| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Camber/toe justering på BMW E30
|
2373 besök totalt |
|
Camber/toe justering på Bmw E30
Hejsan. Är i startgroparna att plocka ner bakvagnen på min M3 E30 för att montera exentriska bultar vid bärarmsinfästningarna så man kan justera hjulvinklarna. Vet att många här på Rejsa gjort detta och funderar på om det finns någon bra instruktion med bilder på hur man bör gå till väga. Har hört lite olika förklaringar på hur man monterat dit dom nya brickorna, vissa sätter dom i centrum och vissa höjer dom något för att få tillräcklig justermån. Vore mycket tacksam för lite vägledning. / Mattias _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||
|
En version kan vara att montera den inre för att påverka camber o den yttre för att påverka toe.
Alltså horisontal o vertikal justering!
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
|
Jag följde en beskrivning som jag har för mig Håkan "Butteflyracing" skrivit, mät upp höjden från balken till marken på några ställen när bilen står på marken. Jag mätte precis innanför silenblocken och på 2 ställen i mitten av bilen. Detta för att du ska kunna justera upp balken till exakt samma höjd när den är lös från bilen och allt är svetsat och du ska justera camber och toe innan balken monteras upp på bilen igen.
Jag valde att sätta camberjusteringen ytterst vid silentblocken (denna blir väldigt svår att komma åt när allt är på plats i bilen igen så därför du ska justera till rätt camber innan montering). Valde att lägga all justermån uppåt för att kunna få mer neg camber. Toe justeringen satte jag in mot diffen, brickorna centrerade. När allt är svetsat, målat och klart, på med samma hjul som du använde vid mätningen först och justera upp balken till samma höjd (jag använde gängstänger i silenblocken, finns några bilder på sid 2 i min biltråd). Justera camber och total toe, sen får man väl göra en 4-hjulsinställning när allt är klart och monterat på bilen. (därför jag valde att sätta toe inne mot diffen, yttre infästningen blir väldigt svår/trång att komma åt). Det är helt klart lite jobb med detta men å andra sidan är jag ingen snabbmekare.
_________________ Magnus Lidholm |
||||||
|
Re:
Såg nu att du inte monterat något justerkit på din bil i bak. Fungerar det bra iaf? Funderar om det är smidigast att ta ner bakvagnen i ett styck eller om den ska monteras ner från bilen i delar. Hur har ni gjort? _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||
|
Re:
Jag måste vara trött för jag förstår inte frågan
Jag har ju monterat excenterbultar i min bakvagn _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||
|
Re:
På denna bil är det delrinbussningar i bärarmen, men ingen justering.
_________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||
|
Re:
DTM kittet är jätte fint men det känns som en för omfattande ombyggnation. Måste man ta bort kardan för att få ner och upp bakvagnen i ett stycke? Ser tight ut,men kan det gå? / Mattias _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Camber/toe justering på BMW E30
|
2373 besök totalt |