Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Åldrande gatdäck?
2 besök senaste veckan (1715 totalt)
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454


Trådstartare
Åldrande gatdäck?

Jag har harvat på Bridgestone S-03 senaste 2 säsongerna, 215/40/17 fram. På Kinnekulle för några veckor sedan tyckte jag bilen började understyra obehagligt och framdäcken rent allmänt prestera dåligt efter första stinten.
Däcken fram har varit med på 18 banträffar och har, troligtvis optimala, 1 mm mönster kvar. Däcken brukar bli rejält men jämt varma och slitaget är perfekt, bromsar värmer fälgar som värmer stommarna från det hållet. Uppskattar att fälgarna blir > 60 grader då jag inte kan hålla handen på dem efter ett pass.
Vanligtvis brukar jag värma upp mina gatdäck ett par varv för att sedan justera varmtrycket. Efter den proceduren har de tidigare funkat perfekt varv efter varv.
På Mantorps korta slinga i veckan presterade däcken bäst innan de värmt upp och därefter sliriga och odistinkta.

Min fundering är;
Har mina stommar mjuknat med tiden och/eller alla uppvärmningar?
Är det olika typer av gummi på slitbanan och det jag har framme nu är inte lika bananpassat som mindre slitna däck har?
En mer skrämmande tanke är att jag med viss övning börjar lära mig hantera bilen och därför kör procenten snabbare än vad däcken vill vara med om.

Tack för alla tips och delade erfarenheter.

_________________
/Klas Pihl
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



18 banträffar - på en omgång däck!

Tror inte det är stommen som givit upp - snarare har väl gummit fått nog av alla "heat cycles".

Bara att tjacka nytt!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 504



Jag tror att när du skriver "troligtvis optimala" är inne på rätt spår.
Min erfarenhet är att när man kommer ner mot den sista milimetern
så försämras greppet rejält.
Dina däck är med andra ord slut.

Det enda jag lyckats få ur däck på slutampen är drifting!

/ John

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



det jag upplevt med mina däck är de är som allra bäst när de är på gränsen till lagliga 2-3 mm , efter det har de blivit tämligen värdelösa , men detta är ju säkert olika från model till model

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders Jonsson skrev:
18 banträffar - på en omgång däck!


Mjuk körstil thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Pär Hylander skrev:
Anders Jonsson skrev:
18 banträffar - på en omgång däck!


Mjuk körstil thumbs up


Eller låg fart...

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Kanske NSX'en hjälper till lite osså genom att vara snäll mot däcken tack vare bra chassie och chassiegeometri?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Magnus Thomé skrev:
Kanske NSX'en hjälper till lite osså genom att vara snäll mot däcken tack vare bra chassie och chassiegeometri?


Allvarligt talat, min kommentar var mest skämtsam. Allt handlar ju om hur många varv/km man kör , inte antalet banmöten. 18 låter ju mycket men utan att veta hur många varv man kört är det ju svårt att utala sig. Hondan har väl en del effekt så helt snäll mot bakdäcken borde den ju inte vara.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Jag tycker också 18 banträffar låter väldigt mycket,
men det var väl bara framdäcken som varit med så länge, bakdäcken hade väl blivit bytta?

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Däck för banåka
Åldrande gatdäck?
2 besök senaste veckan (1715 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande