| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Åldrande gatdäck?
|
2 besök senaste veckan (1715 totalt) |
|
Åldrande gatdäck?
Jag har harvat på Bridgestone S-03 senaste 2 säsongerna, 215/40/17 fram. På Kinnekulle för några veckor sedan tyckte jag bilen började understyra obehagligt och framdäcken rent allmänt prestera dåligt efter första stinten. Däcken fram har varit med på 18 banträffar och har, troligtvis optimala, 1 mm mönster kvar. Däcken brukar bli rejält men jämt varma och slitaget är perfekt, bromsar värmer fälgar som värmer stommarna från det hållet. Uppskattar att fälgarna blir > 60 grader då jag inte kan hålla handen på dem efter ett pass. Vanligtvis brukar jag värma upp mina gatdäck ett par varv för att sedan justera varmtrycket. Efter den proceduren har de tidigare funkat perfekt varv efter varv. På Mantorps korta slinga i veckan presterade däcken bäst innan de värmt upp och därefter sliriga och odistinkta. Min fundering är; Har mina stommar mjuknat med tiden och/eller alla uppvärmningar? Är det olika typer av gummi på slitbanan och det jag har framme nu är inte lika bananpassat som mindre slitna däck har? En mer skrämmande tanke är att jag med viss övning börjar lära mig hantera bilen och därför kör procenten snabbare än vad däcken vill vara med om. Tack för alla tips och delade erfarenheter. _________________ /Klas Pihl |
||
|
Jag tror att när du skriver "troligtvis optimala" är inne på rätt spår.
Min erfarenhet är att när man kommer ner mot den sista milimetern så försämras greppet rejält. Dina däck är med andra ord slut. Det enda jag lyckats få ur däck på slutampen är drifting! / John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||
|
det jag upplevt med mina däck är de är som allra bäst när de är på gränsen till lagliga 2-3 mm , efter det har de blivit tämligen värdelösa , men detta är ju säkert olika från model till model
|
||
Allvarligt talat, min kommentar var mest skämtsam. Allt handlar ju om hur många varv/km man kör , inte antalet banmöten. 18 låter ju mycket men utan att veta hur många varv man kört är det ju svårt att utala sig. Hondan har väl en del effekt så helt snäll mot bakdäcken borde den ju inte vara. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
![]() |
Däck för banåka
Åldrande gatdäck?
|
2 besök senaste veckan (1715 totalt) |