Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Moral dilemma...???
2636 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Moral dilemma...???

Jag har funderat på en sak......(OBS Jag moraliserar inte över någon, utan alla får stå för sin egen moral. Jag har kört där själv)

När man kör som en vettvilling på tex Nurburgring (jag hittade inget tyskt y)..........och tycker att det är tur att det finns försäkring.........och sedan tycker att det är konstigt att försäkringsbolagen inte tycker detta är lika kul.................???????????

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Moral dilemma...???

ButterflyRacing skrev:
Jag har funderat på en sak......(OBS Jag moraliserar inte över någon, utan alla får stå för sin egen moral. Jag har kört där själv)

När man kör som en vettvilling på tex Nurburgring (jag hittade inget tyskt y)..........och tycker att det är tur att det finns försäkring.........och sedan tycker att det är konstigt att försäkringsbolagen inte tycker detta är lika kul.................???????????

Det är väl inget konstigt med att man tycker försäkringsbolagen skall hålla de avtal de tecknat?

Sen tycker jag du skall fundera på varför man har en försäkring.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

om jag hade ägt ett försäkringsbolag så hade jag naturligtvis försökt att minska affärsrisken att min "produkt" skulle användas utanför "normal" användning. Med normal avser jag normal trafik på normala vägar.

Nu äger jag inget försäkringsbolag, men däremot så är jag konsument av försäkringsprodukter. Därför försöker jag, liksom troligen dom flesta här, hitta en försäkringsprodukt som som är så generös som möjligt ang använding av produkten på enkelriktade betalvägar i nära Nurburg eller på motorbanor.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare

johann skrev:

Åter igen......jag anklagar inte någon.
Det är mer en filosofisk fråga.............som är tänkvärd.

Varför är en försäkring på tex en M3a så jävla dyr.

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
johann skrev:

Åter igen......jag anklagar inte någon.
Det är mer en filosofisk fråga.............som är tänkvärd.

Varför är en försäkring på tex en M3a så jävla dyr.

Man har en försäkring för att få ersättning OM olyckan är framme därför är det ju självklart att man vill att den skall gälla även på Ringen och vid bankörning.

Sen tror jag personligen att de få skador som inträffar på banor påverkar försäkringspremien väldigt lite jämfört med alla skador som inträffar i vanlig trafik.

Jag tycker inte försäkringen för min M3 är speciellt dyr.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Ü ü

De roliga tyska yna kan du ofta lätt göra själv. Har du ett 'normalt' svenkt tangentbord har du till höger om 'Å' och till vänster om 'Enter' en knapp med ^ " ~ dessa symboler på. Använd shift och alt gr och välj den av dessa symboler du vill ha ovanför din bokstav innan du trycker den.

Blir kalas om du ska skriva något polskt eller franskt...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

om man tar alla svenska M3'or som kraschats lite eller totalt så är jag helt övertygad om att procentandelen som smällts vid banträffar är mikroskopisk jämfört med de antal som kraschats på krokiga landsvägar, blöta rondeller o korsningar.... Osv osv. För att inte tala om snodda...

Sen är jag helt övertygad att man inte kan jämföra banåka med racebil o med den egna bilen som man ska använda både för att komma hem med och åka till jobbet med imorgon! Man kör med mer marginal helt enkelt. Ok, alla gör inte det men de gör inte alla på gatan heller

Den enda gången jag åkt av på bana berodde på att jag ville hålla gott om säkerhetsavstånd och marginaler till en annan bil... dvs min koncentration var helt på den andra bilen och inte på hur "vägen" framför gick som jag bara åkt några ggr... Det hände alltså inte pga "nu-ska-jag-köra-jättefort" utan betydligt dummare, en "nu-ska-jag-vara-jätteförsiktig" som gick helt åt pepparn.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Sen är jag helt övertygad att man inte kan jämföra banåka med racebil o med den egna bilen som man ska använda både för att komma hem med och åka till jobbet med imorgon! Man kör med mer marginal helt enkelt.

Precis, tänk vad fort vi skulle köra annars!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jomen nog skulle jag satsa ytterligare om jag inte satt i gatbilen! Då skulle jag köra bana med samma nivå av satsa som jag kör slalom helt enkelt. Inte konstigare än så faktiskt.

Mantrat är "det FÅR inte hända nåt, det FÅR inte hända nåt, det FÅR inte hända nåt, det FÅR inte hända nåt, det FÅR inte hända nåt, det FÅR inte hända nåt, det FÅR inte hända nåt..."

Laholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Mantrat är "det FÅR inte hända nåt, det FÅR inte hända nåt, det FÅR inte hända nåt, det FÅR inte hända nåt, det FÅR inte hända nåt, det FÅR inte hända nåt, det FÅR inte hända nåt..."

Så tänker man i långlopp också, står ju ett helt gäng killar i depån som skall åka efter att ens pass är över

Men sen far ju alltid djävulen i en ...

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Jomen nog skulle jag satsa ytterligare om jag inte satt i gatbilen! Då skulle jag köra bana med samma nivå av satsa som jag kör slalom helt enkelt. Inte konstigare än så faktiskt.

Ääh, det är väl bara till att åka bärgningsbil hem (det har iofs. aldrig hänt mig, men..)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Frazze skrev:
Ääh, det är väl bara till att åka bärgningsbil hem (det har iofs. aldrig hänt mig, men..)

nej nej nej nej!!!

Täby
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Den enda gången jag åkt av på bana berodde på att jag ville hålla gott om säkerhetsavstånd och marginaler till en annan bil... dvs min koncentration var helt på den andra bilen och inte på hur "vägen" framför gick som jag bara åkt några ggr... Det hände alltså inte pga "nu-ska-jag-köra-jättefort" utan betydligt dummare, en "nu-ska-jag-vara-jätteförsiktig" som gick helt åt pepparn.

och vad lär vi oss av detta?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ja.... att jag kan vara ganska puckad ibland?

Täby
Här sen Nov 2002

Möjligt, men det var inte det jag tänte på
Nej, plantera pjäxan i pannrummet. Jag har förövrigt åkt av under bron på kullen just för att jag fegade (frugan brukar, med jämna mellanrum, påminna mig om att man inte skall bromsa försent )

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Frazze skrev:

nej nej nej nej!!!

Nej, du åkte väl tåg hem...?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jepp

Aldrig igen säger jag bara.... fan fan fan fan....

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Jepp

Aldrig igen säger jag bara.... fan fan fan fan....

Har jag missat nå`t ? Berätta ! (nicke nyfiken)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag har bara åkt av asfalten en enda gång öht, det gäller både gata o banträffar. Men när jag gjorde det så gjorde jag det ordentligt. Men som sagt, jag ansträngde mig till det yttersta för att vara försiktig men det blev tokfel.... (det var ingen lift-off oversteer eller nåt utan bara all fokus på den andra bilen o noll fokus på att det kom en sväng efter det blinda krönet och att jag låg på helt fel sida av asfalten och då var det plötsligt inte en liten knix utan en redig sväng... suck...)

Slåtte
Här sen Nov 2002

Jag har också bara varit av asfalten en gång under alla dessa år, körde på bana första gången 1991. Missade inbromsningen en aning på Midlandas långa raka och fick käka lite grus i sandfållan. Både jag och bilen var oskadda så vi klarade oss mycket bättre än vad Magnus gjorde.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Av banan har man väl varit.
Har råkat ut för att bromspedalen gått i golvet, efter rakan, både på Falkenberg och Mantorp.
Mycket spännande............sedan borde man ju lärt sig att ta det lite lugnare varvet efter.... .....men det händer något konstigt med mej när jag stänger visiret.
Hoppas det hjälper nu när jag ska åka med öppen hjälm

Citera
Allmänt banåkaforum
Moral dilemma...???
2636 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande