| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rullager på diffen sitter löst
|
9026 besök totalt |
|
På diffen sitter ett rulllager på utgående axel. Vid demontering så uppstod en obehaglig stund när detta lager visade sigga löst och gick att plocka av med enkel handkraft, lagret roterar alltså på axeln. Vad gör man åt detta, förutom att köpa ny diff? Kan man lägga på nytt material som håller för belastningen, eller vad? Kloka och erfarna förslag mottages tacksamt. _________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Finns kemisk lagerlåsning att handla.
Beroende på ditt lastfall/värme/kemikalier, så borde det kunna fungera. Finns hos de flesta som handlar med lager och sånt. Edit: Du menar att inre lagerbanan snurrar på axeln va? _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Precis!
Tack! _________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Re:
Det låter som något Pappa kunde sagt, funkar det inte med våld så använd mer våld. Han hade sönder mycket grejer på det viset
Menar du att man skall slå för att skapa ojämnheter i ytan som innerbanan sätter sig mot och använder låsvätskan som steg två i låsningen? _________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Re:
Huvudet på spiken, Är en metod som jag har använt på allt från utslitna bearbetade ytor för lager till ventilsäten på gräsklipparmotorer
Självklart är det inte rätt, rätt är ju att byta den utslitna delen men tills man har pengar över kan man göra så här. Man kan ev svarva axeln till en mindre dimension, krympa på en hylsa och svarva till rätt dimension också. Men jag uppfattade ts som att han ville hitta en smidig/enkel lösning på problemet. _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||||
|
Re:
Man ska alltså inte slå på lagret, Utan på axeln som redan är skadad och inte har rätt toleranser. Kan inte se hur lagret skulle bli skadat av det. Men det blir såklart inte exakt rätt läge på lagret. _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||||
|
Är axeln skadad?
Vilken dimension har den jämfört med innerdiametern på lagret? Har du möjlighet att mäta med mikrometer på axeln? Är det så att axeln inte är skadad och det är "glidpassning" så bör det räcka med kemisk låsning av rätt sort. Är det däremot ett glapp mellan axeln och lagret alternativt att axeln är skadad kan det vara aktuellt med andra metoder. "Körnslagsmetoden" som beskrivs av andra är ju ett sätt (även om jag tycker det skall undvikas så långt som möjligt). Att svarva ner och pressa dit en bussning kan vara en annan. Ibland kan det gå att hitta specialllager eller ett lager med en annan innerring som det går att byta till för att kunna gå ner i dia på axeln. Om du hittar något speciallager som funkar så tänk på att fråga vad det kostar innan du beställer. (fråga inte varför jag tipsar om det... )
Det går ju även att spruta på metall på en skadad axel och sedan slipa den till rätt dimension tex. Frågan är dock om det blir billigare än att byta delen i detta fall. _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
|
Re:
Nja, en ny diff kostar mellan 15-20 000 SEK och den befintliga är helt ok förutom den skadade tappen. Jag vill inte vara ovarsam med pengar om det finns en lösning som är betydligt billigare än de uppåt 20KKR'na. Jag har hört varianter där man sprutar på metall och sedan svarvar ned ned axeln till rätt dimension men det är ingen hållbar lösning. Att svarva ner axeln och sedan krympa på ett rör som man sedan svarvar ner till rätt dimension borde ju kunna vara en lösning. Men är det lönsamt? _________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Re: Rullager på diffen sitter löst, hjälp!!!
Börjar med att mäta upp både axel och lager med riktiga mätinstrument, skjutmått är lika användbart som öögonmått i såna här fall ÄVEN om displayen visar hundradelar. Visar det sig vara diffens utgående axel som är sliten kan du antingen metallspruta den och slipa till rätt dimension, svarva ner, krympa på en hylsa (om det finns tillräckligt material) och sedan slipa till rätt dimension. Loctite lagerlåsning brukar inte fungera med de temperaturer och påfrestningar som blir i dylika delar, det snurrar i alla fall.
_________________ Roland Johansson |
||||
|
en nödlösning i stil med körnarmetoden är att lägga opp den i en svarv och köra lättringar på ytan
givetvis är det en nödlösning, men du får bättre centrering än att banka bucklor med en körnare
mvh _________________ Sidney karlsson Bmw e36 sedan lekbil "stödkorven" Bmw e36 sedan fullburs projekt Bmw e36 touring |
||||
|
Så här ser det ut. Notera att rullagret bara sitter löst på i ytterkanten av axeln.
_________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Re:
Är axeln ojämn så blir lagret deformerat, lagerbanor rör sig ganska mycket när det kommer till presspassningar. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Mät upp axeln, är den utanför spec så måste du få den inom spec igen, hylsa, spruta på metall eller ny diff.
Körnslag skulle jag nog hålla mig ifrån... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Ja säljer jag bilen kan jag köpa grymt många diffar ;-)
Den här diffen sitter i min specialbyggda 993 låda och det får kanske bli en ny diff men som sagt finns det något att göra (snygglösning) så varför slösa med pengarna? _________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
9026 besök totalt |