| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Först till kvarn! Utförsäljning av Pirelli R-däck!
|
<< 1, 2 5290 besök totalt |
|
Kan bara rekomendera Joki!
Trevligt bemötande och service när jag var där och hämtade däcken... Funderar på om jag ska köpa några extra omgångar men vi får se...
/Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
|
Är det så att Corsadäcken överhettar "lätt"? Kvarnkurvan på kullen är grym mot däcken och det kanske är normalt att däcken på vänstersidan blir lite slaskiga även med R-däck? Är pilot cup mycket bättre avseende överhettning jämfört med Corsa eller erhålls samma effekt på kullen med dessa?
_________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
|
Jag har kört Corsor lite för varma några ggr men det är vid väldigt "entusiastisk" körning på bana
och de har återhämtat sig efter en stunds lite lugnare körning. Bridgestone RE540S är helt klart bättre på att hålla rätt temp. Med Corsa måste man vara en anings nogrannare att inte överköra däcken.
_________________ Magnus Thomé
|
||||
Detta var första gången jag körde R-däck och det var ju kul så det blev väl mer eller mindre "maxemum attakk" . Jag ska försöka hitta en körstil som får däcken att må bättre. Jag tycker jag lyckades med det dom senaste gångerna jag körde gatdäck på bana, alltså att dom höll ett pass bättre än tidigare fast jag körde fortare. Det är väl lite träning att hitta rätt i svängarna med de nya förutsättningar som gäller R-däck jämfört med gatdäck.
_________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
I kvarnkurvan kan man nog med lite "entusiastisk" körning både överhetta och raskt köra slut på vad som helst som sitter vänster fram
_________________ Magnus Thomé
|
||||
Faktum är att det var vänster bak som mådde sämst men det kan ju bero på pannkakan som ligger längst bak i min bil! Den var lite nervös i övergången mellan turnin och stödgas in i kurvan både i kvarnkurvan och innan start och mål när däcket var riktigt varmt. Men det är väl just där jag behöver gå tillbaka till en lugnare stil med att ge stödgas tidigare för att hela tiden köra med bilen rejält planterad inann jag svänger.
_________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
|
Hur funkar PZero C i regn? Skulle sitta fint med en uppsättning(om det finns några kvar, fast det är förhoppningsvis inte så många som kör med 15-tummare), men de måste funka bra på våt väg om det skall vara någon idé att kränga sådana på bilen.
|
||||
De är väl som de flesta R-däck. OK så länge man har mönster och det inte är alltför mycket regn. Jag minns en hemresa från Ringen i min dåvarande 993 RS. Däcken var väl inte helt nya när jag åkte ner och på hemresan var det inte mycket kvar av mönstret. Genom spöregn i Danmark körde jag ca 60 km/h, allt snabbare än det innebar vattenplaning. I backen ner mot Jönköping höll det på att gå riktigt illa, jag tyckte inte det regnade så mycket men i ca 90 km/h började det plana. Jag åkte säkert 4-500 meter nerför utan någon som helst kontroll, fick "stopp" på eländet i alla fall. En ruggig upplevelse. När de är relativt nya och det är bara "vått" så funkar de bra. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
|
Ajdå, låter ungefär som mina nuvarande däck - knappt något mönster och torrt gummi. En av anledningarna till att jag tänker byta däck är att jag var farligt nära att parkera i diket häromdagen när det regnade. Så det blir nog att hoppa över det där med R-däck. Det blir gatdäck om jag kör någon bana i sommar.
|
||||
Låter som ett klokt beslut. Är det så att man använder sin bil huvudsakligen till vardagskörning och endast gör ett par banmöten per säsong så måste vanliga däck vara att föredra - åtminstone om man låter förståndet styra.
_________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
|
Hehe, jag behövde inte ens lyssna till mitt förnuft egentligen - plånboken räckte. Lyckades precis få en uppsättning fräsha Michelin Energy av min snälla farsgubbe, som ville ha nya ostar till sin bil. Gratis är ju alltid godast och nu kan jag göra omkörningar utan att det luktar brännt gummi.
|
||||
Vattenplaning är roligt...! När det slutar bra... Har sällan fått liknande adrenalinkick!
_________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge |
||||
Hmm... det beror liksom på var det slutar. Minns fortfarande min resa ner för Fuchsröhre, visst var det en adrenalinkick men knappast av det positiva slaget. Man lär så länge man lever dock och firm Nett & Stahl var ju i alla fall lyckliga!
_________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Stora storlekar som passar nioelvor är nog ganska slut... Men sist jag snackade med Micke så fanns det en hel del andra storlekar kvar. _________________ Magnus Thomé
|
||||
![]() |
Däck för banåka
Först till kvarn! Utförsäljning av Pirelli R-däck!
|
<< 1, 2 5290 besök totalt |

