Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
koppla elfläktarna rätt ?
820 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
koppla elfläktarna rätt ?

Koppla elfläkten rätt ???

hur gör jag ?

.. jag har nu dubbla vattenkylare som sitter i serie...

varje kylare har en separat elfläkt som styrs via en knapp
inne i bilen.

fläktarna sitter BAKOM respektive kylare.

nu är elfläktarna kopplade så att de skjuter luften framåt i bilens färdriktning mot kylaren som då alltså sitter framför respektive kylare.

hänger ni med fortfarande.......

skall fläktarna skjuta luften fram åt mot kylaren - eller -

skall fläktarna suga ur den varma luften som går genom kylaren ?

en undrande Kristian !!!

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265



Sitter fläkten mellan motorn och kylaren måste de suga luften bakåt, annars bromsar de bara fartvinden och du får sämre effekt

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8372



Precis, fläktar som sitter bakom kylaren ska suga, fläktar som sitter framför kylaren ska trycka luft genom kylaren.
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



Vore det inte bättre att styra fläktarna med en termokontakt än med strömbrytare i bilen?
Du kan ju glömma att slå på dem annars..

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
Peter Rydh
De djupa smålänska skogarna
Här sen Sep 2003
Inlägg: 35



Studera även bladen på fläktarna, en fläkt som arbetar åt fel håll tappar mycket av sin effektivitet!

Vad det gäller styrningen av fläktarna så är ju termostat/er att föredra. Dock kan man ju även ha en brytare i bilen om man känner för det.

//Peter Rydh

_________________
Peter Rydh
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Peter Rydh skrev:
Studera även bladen på fläktarna, en fläkt som arbetar åt fel håll tappar mycket av sin effektivitet!

Vad det gäller styrningen av fläktarna så är ju termostat/er att föredra. Dock kan man ju även ha en brytare i bilen om man känner för det.

//Peter Rydh


Ja, man kan ju ha tre lägen: AV-TERMOSTAT-PÅ

_________________
William Ekström
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag har en jättelik Audi Siemensfläkt så behövs bara en fläkt. Den är kopplad över belastningsmotstånd
(t,ex 0,5 ohm och typ 100W med kylflänsar ELFA) via termostat i kylen. Högfarten går via kontakt i bilen. Då kan man köra manuellt vid vissa tillfällen även om det blir med full fart, som annars bara behövs vid extrema tillfällen.

Ett bra arrangemang med varningslampor för temp å olja i siktfältet är bra. Det kan räcka med en gemensam lampa, lite större då, sedan får man titta på de vanliga instrumenten vad som hänt.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Allmänt banåkaforum
koppla elfläktarna rätt ?
820 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande