygt 700Nm och 1800rpm på std-bilen.
Hos mig blir det 150Nm och 6600rpm.

Även om vinkel blir hyggligt stor, så ser jag inte att knuten skulle explodera av den kraften iaf.

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det är alltid värmen som pajar den, om det inte är plåtkappan som skär sönder bälgen innan. Reellt problem med J-boot då plåtkappan är mycket längre och lätt klämmer damasken mot drivaxeln. Synd ju förvisso enkelt i din installation.
Varvet plus momentet ger stygg belastning även om momentet hålls nere, det blir en ordentligt rätande kraft i knuten och det ger massa belastning i knuten.

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator
Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Det är alltid värmen som pajar den, om det inte är plåtkappan som skär sönder bälgen innan. Reellt problem med J-boot då plåtkappan är mycket längre och lätt klämmer damasken mot drivaxeln. Synd ju förvisso enkelt i din installation.
Varvet plus momentet ger stygg belastning även om momentet hålls nere, det blir en ordentligt rätande kraft i knuten och det ger massa belastning i knuten.

Va fan mats!

Måste du alltid vara så negativ

Tycker du att knutkors är ett bättre alternativ?
Lätta att ändra sig nu isåfall thumbs up

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Vad är det som gör att det blir sån vinkel, kan man inte ändra lite runt om så det blir rakare? Erbjuder mina tjänster att komma titta och vara kreativ och ställa dumma frågor och vara negativ. Måste ha lite paus från ynglen en stund...

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Dude skrev:
MaZ skrev:

Va fan mats!

Måste du alltid vara så negativ

Tycker du att knutkors är ett bättre alternativ?
Lätta att ändra sig nu isåfall thumbs up

Mitt jobb i det här läget är att få upp alla korten på bordet så du få en sportslig att få det att funka plus när det pajar förstå varför...
Hur du använder informationen är en annan sak.
Knutkors är INTE aktuellt.

Har du en bild på installationen?

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Audi 100 Quattro (C4-karossen) har en drivknutsliknande tingest (med damasker och allt) som kopplar ihop bakre diffen med kardanen.

Uppsala
Här sen Sep 2003

Hur vore det att istället lägga tankearbetet på att konstruera en frånkoppling av hela backväxeldrivningen när man inte backar?

Guson

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator
Trådstartare
Ok!

Förklaring på problemen.

Ett av få sätt att få kardanen i mindre vinkel är att flytta fram motorn 30cm (not an option)
Backväxellåda eller inte spelar egentligen ingen roll i detta fall.
Har jag inte lådan där, så kommer det iaf bli nån sorts vinkelhistoria för att kardanen ska gå vidare rakt bakåt till slutväxeln.

Enda reellla sättet att få mindre vinkel på kardanen är att ta en stor del av passagerarsidans utrymme.
Då skulle vinkeln kunna minskas till kanske hälften.

Fast då har nog sfro invändningar till ett passagerarutrymme bäst lämpat för dvärgar

Ska försöka ta en bild på eländet asap.

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag har sett bilar med kedja för att hantera sidoförflyttnungsproblemen, antar det inte tilltalar?

Skruva banåkabil
Använda en drivaxel som kardan. Problem? Nya tankar på sid 3
<<   1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (11669 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande