|
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Trådstartare

08 Jan 2014 01:33
Vingplacering?
Skall bygga fäste för en GT3RS Vinge på min bil och frågan är vad säger teorin och vad tycker folk som testat gällande höjden på vingen....
Jag kommer placera den högt men fråga är högre eller starx lägre än takhöjden?
Som jag skissat på nu så kommer vingen hamna strax under takhöjd och precis bakom bilen/bagaget, input från folk tack!? =)
|
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Trådstartare

08 Jan 2014 18:06
97 som läst men INTE en ända som skrivit......
|
barth
Gävle
Här sen Apr 2004

08 Jan 2014 18:13
Re:
Ripper skrev: | 97 som läst men INTE en ända som skrivit...... |
Fan va coolt jag är en av 97
Jag brukar alltid försöka glutta på fabriksbilar för att få någon ide om hur dom gör, dock är det ibland reglementet som bestämmer vingplacering.
Men om man försöker titta på klasser som har relativt fritt reglemente så kanske det finns tipsa att hitta.
Inte mycket matnyttigt från mig, men dock ett inlägg
|
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Trådstartare
|
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

08 Jan 2014 19:39
Re:
Ripper skrev: | 97 som läst men INTE en ända som skrivit...... |
man vill ju inte vara ett aschle, men jag skriver väl lite ändå :-)
taklinjen och bilens bakre ytterområde eller 10-30 cm brukar ofta vara begränsning i tävlingsreglementen.
för gatbilar är det besiktningen och polis som sätter begränsningen... kolla på can-am. höööga vingar och monterade i bakvagnsupphängningen för att inte komprimera fjädringen.
_________________ "It's basic rocketscience"
BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
|
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Trådstartare

08 Jan 2014 19:43
Re:
Benny Steen skrev: | Ripper skrev: | 97 som läst men INTE en ända som skrivit...... |
man vill ju inte vara ett aschle, men jag skriver väl lite ändå :-)
taklinjen och bilens bakre ytterområde eller 10-30 cm brukar ofta vara begränsning i tävlingsreglementen.
för gatbilar är det besiktningen och polis som sätter begränsningen... kolla på can-am. höööga vingar och monterade i bakvagnsupphängningen för att inte komprimera fjädringen. | Hellre ett aschle än inget alls
Bes o Polis kommer inte vara nått bekymmer för vingen kommer tas av vid gata och bes!
Tror som jag tänkt med ca 10cm under taklinjen kommer stå fast men ändå nyfiken rent aero syfte, särskilt på min bil som är så lätt i röven hehe
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

08 Jan 2014 20:09
Re:
Ripper skrev: | Tror som jag tänkt med ca 10cm under taklinjen kommer stå fast men ändå nyfiken rent aero syfte, särskilt på min bil som är så lätt i röven hehe | En simpel vinge/aerofol fungerar bäst i ostörd luft. Med det fallet är ju enkelt och okomplicerat.
Men om du har en kaross som ger turbulens efter taket (brant bakruta) så kan vingen hjälpa till att stabilisera det och minska luftmotståndet totalt (tex med negativ attackvinkel mätt från horisontalplanet). Bara ett exempel på samspel med annat än totalt ostört luft på två meters höjd.
Det finns massor med småsaker som vingen kan påverka (allt påverkar ju luften i stort sett).
|
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Trådstartare

08 Jan 2014 22:16
Re:
Niklas Falk skrev: | Ripper skrev: | Tror som jag tänkt med ca 10cm under taklinjen kommer stå fast men ändå nyfiken rent aero syfte, särskilt på min bil som är så lätt i röven hehe | En simpel vinge/aerofol fungerar bäst i ostörd luft. Med det fallet är ju enkelt och okomplicerat.
Men om du har en kaross som ger turbulens efter taket (brant bakruta) så kan vingen hjälpa till att stabilisera det och minska luftmotståndet totalt (tex med negativ attackvinkel mätt från horisontalplanet). Bara ett exempel på samspel med annat än totalt ostört luft på två meters höjd.
Det finns massor med småsaker som vingen kan påverka (allt påverkar ju luften i stort sett). | Jag lär väl testa mig fram, men trevligt att de va några få som orkade skriva....
|
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006

19 Jan 2014 12:12
Din utgångspunkt låter helt vettig.
Några synpunkter:
Ju högre desto "ostördare" luft. Vingen funkar bättre.
Höjden påverkar luftflödets riktning. Riktningen påverkar den effektiva vinkeln på flödet. Simplifierat ju högre upp desto brantare vinkel mot markplanet för samma anträffsvinkel. Betyder även större luftmotstånd
Hur långt bak inverkar mycket på bilens balans. Ju längre bak desto större tryck på bakhjulen samt LYFT på framhjulen. Stor vinge lång bak funkar dåligt utan DF framme.
Sedan om bilen är inställd för en jättevingen långt bak så är den okörbar utan vingen. Om den är OK att köra utan vingen på plats så är något fel.
_________________ Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
|
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Trådstartare

19 Jan 2014 20:43
Re:
Grendel skrev: | Din utgångspunkt låter helt vettig.
Några synpunkter:
Ju högre desto "ostördare" luft. Vingen funkar bättre.
Höjden påverkar luftflödets riktning. Riktningen påverkar den effektiva vinkeln på flödet. Simplifierat ju högre upp desto brantare vinkel mot markplanet för samma anträffsvinkel. Betyder även större luftmotstånd
Hur långt bak inverkar mycket på bilens balans. Ju längre bak desto större tryck på bakhjulen samt LYFT på framhjulen. Stor vinge lång bak funkar dåligt utan DF framme.
Sedan om bilen är inställd för en jättevingen långt bak så är den okörbar utan vingen. Om den är OK att köra utan vingen på plats så är något fel. | Tack för din input FYI Så kommer jag bygga en rejäl splitter fram och om jag hittar lämpliga/bygger dive plates oxå
|
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

02 Feb 2014 14:42
"Lånar" din tråd Ripper, har en relaterad fråga.
Vart finner man lämpliga vingelement att köpa, som likt AirForce som ja fattar det slutat tillverkas, eller?
Alltså för en rimlig summa pengar, men där produkten är av mer karaktär att vara aerodynamiskt utformad, än att impa på polarna....
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
|
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

02 Feb 2014 18:22
en sådan här blingvinge köpte jag på ebay :-) bra pris kring 1400. ingen garanti på funktion, men tittar man på vingprofilen är det väl inte helt hopplöst...
_________________ "It's basic rocketscience"
BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
|
Phantom
Här sen Jul 2009

22 Feb 2014 13:18
Vart vingen ska placeras är ju ofta mycket boroände på vad den är byggd för. Många vinger som byggs för tex porschar är ju byggda för just den bilen och när vingen monteras efter det aktuella reglementet.
Jag körde väldigt aggressiv placering på min Porsche vinge vilket gav bra effekt men inte riktigt den effekten jag ville ha.
Kommer köra en APR-GT1000 nu och bygga om vingfäste så övre vingbladet ligger i linje med taket, det är så APR rekommenderar för GT1000. men om man tex köper en GT500 så rekommenderar dom att man monterar den 10-12cm under taket.
_________________ Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
|
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Trådstartare

22 Feb 2014 14:58
Re:
Phantom skrev: | Vart vingen ska placeras är ju ofta mycket boroände på vad den är byggd för. Många vinger som byggs för tex porschar är ju byggda för just den bilen och när vingen monteras efter det aktuella reglementet.
Jag körde väldigt aggressiv placering på min Porsche vinge vilket gav bra effekt men inte riktigt den effekten jag ville ha.
Kommer köra en APR-GT1000 nu och bygga om vingfäste så övre vingbladet ligger i linje med taket, det är så APR rekommenderar för GT1000. men om man tex köper en GT500 så rekommenderar dom att man monterar den 10-12cm under taket.
|
Bra input, skulle vara skoj att få lite mera info på vilken effekt du fick/upplevde och även vilken effekt du vill uppnå?
mvh
|
Phantom
Här sen Jul 2009

22 Feb 2014 17:06
Den totala dowfoursen va inte vad jag hade hoppats på men funkade riktigt bra i 120kmh och snabbare, men under den farten så gav GT500 vingen som jag körde innan mycket bättre df.
Efter som det regnade mycket under timeattacken i år så va det inte optimalt.
En effekter som jag inte tyckte om va pendeleffekten.
eftersom porsche vingen va ganska tung å satt så högt upp så kändes det som bilen vill luta mer i kurvorna, kan dock vart ren inbillning.
Dock så kändes det att bilen fick mer pendel när greppet förvann sidledes tyvärr.
GP1000 är mycket lättare och kommer monteras ca 10cm lägre samt att det ger upp till 750KG df vid 250km/h så kommer nog bli jävligt nice.
_________________ Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
|
|