| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Automatlådekylare för att kyla motorolja??
|
4171 besök totalt |
|
Nu med konverteringen från aut till manuell låda på Datsun så har jag fått en automatlådeoljekylare till övers. Är den överhuvudtaget lämplig att använda för att kyla motoroljan??
_________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 Alfa Romeo 75 -88 Toyota Celica ST -77 BMW I4 M50 -23, + Aprilia Touno -18 |
||||||
|
Att kolla vad den är specad för för tryck och att den inte har uppenbart trånga passager är viktigast tycker jag. Om den inte är lika effektiv som en "riktig" oljekylare är inte så viktigt när den nu är gratis och redan sitter monterad i bilen.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re: Automatlådekylare för att kyla motorolja??
Olja eller olja... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Eller så köper du en värmeväxlare som man monterar mellan oljefiltret och blocket så slipper du mecka med trycksatta oljeslangar
Som plus får du upp oljetempen snabbare...
Sådana sitter original på Audi A6:or, Volvo 940 turbo, Alsoa 156:or och många andra bilar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Hur effektiva är de där värmeväxlarna Goran? Jag har själv en Laminova i Ford-hus och den är stor som en underarm ungefär. Dessutom går hela vattenflödet till kylaren genom den. I adaptertypen är det bara ett mindre vattenflöde.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Ingen otroligt hög vetenskaplig nivå, men en nyare dkv med 1.8t spisen på 150 hästar är det snudd på omöjligt att få högre oljetemp än 100 grader på allmän väg. Med en äldre 1,8 motor med liten luftkyld värmeväxlare (och termostat) är det inga som helst problem att komma upp i 120 grader oljetemp. Detta med ganska identiska motorblock, dock är topplock etc olika. Eller 2l 8v på 120 hästar, trots 2 timmars fullgasköra på motorväg med fri fart så landade inte oljetempen mer än 110 grader, denna hade vattenkyld liten fyrkant mellan filter och filterhålare. Så länge man klarar att hålla vattentempen under kontroll så fungerar de nog helt okej, inte lika effektiva som en laminova för rallycrossmotor men gör nytta. Vad jag tycker mig märkt är att i många fall drar vattentempen sakta upp efter ett tag, dvs vattenkylaren klarar inte det extra belastningen vid tex bankörning. Men det går ju att lösa med bättre vattenkylare eller ordna upp luftflödet genom vattenkylaren. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Nej, det är för dåligt flöde i dom. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Problemet jag har haft på min bil är att jag inte får ner tempen efter en sträcka eller ban pass. Trots att jag har 1cm tjockare kylare. Vatten tempen ligger stadigt på 90 och olje tempen på 100-120 Med original kylare låg den på 110-120 _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
|
Re:
Var mäts oljetempen i exemplen ovan? På min bil sitter givaren på utloppet från filtret så jag kan bara se vad den kylda oljan på väg in i motorn har för temperatur. Den ligger i princip stumt på vattentemperaturen. Utan kylare låg den något tiotal grader över vattnet vid låg belastning. Vattentempmätaren är inte så noggrann så jag har inget exakt värde. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Vad blir konsekvensen av det... högre oljetryck än normalt och för lite olja till alla lager/kylning). Men den får jag skicka med en ev. köpare av lådan. Hur viktigt är det med termostat till oljekylslösningen? Å hur stor kylare är lämpligt? Med "för" stor kylare så blir ju termostaten viktigare. Värmeväxlarna verkar ju vara en smidig lösning annars... inbyggd termostat? Kräver kylvätskeanslutning och rätt diameter på gängorna (mot blockets anslutning), eller hur fäster man fast den? _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 Alfa Romeo 75 -88 Toyota Celica ST -77 BMW I4 M50 -23, + Aprilia Touno -18 |
||||||
|
Re:
Givaren sitter ovanpå oljefilterhållaren så jag gissar det är efter pumpen och före motorn? Hur som helst är placeringen mellan de olika motorerna i exemplen likadan så mätningarna är jämförbara sinsemellan. Och vid allting utom inspirerad körning så följer olje- och vattentemp varandra otroligt bra
_________________ Roland Johansson |
||||||
|
Du behöver ingen termostat, du har redan termostat för kylvätskan Är oljan kallare än glykolen, värms den upp. Är den varmare, kyls den ner! Anslutning brukar vara väldigt enkel, en förlängd hylsa som man skruvar på där oljefiltret sitter, sen skruvar man på filtret ovanpå värmeväxlaren. Jag har inte provat, men antar att rent teoretiskt skulle man kunna Sandwichkoppla två växlare på varandra, ifall kapaciteten inte räcker till. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Om det är viktigt eller lämpligt med en termostat till oljekylaren beror på användningsområde. En ren racebil kan ju värmas före start men en åk-och-handla-blöjor-i-snöstorm-bil som kallstartas hela vintern är det rent dumt att inte ha någon termostat om man har en luftkyld oljekylare. Värmeväxlaren har ingen inbyggd termostat förutom den som finns i motorn... Man tar bort befintliga röret som oljefiltret skruvas fast på, byter det mot ett annat rör och skruvar fast värmeväxlaren. Sedan skruvar du fast oljefiltret i värmeväxlaren... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Jag antar att oljan inte för bort lika mycket värme som glykolen, därför behövs inte lika mycket flöde på glykolsidan heller för att föra bort värmen från oljan. Oljan ska ner från, säg 130 grader till 90 grader så det handlar inte om lika våldsamma energiutbyten som för vattenkylare. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Då gissar jag att tempen mäts som jag gör, efter kylaren. Siffrorna tyder på att kylaren nästan räcker till att hålla oljan på vattnets nivå vid hård körning men inte riktigt. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4171 besök totalt |