Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 70987 besök totalt |
Bromsa
Såg att raggar bilsåkarna kör med dom oken ! Jag köpte också sådana till den G20 som jag sålde skall montera dom på MX-5 nu, Citat från v8 reglementet Motor: Chevrolet V8 på 5,7 liter. Effekt ca 440 hk, vridmoment över 600 Nm. Katalytisk avgasrening. Bränsle: E85 Etanol Växellåda: 4-växlad Richmond Super T10. Stötdämpare: Öhlins Chassi: Rörram Camaro Cup 2010-specifikation. Framvagn: Fullt justerbar med rörlänkarmar. Bakaxel: GM, med Rampdifferential. Bromsar fram: Skivor AP-Racing, Willwood 6-kolvs ok. Bromsar bak: Skivor GM original, Willwood 4-kolvs ok. Kaross: Glasfiber - Camaro Cup 2010-specifikation. Interiör: Aluminium Däck: Michelin slicks Fälgar: 9-9,5 x 17 Minimivikt bil med förare: Ca 1175 kg. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||||
Re:
Sva approved ![]() Dom kommer säkerligen räcka för sub 600kg bil ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Per:
Det finns större handbromsok hos wilwood och gissar att det är dom som används? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Monterade ihop framvagnen med nybyggd övre bärarm.
Justerade höjden på styrväxeln och slutade på 2mm bump över hela fjädringsvägen ![]() Tyvärr var jag lite för optimistisk med vinkeln på uniballe, så den bottnar lite för tidigt ![]() Gör om och gör rätt ![]() 5grader caster och 5grader camber som max. Låter väl vettigt eller? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Jävla f.i.t.t-svarv
Svarvade till adaptrar till kardanen och när jag började närma mig slutmått på grejerna, så märkte jag att det kastade lite. Mätte upp chuck och backar och fann att den kastade 2/10mm ![]() ![]() Så nu har jag lagt ner 3h med justering av allt. Tur att man kan svarva i svarven rent bokstavligt ![]() ![]() Nåja! Dags att lägga huvudet på kudden och avlida nu ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re:
Hårda backar går bra att svarva i också ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Framvagnen helt klar och ihopmonterad
![]() Bakvagn med diff etc också på plats. Snikrenoverar alla ytor med blästring och färg. Hela diffen fick plats i blästerskåpet ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re:
Nope. Skiljer inte mkt på vinkeln mellan armarna, så det får gå. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Varför har du lagerhållaren där? Sätt CV-knuten direkt på axeln på lådan.
Eftersom jag vet chassina är så mjuka, så kommer det flexa mellan motor och där ditt lager sitter fast och utgående lager i växellådan ta stryk troligtvis. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Funderar på att bygga ett eget arrangemang för torrsumpspumpen och exkludera originalpumpen helt.
På eftermarknads-kiten, så används originalpumpen fortfarande som tryckpump. Tänkte nog driva den direkt på vevaxeln och då måste man nog räkna lite på flöden på pump. Alternativt göra en remdrift och på så sätt kunna växla ner en för stor pump. Någon som har tankar om dom olika metoderna? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re:
Måste ha en hardyskiva för att skona utgående axel (som är den svaga punkten i bec) _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re:
Förstår - men då måste du stärka upp kardantunneln mot andra sidan, så motorn sitter fix inuti en så stark ram det går mot där lagerhållaren är, flexlöst så gott det bara går. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Re:
Tvivlar på att det kommer röra sig speciellt mkt där. Övre infästningen för lagerbalken sitter i princip i samma punkt som övre motorfäste. Och nedre lagerbalksfästet sitter 3cm ifrån undre motorfäste. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re:
Erik kom med den brilljanta iden att sätta den bak, så kardanen inkräktar minst på passagerarutrymmet. Så jag monterar vxll direkt på bakaxelns medbringare. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re:
Det är en mockup. Fast det ska funka enl en sån som räknar på det ![]() Får satsa på många kardanringar ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 70987 besök totalt |