Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 , Nu blir det stabilt som fan ! :)
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (26204 totalt)
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Re:

mblixt@gmail.com skrev:
Hej,

Jag har en 3,2a och har alubussningar. Det ger skillnad, kan jag säga då jag hade testat ut en sak i taget precis när jag bytte till sådana. Om du vill uppleva skillnader och förstå vad som gör skillnad på din bil så är mitt förslag att sakta ner lite, fundera lite vad du vill göra. sen gör du en max två ändringar mellan varje banträff du kör på. Då har du en rimlig chans att känna skillnader plus att det går att backa tillbaka eller ändra om något blir knasigt. För att köra bil är den bästa lösningen för att köra snabbt.

Är frågan om du kommer att köra 1 sekund snabbare på knutstorp 2014 för att du har alubussningar ? Nej, det kommer du inte att göra. Om du köper 9 tums fälgar istället för 8,5 = nej. Håller med E21 i prioritering chassi, diffbroms med rätt utväxling och R-däck. Sen tycker jag förvisso att R-däck är viktigare än diff, då den du har att börja med funkar alldeles utmärkt i ditt fall. Har man ingen diffspärr i sin diff så är det viktigt att skaffa en diff med detta.

Vad gäller slicks, vääääänta med det... det är typ prio nr 14368 på listan av grejor. För det första så finns det inte så många träffar som tillåter slicks, för det andra så är det en extrem påverkan på din bil också. Börja med R-däck, det är gott nock för att köra jevvligt fort. Jag och de flesta av mina E36 vänner kör Kumho och de är kanon tycker jag. Om man vill prova slicks så köper man begagnade STCC slicks eller liknande här på rejsa när det dyker upp.

Vad gäller el, var noggrann och följ varje kabel tills den tar slut och se till att kapa och tejpa riktigt noggrant. Ännu bättre ta ur hela kontakten och rensa alla kablar som går till den, då får du inte heller härvor med kapade och tejpade kablar överallt. Rensa el tar tid och är sjukt tråkigt, I know. Det är dock jävligt drygt om inte bilen startar när man är klar så det kan löna sig att vara lugn och metodisk

Tack för svaren , det är ungefär så jag har tänk o göra,
R däck har jag redan så det är toppen jag vet att sliks inte är en prio ,

vad det gäller diffbroms tror jag att m3 diffen kommer fundera bra till en början att prova ut, o se
tips på en bra sida där man kan köra delar till den ? så man kan byta utväxling e.c.t ?

hoppas på vädret här nere i skåne lugnar ner sig så man kan åka till garaget o mecka lite .

Är riktigt taggad för en rolig sommar , ska försöka lägga upp fler bilder senare

Gävle
Här sen Jan 2004

Re:

Bra sagt, håller med Blixt.
Min "lista" ovan var menad som en viktigt "attgöralista" innan ens börja köra.

Slicks är överkurs, såvida bilen inte ska gå BMW Cup Special el. lik., alubuss. ger i sig ingen bättre varvtid (dock riskerar man brytningar i chassie, Uniballs/ledlager är bättre isf)
MEN övning o nötning varv efter varv på bana, där man justerar in bilen! Och utvecklas själv, Det ger snabbare tider! Därför är det bra att ha smarta lösningar ang. just justeringsmöjligheter på chassie/bromsar.

mblixt@gmail.com skrev:
Hej,

Jag har en 3,2a och har alubussningar. Det ger skillnad, kan jag säga då jag hade testat ut en sak i taget precis när jag bytte till sådana. Om du vill uppleva skillnader och förstå vad som gör skillnad på din bil så är mitt förslag att sakta ner lite, fundera lite vad du vill göra. sen gör du en max två ändringar mellan varje banträff du kör på. Då har du en rimlig chans att känna skillnader plus att det går att backa tillbaka eller ändra om något blir knasigt. För att köra bil är den bästa lösningen för att köra snabbt.

Är frågan om du kommer att köra 1 sekund snabbare på knutstorp 2014 för att du har alubussningar ? Nej, det kommer du inte att göra. Om du köper 9 tums fälgar istället för 8,5 = nej. Håller med E21 i prioritering chassi, diffbroms med rätt utväxling och R-däck. Sen tycker jag förvisso att R-däck är viktigare än diff, då den du har att börja med funkar alldeles utmärkt i ditt fall. Har man ingen diffspärr i sin diff så är det viktigt att skaffa en diff med detta.

Vad gäller slicks, vääääänta med det... det är typ prio nr 14368 på listan av grejor. För det första så finns det inte så många träffar som tillåter slicks, för det andra så är det en extrem påverkan på din bil också. Börja med R-däck, det är gott nock för att köra jevvligt fort. Jag och de flesta av mina E36 vänner kör Kumho och de är kanon tycker jag. Om man vill prova slicks så köper man begagnade STCC slicks eller liknande här på rejsa när det dyker upp.

Vad gäller el, var noggrann och följ varje kabel tills den tar slut och se till att kapa och tejpa riktigt noggrant. Ännu bättre ta ur hela kontakten och rensa alla kablar som går till den, då får du inte heller härvor med kapade och tejpade kablar överallt. Rensa el tar tid och är sjukt tråkigt, I know. Det är dock jävligt drygt om inte bilen startar när man är klar så det kan löna sig att vara lugn och metodisk
:

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

mblixt@gmail.com skrev:
Hej,

mycket bra sagt, tyvärr är trådskaparen ivrig o allt ska hända nu nu nu tålamod är inte hans starka sida!
Elen kommer JAG ordna då den som sagt inte startade efter att alex sj klippt o rensat
Bilen är redan bestyckad med bättre skivor o belägg, justerbara dämpare, r-däck o snart justerbara h&r krängare. Tror det är mer än väl tillräckligt att börja med , men nästa steg får väl bli bussningar och ev annan utv i diffen. Vad kör du med på din m3a? tycker du det funkar bra eller skulle du nu i efterhand ha valt en annan utv? Det styrs också av hur stora hjul du har, alex kör 225/45/17 o de har funkat bra när den gick på gotlandring så några ändringar där behöver han inte heller i dagsläget.

Peter @ norreskog . com
Citera
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Re:

Piddan skrev:
mblixt@gmail.com skrev:
Hej,

mycket bra sagt, tyvärr är trådskaparen ivrig o allt ska hända nu nu nu tålamod är inte hans starka sida!
Elen kommer JAG ordna då den som sagt inte startade efter att alex sj klippt o rensat
Bilen är redan bestyckad med bättre skivor o belägg, justerbara dämpare, r-däck o snart justerbara h&r krängare. Tror det är mer än väl tillräckligt att börja med , men nästa steg får väl bli bussningar och ev annan utv i diffen. Vad kör du med på din m3a? tycker du det funkar bra eller skulle du nu i efterhand ha valt en annan utv? Det styrs också av hur stora hjul du har, alex kör 225/45/17 o de har funkat bra när den gick på gotlandring så några ändringar där behöver han inte heller i dagsläget.

nej tålamod är inte min starka sida när det kommer till sånt här , kan ju inte mer än längta till våren o sommaren,

Strandbaden
Här sen Jul 2012

Jag kör 3.91 i min och tycker att det är grymt bra. Just nu kan jag inte se någon annan utväxling som jag hellre skulle ha.

2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009

snart dags att börja
Enkelmassesvänghjul , lamell , tryckplatts , urtramplager o nya stift kom häromdan o idag kom H&R krängarna.... Skönt att de är förkallt för o jobba nu så man får lite mer semester innan herr Alex börjar stressa o jaga mig

Peter @ norreskog . com
Citera
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
känner mig mycket motiverad just nu ! när allt har kommit !

Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

Alex_s skrev:
känner mig mycket motiverad just nu ! när allt har kommit !

äääh du får allt lugna dig ett tag till Vädret motiverar inte till annat än breehäng i snön alternativt soffhäng med ipad o rejsa :P

Peter @ norreskog . com
Citera
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
jag vill ha mer snö

kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Idag kom Piddan förbi med ett stort paket till mig , mina H/R krängare har äntligen anlänt
motivationen är grymt hög nu , synd att vädret är katastrof för att skruva :/ på bilen

Gävle
Här sen Jan 2004

På vilket sätt påverkar vädret ens skruvande

Står du ute o mekar med kärran!??

BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

Blev lite fel här...

BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

E21 Racing skrev:
På vilket sätt påverkar vädret ens skruvande

Står du ute o mekar med kärran!??

han har ett oisolerat TRÅNGT garage som inte är mekvänligt för 5 öre så han får allt avvakta mek ett tag tills snö o minusgrader är borta ....

Peter @ norreskog . com
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

Ajdå, ja då förstår ja problemet!

Bara hyra en lämplig meklokal, så är vintern räddad thumbs up

BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
Citera
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
lättare sagt än gjort, när NÄSTAN alla an känner är urfattiga och snåla som judar..
så vad gör man ?

Vore ju riktigt skoj o ha ett team till bilen !

Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

Alex_s skrev:
lättare sagt än gjort, när NÄSTAN alla an känner är urfattiga och snåla som judar..
så vad gör man ?

Vore ju riktigt skoj o ha ett team till bilen !

du din taliban, räknar du in MIG bland folk du "känner" som är urfattiga o snåla ?? Då får du fan stryk.....
haha du får se till o umgås med bättre folk än du gör nu :P Du vet vad jag sagt om några av dem
Du vet att du kan köra den till mitt garage men de är kanske inte rätt tillfälle just nu med snö o skit Men visst hade det varit nice??
Du får sluta dela med dig av allt till alla andra. Du behöver bilen själv i sommar , inte dela den med 15 andra nötter :P Spela dina kort rätt så ska du se att allt blir kalas bra ! När det är bättre väder så ska jag hjälpa dig o skruva , de vet du.

Peter @ norreskog . com
Citera
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Piddan du skaffa glasögon ! för du är nog helt blind

det står NÄSTAN alla man känner

Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

Alex_s skrev:
Piddan du skaffa glasögon ! för du är nog helt blind

det står NÄSTAN alla man känner

alex piddan

Peter @ norreskog . com
Citera
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare

Bromölla
Här sen Apr 2009

Du Ahmed Alexandru, hur går det här egentligen? Tycker de har varit varmt o skönt ute nu ett tag , snart klar?

Peter @ norreskog . com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 , Nu blir det stabilt som fan ! :)
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (26204 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande