|
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009
Inlägg: 120
Trådstartare

11 Jan 2014 23:38
Re:
mblixt@gmail.com skrev: | Hej,
Jag har en 3,2a och har alubussningar. Det ger skillnad, kan jag säga då jag hade testat ut en sak i taget precis när jag bytte till sådana. Om du vill uppleva skillnader och förstå vad som gör skillnad på din bil så är mitt förslag att sakta ner lite, fundera lite vad du vill göra. sen gör du en max två ändringar mellan varje banträff du kör på. Då har du en rimlig chans att känna skillnader plus att det går att backa tillbaka eller ändra om något blir knasigt. För att köra bil är den bästa lösningen för att köra snabbt.
Är frågan om du kommer att köra 1 sekund snabbare på knutstorp 2014 för att du har alubussningar ? Nej, det kommer du inte att göra. Om du köper 9 tums fälgar istället för 8,5 = nej. Håller med E21 i prioritering chassi, diffbroms med rätt utväxling och R-däck. Sen tycker jag förvisso att R-däck är viktigare än diff, då den du har att börja med funkar alldeles utmärkt i ditt fall. Har man ingen diffspärr i sin diff så är det viktigt att skaffa en diff med detta.
Vad gäller slicks, vääääänta med det... det är typ prio nr 14368 på listan av grejor. För det första så finns det inte så många träffar som tillåter slicks, för det andra så är det en extrem påverkan på din bil också. Börja med R-däck, det är gott nock för att köra jevvligt fort. Jag och de flesta av mina E36 vänner kör Kumho och de är kanon tycker jag. Om man vill prova slicks så köper man begagnade STCC slicks eller liknande här på rejsa när det dyker upp.
Vad gäller el, var noggrann och följ varje kabel tills den tar slut och se till att kapa och tejpa riktigt noggrant. Ännu bättre ta ur hela kontakten och rensa alla kablar som går till den, då får du inte heller härvor med kapade och tejpade kablar överallt. Rensa el tar tid och är sjukt tråkigt, I know. Det är dock jävligt drygt om inte bilen startar när man är klar så det kan löna sig att vara lugn och metodisk  |
Tack för svaren , det är ungefär så jag har tänk o göra,
R däck har jag redan så det är toppen jag vet att sliks inte är en prio ,
vad det gäller diffbroms tror jag att m3 diffen kommer fundera bra till en början att prova ut, o se
tips på en bra sida där man kan köra delar till den ? så man kan byta utväxling e.c.t ?
hoppas på vädret här nere i skåne lugnar ner sig så man kan åka till garaget o mecka lite .
Är riktigt taggad för en rolig sommar , ska försöka lägga upp fler bilder senare
_________________ Alex Serban
|
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767

12 Jan 2014 09:19
Re:
Bra sagt, håller med Blixt.
Min "lista" ovan var menad som en viktigt "attgöralista" innan ens börja köra.
Slicks är överkurs, såvida bilen inte ska gå BMW Cup Special el. lik., alubuss. ger i sig ingen bättre varvtid (dock riskerar man brytningar i chassie, Uniballs/ledlager är bättre isf)
MEN övning o nötning varv efter varv på bana, där man justerar in bilen! Och utvecklas själv, Det ger snabbare tider! Därför är det bra att ha smarta lösningar ang. just justeringsmöjligheter på chassie/bromsar.
mblixt@gmail.com skrev: | Hej,
Jag har en 3,2a och har alubussningar. Det ger skillnad, kan jag säga då jag hade testat ut en sak i taget precis när jag bytte till sådana. Om du vill uppleva skillnader och förstå vad som gör skillnad på din bil så är mitt förslag att sakta ner lite, fundera lite vad du vill göra. sen gör du en max två ändringar mellan varje banträff du kör på. Då har du en rimlig chans att känna skillnader plus att det går att backa tillbaka eller ändra om något blir knasigt. För att köra bil är den bästa lösningen för att köra snabbt.
Är frågan om du kommer att köra 1 sekund snabbare på knutstorp 2014 för att du har alubussningar ? Nej, det kommer du inte att göra. Om du köper 9 tums fälgar istället för 8,5 = nej. Håller med E21 i prioritering chassi, diffbroms med rätt utväxling och R-däck. Sen tycker jag förvisso att R-däck är viktigare än diff, då den du har att börja med funkar alldeles utmärkt i ditt fall. Har man ingen diffspärr i sin diff så är det viktigt att skaffa en diff med detta.
Vad gäller slicks, vääääänta med det... det är typ prio nr 14368 på listan av grejor. För det första så finns det inte så många träffar som tillåter slicks, för det andra så är det en extrem påverkan på din bil också. Börja med R-däck, det är gott nock för att köra jevvligt fort. Jag och de flesta av mina E36 vänner kör Kumho och de är kanon tycker jag. Om man vill prova slicks så köper man begagnade STCC slicks eller liknande här på rejsa när det dyker upp.
Vad gäller el, var noggrann och följ varje kabel tills den tar slut och se till att kapa och tejpa riktigt noggrant. Ännu bättre ta ur hela kontakten och rensa alla kablar som går till den, då får du inte heller härvor med kapade och tejpade kablar överallt. Rensa el tar tid och är sjukt tråkigt, I know. Det är dock jävligt drygt om inte bilen startar när man är klar så det kan löna sig att vara lugn och metodisk  | :
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
|
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425

12 Jan 2014 13:19
Re:
mblixt@gmail.com skrev: | Hej,
Jag har en 3,2a och har alubussningar. Det ger skillnad, kan jag säga då jag hade testat ut en sak i taget precis när jag bytte till sådana. Om du vill uppleva skillnader och förstå vad som gör skillnad på din bil så är mitt förslag att sakta ner lite, fundera lite vad du vill göra. sen gör du en max två ändringar mellan varje banträff du kör på. Då har du en rimlig chans att känna skillnader plus att det går att backa tillbaka eller ändra om något blir knasigt. För att köra bil är den bästa lösningen för att köra snabbt.
Är frågan om du kommer att köra 1 sekund snabbare på knutstorp 2014 för att du har alubussningar ? Nej, det kommer du inte att göra. Om du köper 9 tums fälgar istället för 8,5 = nej. Håller med E21 i prioritering chassi, diffbroms med rätt utväxling och R-däck. Sen tycker jag förvisso att R-däck är viktigare än diff, då den du har att börja med funkar alldeles utmärkt i ditt fall. Har man ingen diffspärr i sin diff så är det viktigt att skaffa en diff med detta.
Vad gäller slicks, vääääänta med det... det är typ prio nr 14368 på listan av grejor. För det första så finns det inte så många träffar som tillåter slicks, för det andra så är det en extrem påverkan på din bil också. Börja med R-däck, det är gott nock för att köra jevvligt fort. Jag och de flesta av mina E36 vänner kör Kumho och de är kanon tycker jag. Om man vill prova slicks så köper man begagnade STCC slicks eller liknande här på rejsa när det dyker upp.
Vad gäller el, var noggrann och följ varje kabel tills den tar slut och se till att kapa och tejpa riktigt noggrant. Ännu bättre ta ur hela kontakten och rensa alla kablar som går till den, då får du inte heller härvor med kapade och tejpade kablar överallt. Rensa el tar tid och är sjukt tråkigt, I know. Det är dock jävligt drygt om inte bilen startar när man är klar så det kan löna sig att vara lugn och metodisk  |
mycket bra sagt, tyvärr är trådskaparen ivrig o allt ska hända nu nu nu tålamod är inte hans starka sida!
Elen kommer JAG ordna då den som sagt inte startade efter att alex sj klippt o rensat
Bilen är redan bestyckad med bättre skivor o belägg, justerbara dämpare, r-däck o snart justerbara h&r krängare. Tror det är mer än väl tillräckligt att börja med , men nästa steg får väl bli bussningar och ev annan utv i diffen. Vad kör du med på din m3a? tycker du det funkar bra eller skulle du nu i efterhand ha valt en annan utv? Det styrs också av hur stora hjul du har, alex kör 225/45/17 o de har funkat bra när den gick på gotlandring så några ändringar där behöver han inte heller i dagsläget.
_________________ Peter Barrdahl
Peter @ norreskog . com
|
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009
Inlägg: 120
Trådstartare

12 Jan 2014 14:13
Re:
Piddan skrev: | mblixt@gmail.com skrev: | Hej,
Jag har en 3,2a och har alubussningar. Det ger skillnad, kan jag säga då jag hade testat ut en sak i taget precis när jag bytte till sådana. Om du vill uppleva skillnader och förstå vad som gör skillnad på din bil så är mitt förslag att sakta ner lite, fundera lite vad du vill göra. sen gör du en max två ändringar mellan varje banträff du kör på. Då har du en rimlig chans att känna skillnader plus att det går att backa tillbaka eller ändra om något blir knasigt. För att köra bil är den bästa lösningen för att köra snabbt.
Är frågan om du kommer att köra 1 sekund snabbare på knutstorp 2014 för att du har alubussningar ? Nej, det kommer du inte att göra. Om du köper 9 tums fälgar istället för 8,5 = nej. Håller med E21 i prioritering chassi, diffbroms med rätt utväxling och R-däck. Sen tycker jag förvisso att R-däck är viktigare än diff, då den du har att börja med funkar alldeles utmärkt i ditt fall. Har man ingen diffspärr i sin diff så är det viktigt att skaffa en diff med detta.
Vad gäller slicks, vääääänta med det... det är typ prio nr 14368 på listan av grejor. För det första så finns det inte så många träffar som tillåter slicks, för det andra så är det en extrem påverkan på din bil också. Börja med R-däck, det är gott nock för att köra jevvligt fort. Jag och de flesta av mina E36 vänner kör Kumho och de är kanon tycker jag. Om man vill prova slicks så köper man begagnade STCC slicks eller liknande här på rejsa när det dyker upp.
Vad gäller el, var noggrann och följ varje kabel tills den tar slut och se till att kapa och tejpa riktigt noggrant. Ännu bättre ta ur hela kontakten och rensa alla kablar som går till den, då får du inte heller härvor med kapade och tejpade kablar överallt. Rensa el tar tid och är sjukt tråkigt, I know. Det är dock jävligt drygt om inte bilen startar när man är klar så det kan löna sig att vara lugn och metodisk  |
mycket bra sagt, tyvärr är trådskaparen ivrig o allt ska hända nu nu nu tålamod är inte hans starka sida!
Elen kommer JAG ordna då den som sagt inte startade efter att alex sj klippt o rensat
Bilen är redan bestyckad med bättre skivor o belägg, justerbara dämpare, r-däck o snart justerbara h&r krängare. Tror det är mer än väl tillräckligt att börja med , men nästa steg får väl bli bussningar och ev annan utv i diffen. Vad kör du med på din m3a? tycker du det funkar bra eller skulle du nu i efterhand ha valt en annan utv? Det styrs också av hur stora hjul du har, alex kör 225/45/17 o de har funkat bra när den gick på gotlandring så några ändringar där behöver han inte heller i dagsläget. |
nej tålamod är inte min starka sida när det kommer till sånt här , kan ju inte mer än längta till våren o sommaren,
_________________ Alex Serban
|
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567

12 Jan 2014 16:37
Jag kör 3.91 i min och tycker att det är grymt bra. Just nu kan jag inte se någon annan utväxling som jag hellre skulle ha.
_________________ Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
|
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425

17 Jan 2014 13:18
_________________ Peter Barrdahl
Peter @ norreskog . com
|
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009
Inlägg: 120
Trådstartare

17 Jan 2014 13:39
känner mig mycket motiverad just nu !  när allt har kommit !
_________________ Alex Serban
|
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425

17 Jan 2014 14:14
Re:
Alex_s skrev: | känner mig mycket motiverad just nu ! när allt har kommit ! |
äääh du får allt lugna dig ett tag till Vädret motiverar inte till annat än breehäng i snön alternativt soffhäng med ipad o rejsa :P
_________________ Peter Barrdahl
Peter @ norreskog . com
|
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009
Inlägg: 120
Trådstartare

17 Jan 2014 15:20
_________________ Alex Serban
|
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009
Inlägg: 120
Trådstartare

18 Jan 2014 14:56
Idag kom Piddan förbi med ett stort paket till mig , mina H/R krängare har äntligen anlänt
motivationen är grymt hög nu , synd att vädret är katastrof för att skruva :/ på bilen
_________________ Alex Serban
|
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767

18 Jan 2014 16:10
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
|
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767

18 Jan 2014 16:27
Blev lite fel här...
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
|
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425
_________________ Peter Barrdahl
Peter @ norreskog . com
|
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767

18 Jan 2014 20:11
Ajdå, ja då förstår ja problemet!
Bara hyra en lämplig meklokal, så är vintern räddad
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
|
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009
Inlägg: 120
Trådstartare

18 Jan 2014 21:27
lättare sagt än gjort, när NÄSTAN alla an känner är urfattiga och snåla som judar..
så vad gör man ?
Vore ju riktigt skoj o ha ett team till bilen !
_________________ Alex Serban
|
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425
_________________ Peter Barrdahl
Peter @ norreskog . com
|
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009
Inlägg: 120
Trådstartare

18 Jan 2014 22:05
Piddan du skaffa glasögon ! för du är nog helt blind
det står NÄSTAN alla man känner
_________________ Alex Serban
|
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425
_________________ Peter Barrdahl
Peter @ norreskog . com
|
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009
Inlägg: 120
Trådstartare

18 Jan 2014 23:25
_________________ Alex Serban
|
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425

17 Mar 2014 15:56
_________________ Peter Barrdahl
Peter @ norreskog . com
|
|