| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
AC-kopplingar för rör?
|
3 besök senaste veckan (2962 totalt) |
|
AC-kopplingar för rör?
Självklart är det rejsigt med AC. Hur ska man annars kunna hålla föraren kyld och fokuserad en varm sommardag?
Jag tänkte dra rör istället för slang till AC-paketet, men funderar lite på var man får tag på rörkopplingar i rätt dimension. Det verkar vara tumgänga - AN-kopplingar passar. AN8 och AN10 passar.
Inne i kupén blir det rätt tight rördragning. Tänkte använda rostfria rör, men törs man TIGa ihop rören om bockradierna blir för tighta? Vilka tryck är det egentligen i sådana här system? |
||
|
Re: AC-kopplingar för rör?
Har för ungefär 10 år sedan svetsat ihop originalrör som hade legat emot (aluminiumrör) en vaccumslang och fått ett korrisionshål. Och det var inte speciellt tjockväggiga rör, gissar diameter 14mm och rörtjocklek 1.5mm från minnet. Kan ha varit 16mm respektive 1.5mm eller 1.25 tjocklek. Det höll utan bekymmer i åtta år i alla fall, sedan hade nog kondensorn gett upp för det kom ingen mer kyla. _________________ Roland Johansson |
||
|
Så du har lämnat Lund? Svikare.
Koppar funkar säkert också, aluminium lika så. Problemet var bara att om jag behövde svetsa i dem har jag ingen AC-svets.
Dessutom har jag inte ens något att forma konan i änden med (typ 15mm rör, sen bubbla på röret och sen vidare ut från anslutningen) |
||
|
Men frågan är väl egentligen var man får tag på överfallen/muttrarna/kopplingarna?
|
||
|
Re:
Catalog.meca.se. Tryck på flik AC. Sen förbrukningsartiklar, fittings, invändig gänga. Finns både för slang och för att svetsas på rör etc. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||
|
Bra tips, båda två.
Tar och börjar med Meca. Drygt att försöka ta sig iväg till skroten när man har 8-5 jobb. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
AC-kopplingar för rör?
|
3 besök senaste veckan (2962 totalt) |