Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VaGinetta WTF G20 2008
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
70987 besök totalt
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Bromsa

Såg att raggar bilsåkarna kör med dom oken ! Jag köpte också sådana till den G20 som jag sålde skall montera dom på MX-5 nu,


Citat från v8 reglementet
Motor: Chevrolet V8 på 5,7 liter. Effekt ca 440 hk, vridmoment över 600 Nm. Katalytisk avgasrening.
Bränsle: E85 Etanol
Växellåda: 4-växlad Richmond Super T10.
Stötdämpare: Öhlins
Chassi: Rörram Camaro Cup 2010-specifikation.
Framvagn: Fullt justerbar med rörlänkarmar.
Bakaxel: GM, med Rampdifferential.
Bromsar fram: Skivor AP-Racing, Willwood 6-kolvs ok.
Bromsar bak: Skivor GM original, Willwood 4-kolvs ok.
Kaross: Glasfiber - Camaro Cup 2010-specifikation.
Interiör: Aluminium
Däck: Michelin slicks
Fälgar: 9-9,5 x 17
Minimivikt bil med förare: Ca 1175 kg.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Dude skrev:
Så söta små ok som kom idag.
Rallydesign i England är ruggigt snabba och har klart konkurrenskraftiga priser.
Detta 4-kolvsok med handbroms kostade 119 pund + moms och väger under kg
"Parkeringsbroms" är nog ett mer korrekt ord.
De ska tydligen inte vara nåt för handbromsvändningar och driftlekande.
Men de räcker kanske för bilprovningens bromsprov på en lätt bil (De klarar säkert engelska SVA iaf).


Sva approved
Dom kommer säkerligen räcka för sub 600kg bil

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Per:
Det finns större handbromsok hos wilwood och gissar att det är dom som används?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Monterade ihop framvagnen med nybyggd övre bärarm.
Justerade höjden på styrväxeln och slutade på 2mm bump över hela fjädringsvägen
Tyvärr var jag lite för optimistisk med vinkeln på uniballe, så den bottnar lite för tidigt
Gör om och gör rätt

5grader caster och 5grader camber som max.
Låter väl vettigt eller?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jävla f.i.t.t-svarv

Svarvade till adaptrar till kardanen och när jag började närma mig slutmått på grejerna, så märkte jag att det kastade lite.

Mätte upp chuck och backar och fann att den kastade 2/10mm

Så nu har jag lagt ner 3h med justering av allt.
Tur att man kan svarva i svarven rent bokstavligt

Nåja!
Dags att lägga huvudet på kudden och avlida nu

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

"mjuka backar" i chucken brukar kunna lösa sånt.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

Anton Lillsund skrev:
"mjuka backar" i chucken brukar kunna lösa sånt.


Hårda backar går bra att svarva i också

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Framvagnen helt klar och ihopmonterad
Bakvagn med diff etc också på plats.

Snikrenoverar alla ytor med blästring och färg.
Hela diffen fick plats i blästerskåpet




_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3418



Har du flyttat hålet för styrleden i spindeln, för de är gjorda för styrväxeln bakom hjulaxeln om inte jag minns fel...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

Sonett7 skrev:
Har du flyttat hålet för styrleden i spindeln, för de är gjorda för styrväxeln bakom hjulaxeln om inte jag minns fel...


Nope.
Skiljer inte mkt på vinkeln mellan armarna, så det får gå.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14018



Hur går det? Fått ihop den än?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Börjar likna nåt




_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Varför har du lagerhållaren där? Sätt CV-knuten direkt på axeln på lådan.

Eftersom jag vet chassina är så mjuka, så kommer det flexa mellan motor och där ditt lager sitter fast och utgående lager i växellådan ta stryk troligtvis.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Funderar på att bygga ett eget arrangemang för torrsumpspumpen och exkludera originalpumpen helt.
På eftermarknads-kiten, så används originalpumpen fortfarande som tryckpump.

Tänkte nog driva den direkt på vevaxeln och då måste man nog räkna lite på flöden på pump.
Alternativt göra en remdrift och på så sätt kunna växla ner en för stor pump.
Någon som har tankar om dom olika metoderna?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

Westfield skrev:
Varför har du lagerhållaren där? Sätt CV-knuten direkt på axeln på lådan.

Eftersom jag vet chassina är så mjuka, så kommer det flexa mellan motor och där ditt lager sitter fast och utgående lager i växellådan ta stryk troligtvis.


Måste ha en hardyskiva för att skona utgående axel (som är den svaga punkten i bec)

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Re:

Dude skrev:
Westfield skrev:
Varför har du lagerhållaren där? Sätt CV-knuten direkt på axeln på lådan.

Eftersom jag vet chassina är så mjuka, så kommer det flexa mellan motor och där ditt lager sitter fast och utgående lager i växellådan ta stryk troligtvis.


Måste ha en hardyskiva för att skona utgående axel (som är den svaga punkten i bec)


Förstår - men då måste du stärka upp kardantunneln mot andra sidan, så motorn sitter fix inuti en så stark ram det går mot där lagerhållaren är, flexlöst så gott det bara går.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

Westfield skrev:
Dude skrev:
Westfield skrev:
Varför har du lagerhållaren där? Sätt CV-knuten direkt på axeln på lådan.

Eftersom jag vet chassina är så mjuka, så kommer det flexa mellan motor och där ditt lager sitter fast och utgående lager i växellådan ta stryk troligtvis.


Måste ha en hardyskiva för att skona utgående axel (som är den svaga punkten i bec)


Förstår - men då måste du stärka upp kardantunneln mot andra sidan, så motorn sitter fix inuti en så stark ram det går mot där lagerhållaren är, flexlöst så gott det bara går.


Tvivlar på att det kommer röra sig speciellt mkt där.
Övre infästningen för lagerbalken sitter i princip i samma punkt som övre motorfäste.
Och nedre lagerbalksfästet sitter 3cm ifrån undre motorfäste.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14018



Vart tog backväxellådan vägen? Trodde du skulle sätta den på utgående?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

Tord skrev:
Vart tog backväxellådan vägen? Trodde du skulle sätta den på utgående?


Erik kom med den brilljanta iden att sätta den bak, så kardanen inkräktar minst på passagerarutrymmet.
Så jag monterar vxll direkt på bakaxelns medbringare.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19067



Hur lång är den där kardanen? Ser väldigt slank ut...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Hur lång är den där kardanen? Ser väldigt slank ut...


Det är en mockup.
Fast det ska funka enl en sån som räknar på det
Får satsa på många kardanringar

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VaGinetta WTF G20 2008
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
70987 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande