Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VaGinetta WTF G20 2008
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
70987 besök totalt
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



Re:

Dude skrev:


T.ex. att man aldrig använder sömlösa rör till en kardan (Sug på den ni. Och gissa varför)


Är ett sömlöst "sprödare" i vrid? (har inte en aning. därför jag frågar )

_________________
S tefan Ir lander
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

S.Irlander skrev:
Dude skrev:


T.ex. att man aldrig använder sömlösa rör till en kardan (Sug på den ni. Och gissa varför)


Är ett sömlöst "sprödare" i vrid? (har inte en aning. därför jag frågar )


Nope

Eftersom gissningarna uteblir, så ska jag avslöja det

Sömlösa rör är för ojämna i tjocklek, så dom går inte att får bra balans i.
Kardanrör är valsade av plåt pga detta thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Idag har jag fått till bell och skiva till ena sidan

Eftersom jag gillar att återvinna gamla saker (och leka med svarv och fräs ), så blev det till att justera original Ginettaskivorna lite.
Stack av centrumet och drog ett par slick på slitytorna (dom var 24mm tjocka och oken ville ha 21mm)
Helt plötsligt hade jag skivor för lösa bells i rätt tjocklek.

Blev lite grov yta på skivan och jag fattar inte riktigt varför.
Provade en del olika skär, hastigheter, höjder på stål, men icke.
Nåja! Det sliter in sig

Använde wilwoods bultdelning, så jag kan köpa såna ifall ska byta nångång.

Naven gjordes av en lagom stor klump aluminium (och är sjukt nöjd med vad jag åstadkom )

I morgon ska jag göra nästa sida och börja med kardanen thumbs up


_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



thumbs up thumbs up thumbs up

Heja heja!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Små steg framåt
Backlådan på plats och fästet för den klar thumbs up

Kardanen klar och den blev så gott som spikrak (inom 1/10mm)

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Nu gick det att ladda upp bilder igen


_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Kardantunneln börjar bli klar.
Motorfästen i toppen också där


_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Fick ta ner diametern på fiesta st170 bakskivorna 10mm för att handbromsarmarna på oken skulle få plats i 15" fälgarna.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ett framfall och två bakfall.
Gör om och gör på annat sätt

Fick ge mig med att försöka ha styrväxeln framför axeln pga att jag fick lite fel ackerman.
Tillräckligt mkt för att det inte kändes helt ok.

Klurade en stund på att fixa en högerstyrd ginetta växel och vända upp och ner.
Kom sen på att jag hade en Speedsterväxel liggande och lite kortning och modifiering, så passade den utmärkt.
Blir lite vansklig vinkel på knutkorsen från den(är van vid sånt nu ) men inte värre än att det går att lösa.

Tur hade jag med att det var samma splines på den iaf thumbs up

Fått hem rör till grenrören också.
Nu skulle jag bara behöva veta hur långa primärrören ska vara, så jag kan bygga det.
Har letat som satan på nätet, men ingen har nåt tidigare recept på det som finns tillgängligt.

Nån som vet?

Handbromseriet börjar bli klart.

Funderar lite på var man ska sätta backvxlspaken, så den inte hamnar tokigt (inte kul om man råkar komma åt den av misstag. Inte kul om man inte når den heller )





_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292



Re:

Dude skrev:

Fått hem rör till grenrören också.
Nu skulle jag bara behöva veta hur långa primärrören ska vara, så jag kan bygga det.
Har letat som satan på nätet, men ingen har nåt tidigare recept på det som finns tillgängligt.

Nån som vet?
Prova med Burns Stainless. Jag fick beräknade längder och dimensioner av dem utan kostnad eller köpkrav
http://www.burnsstainless.com/mergecollectors.aspx

_________________
Johan Lekås
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 478




_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

Johan Lekås skrev:
Dude skrev:

Fått hem rör till grenrören också.
Nu skulle jag bara behöva veta hur långa primärrören ska vara, så jag kan bygga det.
Har letat som satan på nätet, men ingen har nåt tidigare recept på det som finns tillgängligt.

Nån som vet?
Prova med Burns Stainless. Jag fick beräknade längder och dimensioner av dem utan kostnad eller köpkrav
http://www.burnsstainless.com/mergecollectors.aspx


Kollade på deras sida och hittade ett formulär att fylla i thumbs up
Otur för mig att jag inte klarar att fylla i det thumbs down

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

Magnus Mårtenson skrev:
Lite info i ämnet från annat forum.

http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=10361&st=0& . . . .


Kanon thumbs up

Hade läst lite i den, men totalt missat det
Frågan är om det 39mm id eller yd som menas?
Borde vara yd och då är det precis det jag ska bygga i thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Lite mer gjort nu.
Lådan med bromsnipplar, cv-knutar samt damasker dök upp från demon idag

Handbromsspaken på plats och testad.



_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 478



Re:

Dude skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Lite info i ämnet från annat forum.

http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=10361&st=0& . . . .


Kanon thumbs up

Hade läst lite i den, men totalt missat det
Frågan är om det 39mm id eller yd som menas?
Borde vara yd och då är det precis det jag ska bygga i thumbs up


Min uträkning i den tråden är baserat på id. Men ta riktigt tunna rör så är du nära

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

Magnus Mårtenson skrev:
Dude skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Lite info i ämnet från annat forum.

http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=10361&st=0& . . . .


Kanon thumbs up

Hade läst lite i den, men totalt missat det
Frågan är om det 39mm id eller yd som menas?
Borde vara yd och då är det precis det jag ska bygga i thumbs up


Min uträkning i den tråden är baserat på id. Men ta riktigt tunna rör så är du nära


Jag har 35,5 id och 38,2 yd.
Dvs 1-1/2" och som är original för hayabusan.
Det borde ge ett ngt kortare primärrör då?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Gjort klart bromsinstallationen med slangar och fästen.

Fått dit rattstången.
Lite trångt precis vid motorn (5mm mellan knut och motorblock)



_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Fick lite estimate på grenrör insug från en erkänd hayabusatrimmare idag.
Std-motor och 10800rpm.
Insug 270mm
Grenrör 650mm

Han skulle räkna exakt i kväll thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5260



Re:

Dude skrev:
Fick lite estimate på grenrör insug från en erkänd hayabusatrimmare idag.
Std-motor och 10800rpm.
Insug 270mm
Grenrör 650mm

Han skulle räkna exakt i kväll thumbs up


vaginetta och sugkuki, undrar om byggaren kan kallas för pervers




Längden på grenrör verkar ju rimlig mot vad det brukar vara på hojar original med ögonmått som verktyg, om de inte brukar ha lite längre men tror ledigt utrymme dikterar villkoren mer än optimalt.

_________________
Roland Johansson
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10984



Re:

Rolle Scirocco skrev:
Dude skrev:
Fick lite estimate på grenrör insug från en erkänd hayabusatrimmare idag.
Std-motor och 10800rpm.
Insug 270mm
Grenrör 650mm

Han skulle räkna exakt i kväll thumbs up


vaginetta och sugkuki, undrar om byggaren kan kallas för pervers




Längden på grenrör verkar ju rimlig mot vad det brukar vara på hojar original med ögonmått som verktyg, om de inte brukar ha lite längre men tror ledigt utrymme dikterar villkoren mer än optimalt.


Det är nog inte så många hojar som har plats för 270 mm insug.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

DJ skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Dude skrev:
Fick lite estimate på grenrör insug från en erkänd hayabusatrimmare idag.
Std-motor och 10800rpm.
Insug 270mm
Grenrör 650mm

Han skulle räkna exakt i kväll thumbs up


vaginetta och sugkuki, undrar om byggaren kan kallas för pervers




Längden på grenrör verkar ju rimlig mot vad det brukar vara på hojar original med ögonmått som verktyg, om de inte brukar ha lite längre men tror ledigt utrymme dikterar villkoren mer än optimalt.


Det är nog inte så många hojar som har plats för 270 mm insug.


Eftersom det är 120mm i bara toppen, så är det knepigt nog att få till spjäll,slangar och trattar på 150mm

Kortast möjligt som Matte gjort är 180mm. Då sitter spjällhusen integrerade i toppen.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VaGinetta WTF G20 2008
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
70987 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande