Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
AC-kopplingar för rör?
3 besök senaste veckan (2962 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
AC-kopplingar för rör?

Självklart är det rejsigt med AC. Hur ska man annars kunna hålla föraren kyld och fokuserad en varm sommardag?

Jag tänkte dra rör istället för slang till AC-paketet, men funderar lite på var man får tag på rörkopplingar i rätt dimension.
Det verkar vara tumgänga - AN-kopplingar passar. AN8 och AN10 passar.

Inne i kupén blir det rätt tight rördragning. Tänkte använda rostfria rör, men törs man TIGa ihop rören om bockradierna blir för tighta? Vilka tryck är det egentligen i sådana här system?
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Ett par-tre tiotal bar skulle jag säga mellan tummen och pekfingret.

Guson

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: AC-kopplingar för rör?

And ersJepp sson skrev:
Självklart är det rejsigt med AC. Hur ska man annars kunna hålla föraren kyld och fokuserad en varm sommardag?

Jag tänkte dra rör istället för slang till AC-paketet, men funderar lite på var man får tag på rörkopplingar i rätt dimension.
Det verkar vara tumgänga - AN-kopplingar passar. AN8 och AN10 passar.

Inne i kupén blir det rätt tight rördragning. Tänkte använda rostfria rör, men törs man TIGa ihop rören om bockradierna blir för tighta? Vilka tryck är det egentligen i sådana här system?

Har för ungefär 10 år sedan svetsat ihop originalrör som hade legat emot (aluminiumrör) en vaccumslang och fått ett korrisionshål. Och det var inte speciellt tjockväggiga rör, gissar diameter 14mm och rörtjocklek 1.5mm från minnet. Kan ha varit 16mm respektive 1.5mm eller 1.25 tjocklek.

Det höll utan bekymmer i åtta år i alla fall, sedan hade nog kondensorn gett upp för det kom ingen mer kyla.

Stavanger Norge
Här sen Jul 2004

kan du inte dra kopparror istællet?
vet att det går att få tag i kondensor gjord i koppar med.

varfor vill du inte anvænda alu?

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Så du har lämnat Lund? Svikare.

Koppar funkar säkert också, aluminium lika så. Problemet var bara att om jag behövde svetsa i dem har jag ingen AC-svets.
Dessutom har jag inte ens något att forma konan i änden med (typ 15mm rör, sen bubbla på röret och sen vidare ut från anslutningen)
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Men frågan är väl egentligen var man får tag på överfallen/muttrarna/kopplingarna?
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

And ersJepp sson skrev:
Men frågan är väl egentligen var man får tag på överfallen/muttrarna/kopplingarna?

Närmsta skrot?

Anders Bisting
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Re:

And ersJepp sson skrev:

Catalog.meca.se. Tryck på flik AC. Sen förbrukningsartiklar, fittings, invändig gänga.

Finns både för slang och för att svetsas på rör etc.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Bra tips, båda två. thumbs up

Tar och börjar med Meca. Drygt att försöka ta sig iväg till skroten när man har 8-5 jobb.
Citera
Skruva banåkabil
AC-kopplingar för rör?
3 besök senaste veckan (2962 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande