Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Luftintag på motorhuv i en undertryckszon?
5687 besök totalt
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Jag skulle behöva ta in luft genom motorhuven till luftfilterboxen
Problemet är att zonen precis ovanför luftfilterboxen är en undertryckszon även om det inte är så kraftigt undertryck.

Vilken typ av luftintag skulle fungera bäst i den här positionen?

- NACA-duct
- klassiskt hood-scoop
- nåt annat?

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

Re: Luftintag på motorhuv i en undertryckszon?

Dea skrev:
Jag skulle behöva ta in luft genom motorhuven till luftfilterboxen
Problemet är att zonen precis ovanför luftfilterboxen är en undertryckszon även om det inte är så kraftigt undertryck.

Vilken typ av luftintag skulle fungera bäst i den här positionen?

- NACA-duct
- klassiskt hood-scoop
- nåt annat?

/Dea

Vore det inte bättre o ta in luften i fronten? eller är det omöjligt?
På huven är det väl mer lämpligt att släppa ut luften, om man nu ska ta hål i huven.
Bara en tanke.

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Jag håller helt med men det funkar inte i det här fallet dels för att det är tekniskt svårt att löda och dels för att jag vill ha en originalliknande installation i motorrummet.

Lägger med bilder hittade på nätet som visar hur Porsche gjorde på 968 Turbo RS, notera hur nära varandra utsläppet bakom intercoolern och intagen för luft ligger....

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Re:

Dea skrev:
Lägger med bilder hittade på nätet som visar hur Porsche gjorde på 968 Turbo RS, notera hur nära varandra utsläppet bakom intercoolern och intagen för luft ligger....
Min gissning är att alla tre in/uttagen ligger i en lätt undertryckzon. Utsläppet får dessutom extra hjälp av övertryck genererad från fronten och av gurney-flapen i utsläppets framkant. Intagen vete sjutton om de ens gör någon nytta?

Denna bil är väl snarlik i formen? (Jo, jag vet att den postats tidigare på rejsa.)

Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
944orna har en liknande tryckkurva så det är en lågtryckszon där Naca-ductsen sitter.
Frågan är om Naca-ductsen ändå lyckas ta in luft?

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Re:

Freddo skrev:

Denna bil är väl snarlik i formen? (Jo, jag vet att den postats tidigare på rejsa.)

liten trådkapning, om man sätter ett luftintag på taket för kylluft til föraren, ovanför backspegeln ungefär, blir det då en utsug istället ?

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Re:

Benny Steen skrev:
Freddo skrev:

liten trådkapning, om man sätter ett luftintag på taket för kylluft til föraren, ovanför backspegeln ungefär, blir det då en utsug istället ?
Ett luftintag (jag antar att du syftar på modellen man ser på många rallybilar) kan skapa en lokal högtryckzon framför sig. Fartvinden rör ju fortfarande på sig i förhållande till karossen, även om den råkar ha ett lägre atmosfäriskt tryck. Detta i kombination med undertryck i kupén kan nog fungera. Ett enkelt sätt att kolla är att skaffa ett U-rör och en slang, montera en flap på taket med samma frontarea och form som scoopet och se om tryckskillnaden framför flapen och kupén är åt rätt håll.

5687 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande