| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Helgängad drivknutsbult?
|
1670 besök totalt |
|
Helgängad drivknutsbult?
Hej. Spelar det någon större roll om man har helgängade eller "halvgängade" bultar till drivknutar? Vad är skillnaden och funktionen på halvgängade? Högre hållfasthet eller bara billigare att tillverka? _________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||
|
En delgängad skruv har ofta grövre diameter på den ogängade delen av stammen. Det gör att den elastiska töjningen i skruven enbart sker i den fria gängade delen av stammen.
En helgängad skruv kommer fördela töjningen över hela den fria delen av skruven. _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Re:
Ska jag tolka det som att det är mer eller mindre inte spelar någon roll vilken man har? _________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||
|
Töjning kommer ske i hela den fria delen av skruven. Mindre töjning sker i den delgängade jämfört med helgängade (generalisering, vanligast är att delgängade mx har en bit med x diam. Och en gängdel med en tunnare som tar upp dragspänning, ni vet hur det ser ut)skillnad i töjningen spelar hur som ingen direkt roll utan du ska se så inte skruvarna sitter i knuten med påtagligt glapp vilket gärna sker med skruv gängade med skär, då kan knuten bli ocentrerad. 12.9 har rullade gängor vad jag förstått, de brukar ha samma diameter på gänga som ogängad så sikta på sådana är väl mitt tips
_________________ MVH |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Helgängad drivknutsbult?
|
1670 besök totalt |