Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 70987 besök totalt |
Re:
Nope ![]() Eftersom gissningarna uteblir, så ska jag avslöja det ![]() Sömlösa rör är för ojämna i tjocklek, så dom går inte att får bra balans i. Kardanrör är valsade av plåt pga detta ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Idag har jag fått till bell och skiva till ena sidan
![]() Eftersom jag gillar att återvinna gamla saker (och leka med svarv och fräs ![]() Stack av centrumet och drog ett par slick på slitytorna (dom var 24mm tjocka och oken ville ha 21mm) Helt plötsligt hade jag skivor för lösa bells i rätt tjocklek. Blev lite grov yta på skivan och jag fattar inte riktigt varför. Provade en del olika skär, hastigheter, höjder på stål, men icke. Nåja! Det sliter in sig ![]() Använde wilwoods bultdelning, så jag kan köpa såna ifall ska byta nångång. Naven gjordes av en lagom stor klump aluminium (och är sjukt nöjd med vad jag åstadkom ![]() I morgon ska jag göra nästa sida och börja med kardanen ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Små steg framåt
![]() Backlådan på plats och fästet för den klar ![]() Kardanen klar och den blev så gott som spikrak (inom 1/10mm) _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Fick ta ner diametern på fiesta st170 bakskivorna 10mm för att handbromsarmarna på oken skulle få plats i 15" fälgarna.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Ett framfall och två bakfall.
Gör om och gör på annat sätt ![]() Fick ge mig med att försöka ha styrväxeln framför axeln pga att jag fick lite fel ackerman. Tillräckligt mkt för att det inte kändes helt ok. Klurade en stund på att fixa en högerstyrd ginetta växel och vända upp och ner. Kom sen på att jag hade en Speedsterväxel liggande och lite kortning och modifiering, så passade den utmärkt. Blir lite vansklig vinkel på knutkorsen från den(är van vid sånt nu ![]() Tur hade jag med att det var samma splines på den iaf ![]() Fått hem rör till grenrören också. Nu skulle jag bara behöva veta hur långa primärrören ska vara, så jag kan bygga det. Har letat som satan på nätet, men ingen har nåt tidigare recept på det som finns tillgängligt. Nån som vet? Handbromseriet börjar bli klart. Funderar lite på var man ska sätta backvxlspaken, så den inte hamnar tokigt (inte kul om man råkar komma åt den av misstag. Inte kul om man inte når den heller ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re:
http://www.burnsstainless.com/mergec _________________ Johan Lekås |
||||||
Lite info i ämnet från annat forum.
http://www.locostsweden.se/ipb/index |
||||||
Re:
Kollade på deras sida och hittade ett formulär att fylla i ![]() Otur för mig att jag inte klarar att fylla i det ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re:
Kanon ![]() Hade läst lite i den, men totalt missat det ![]() Frågan är om det 39mm id eller yd som menas? Borde vara yd och då är det precis det jag ska bygga i ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Lite mer gjort nu.
Lådan med bromsnipplar, cv-knutar samt damasker dök upp från demon idag ![]() Handbromsspaken på plats och testad. ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re:
Min uträkning i den tråden är baserat på id. Men ta riktigt tunna rör så är du nära ![]() |
||||||
Re:
Jag har 35,5 id och 38,2 yd. Dvs 1-1/2" och som är original för hayabusan. Det borde ge ett ngt kortare primärrör då? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Gjort klart bromsinstallationen med slangar och fästen.
Fått dit rattstången. Lite trångt precis vid motorn (5mm mellan knut och motorblock) ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Fick lite estimate på grenrör insug från en erkänd hayabusatrimmare idag.
Std-motor och 10800rpm. Insug 270mm Grenrör 650mm Han skulle räkna exakt i kväll ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re:
vaginetta och sugkuki, undrar om byggaren kan kallas för pervers ![]() ![]() ![]() Längden på grenrör verkar ju rimlig mot vad det brukar vara på hojar original med ögonmått som verktyg, om de inte brukar ha lite längre men tror ledigt utrymme dikterar villkoren mer än optimalt. _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
Det är nog inte så många hojar som har plats för 270 mm insug. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||
Re:
Eftersom det är 120mm i bara toppen, så är det knepigt nog att få till spjäll,slangar och trattar på 150mm ![]() Kortast möjligt som Matte gjort är 180mm. Då sitter spjällhusen integrerade i toppen. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 70987 besök totalt |