| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rullager på diffen sitter löst
|
9026 besök totalt |
|
Re:
Exakt Och dom bra lösningar är ju ju spruta upp och svarva till rätt spec eller svarva av med pressa på hylsa _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Svarva av med hylsa är inte så bra på just den där diffen, de är redan lite svaga i lagertappen, inte ovanligt att de går av direkt under lagret. Jag skulle inte minska på godset där samt då även troligen introducera brottsanvisningar.
Antingen spruta, det är den enda riktigt korrekta lösningen eller lettra tappen lite försiktigt som bonnlösning, ganska vanlig nödlösning som faktiskt funkar OK. Upp till plånboken och samvetet/OCD'n att bestämma vad du vill göra, men det är dina 2 val. Limma funkar inte, vet inte om det är oljan eller värmen som knäcker det, men det funkar iaf inte i den applikationen, been there, done that. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
|
Tack alla för fina svar. Den enda snygglösningen verkar vara sprutmetallvarianten, ...eller ny diff.
Återkommer längre fram med hur det gick.
_________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Re:
Värmen skulle jag säga. Tex loctite lagerlim 'lossar' man genom att värma till strax över 200 grader tror jag det är. Givetvis blir det sämre lite innan också. Lärt mig med andra saker än en diff... _________________ Roland Johansson |
||||
|
Fast har man 200 grader i difflagren borde man fundera på vad felet är, för det är inte normalt.
Tänk på att alla fullösningar kan innabära att lagren hamnar off-center och då ändras kuggingreppet på kronhjul/pinjong och då kan det gå väldigt fort till haveri om man har otur. Då får man köpa mer än "bara" duffhuset... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Nej, 200 grader i delarna är nog lite mycket för hållbarhet. Men jag gissar att 120-140 grader inte är någon direkt omöjlighet, du har säkert lite testdata och kan bekräfta... Och vid den temperaturen har lagerlimmet kanske bara 30-40% hållbarhet av original och då håller det inte längre. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Kan man dra lagret precis på axeln (som jag tror) så har du inget glapp att prata om...så körn slag runt axel och Loctite 620 så funkar det,...annars så öppnar du plånboken och fixar nått dyrare allternativ
_________________ Mikael Ståhling |
||||
|
Min lösning är att svarva ner tappen ochs sedan tillverka en hylsa med presspassning som du krymper på plats och sedan svetsar fast den i diffen.
Sen svarvar du diffen till rätt spel. |
||||
|
Re:
Diffen är ju redan klen, så det är inget alternativ! Testa körnare o lim, det LÄR hålla! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Tyvärr diffen. _________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Re:
Iom att du svetsar fast hylsan i båda skarvarna så borde den inte bli mycket klenare? Körnare funkar det med och jag har själv använt mig av det massor gånger. |
||||
|
Re:
Oj, ju mer power desto större risk för snurr alltså
_________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Re:
Svårt att avgöra om du är allvarlig faktiskt?
Tror du på allvar att den blir rak också? Och rund? Och rätt diameter? Och inte konad eller nåt? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Håller med. Om man ändrar på lagertappen är det ännu större risk att det går såhär även fast denna inte är ändrad.
Det är riktigt viktigt att tappen är rak och centrerad annars nöter man sönder utväxlingen ganska fort. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Nu blev ju det här en större tråd än jag hade räknat med, ...och det är ju bra :-)
Bara för att ge en oehört grov uppfattning om vilket glapp vi pratar om så trillar inte lagret av helt av sig själv. Däremot kan man trögt dra/lyta av det med diffen som motvikt. _________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Frågan är hur det blir när du kommer upp i driftstemperatur? Börjar det glappa då eller tajtas det till? Troligtvis blir det inte 100% bra vilket medför att eventuellt radiellt glapp kan resultera i att inte bara diffen ryker utan även pinjongdrevet & därmed, i stort sett, hela lådan. De radiella glappen i diffen är ju det som dödar bl.a 915-lådor med magnesuimkåpan, när sprickor uppstår i kåpan mot lagerbanan.
Jag har en sådan låda liggandes...tack & lov inte en 915
Loctite kanske funkar, men kan det verkligen motstå de radiella krafter som uppstår i detta fall? Vågar du chansa? Att spruta metall kommer troligtvis INTE gå då det rekommenderas att man ska bygga en viss tjocklek för att det ska fungera. Att svarva ner axeln inskränker på hållfastheten. Hur tjockt med gods har du in mot splinesen? kolla med en bearbetare. Annars ny diffkåpa för större lager, axelhylsa & lager som passar mot de båda...eller byta diffen, tyvärr.... _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
|
Re:
_________________ Mikael Ståhling |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Rullager på diffen sitter löst
|
9026 besök totalt |