Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 -92 Sportbil året runt => inlöst
<<   1, 2, 3, 4   >>
31888 besök totalt
Bmws50

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

240hk ganska exakt, är ju en pörsche!!

Kinna
Här sen Jul 2008

185 på hjulen

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

221 på hjulen
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006

Eftersom min 964a med 21' mil, iofs med några små modifieringar levererar en bra bit över vad bilen skulle leverera när den lämnade fabriken tror jag inte att bilen/motorn tappat så mycket effekt. :-)

/Pelle

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Tack för alla gissningar. Här kommer svaret!!!!

Jag är positivt och glatt överraskad att motorn är så pass frisk.
Porsche uppgav att 968:an skulle ge 240Hk vid 6200rpm och 305Nm vid 4100rpm.
Men de som har bromsat 968:or vet att de, ens som nya, inte riktigt nådde upp till lovade siffror.

Att min väl inkörda motor då levererar 234Hk vid 6575rpm och 287Nm vid 4335rpm är inte illa. Speciellt med tanke på åldern (22år)och miltalet (drygt 27'300 mil) är det mer än godkänt att bara ha "tappat" 6Hk.

Att förlusten i drivlinan är så pass stor är dock lite förvånande. Nu ligger troligtvis en hel del av förlusten i däcken. För de blir ordentligt varma och lite klibbiga efter bara någon minut i rullarna. Men i alla fall känns det som ganska mycket!

Detta leder mig snabbt in på vem som är vinnare i gissningstävlingen.
Ragnar Joensen från skånska Eslöv, var hyllad.

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005

Vilken tur att jag inte ändrade min gissning till Pelle's nivå !

Lund
Här sen Sep 2006

Hahaha! Grattis Ragnar! Jag var ändå relativt nära

Visste inte riktigt hur det låg till med frontmotorbilarna och deras effekt. Men vad det gäller 911or så är fabrikens siffror oftast i underkant.

/Pelle

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
Grupp-h

Här sen Okt 2010

Trevligt med så pass bra effekt,dock ska man veta att det är mest för injustering man kör i bromsbänk för olika bänkar ger inte samma resultat tyvärr,en del är tröga en del är gjädjebänkar

Här sen Okt 2010

Ser att du har 165 på driven och 234 i motorn på pappret, måste va fel eller ? borde inte det va ca 200hk i motor då

Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005

Tja, det är ju inge större grej.

I allmänhet ät jag lite skeptisk till hur man bedömmer förlusten i drivlinan. Kanske av ren okunskap, men motorns effekt bestäms av effekten som mäts på hjulen, och en faktor för drivlinans förlust. Hur kommer man fram till denna faktor ? Hur tillförlitlig är den ?

Jag inser att man får acceptera en viss förlust, men hur stor är den egentligen ?

Uppsala
Här sen Apr 2007

Ser ut att vara en MAHA bänk, dom har alltid sådär hög dirvlineförlust, fråga mig inte varför dock.

volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

Ragnar Joensen skrev:
Tja, det är ju inge större grej.

I allmänhet ät jag lite skeptisk till hur man bedömmer förlusten i drivlinan. Kanske av ren okunskap, men motorns effekt bestäms av effekten som mäts på hjulen, och en faktor för drivlinans förlust. Hur kommer man fram till denna faktor ? Hur tillförlitlig är den ?

Jag inser att man får acceptera en viss förlust, men hur stor är den egentligen ?

Drivlineförlusten räknas ut när rullarna rullar ut efter du har gjort ett pull.dvs man mäter hur trögt dom rullar ut och får då effekt av det.

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Bromspapper är bra för att mäta skillnader.

Men om man inte kör på samma eller iaf likadan bänk är det bara kurvornas form som är intressanta.

Man kan få väldigt olika resultat på samma bil beroende på växel, sveplängd, övertid och mothåll.

Tyvärr är det ingen exakt vetenskap, men med samma förutsättningar funkar det utmärkt.

Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Tjena på er.

Visst har ni rätt att det inte är någon exakt vetenskap att köra bilen på rullar.
Nu tror jag dock att denna bänken är ganska bra. Roffe, som har verkstan, kör alla bränsletäster åt Teknikens Värld när dom gör sina jämförande tester (dom kallar det för Sverigecykeln).

volymmannen skrev:
Drivlineförlusten räknas ut när rullarna rullar ut efter du har gjort ett pull.dvs man mäter hur trögt dom rullar ut och får då effekt av det.

Precis så fick jag det förklarat också. Nu finns det flera faktorer som påverkar det också, te.x. vxl lådans oljetemp, däcksbredd och lufttryck, m.m.

sweanders skrev:
Bromspapper är bra för att mäta skillnader.
Men om man inte kör på samma eller iaf likadan bänk är det bara kurvornas form som är intressanta.
Man kan få väldigt olika resultat på samma bil beroende på växel, sveplängd, övertid och mothåll.
Tyvärr är det ingen exakt vetenskap, men med samma förutsättningar funkar det utmärkt.

Det är faktiskt detta som var främsta anledningen med att jag körde bilen på rullarna.
För ett par år sen körde jag en annan 968:a. Det var också en -92, men den hade ett ProMax chip och moddad luftbox. Den hade bara gått ca12'500mil, altså mindre än hälften av vad denna gått.
Jag hade samma däck på vid båda körningarna, med samma lufttryck. Allt för att minimera faktorer som kunde påverka.
Den bilen lämnade 236Hk@6525rpm & 280Nm@4395rpm, alltså lite högre effekt men lägre vrid.

Det är det som gör mid glad med denna bilen. Trots att den gått långt så är den jämförbar med den förra jag hade.

Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Hur glad blir en Porsche av ett plötsligt lager blötsnö?
Jo, såhär glad.

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
När vi ändå är inne på detta med snö, så kom det faktiskt och stannade ett par veckor, även här i Stockholm.

Och när första snön kom en lördagmorgon i januari försvann ungarna och frugan iväg till till pulkabacken.
Själv tog jag en tur i grannskapet för att sladda lite. Det behöver faktiskt inte gå fort för att ha kul.

En liten filmsnutt hanns i alla fall med, innan batteriet tog slut i kameran.

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Så var det dags att göra en avstämning efter en vinter med Porschen.

Första frågan är, var den bra som vinterbil?
Svaret är JA!!
Avsaknad av både antispinn och antisladd har gett en ny dimension till vinterkörning. Men man får vara lite försiktig på gasen ibland. Oväntade kast kan komma. (Som när jag fick ett kast på bilen i en lång uppförsbacke med 5'500rpm på nätaren. Tur att inre körfältet var tomt, och att jag inte släppte gasen utan vågade fortsätta.)

Bilen har funkat klockrent hela vintern. Men det har inte varit kallare än ca -12 grader. (Fast då är den lite trögväxlad från 2:an till 1:an de första km.)
Inte kan man klaga på värmen i bilen heller. Den blir fort riktigt varm, speciellt med defrosterknappen intryckt. Inga problem med imma där inte. Och med fungerande bakrutevärme är sikten bakåt inte heller något problem. Dessutom gör coupéns utformning att rutan snabbt torkar upp om den är blöt.
Men med tanke på bränsleförbrukningen är det kanske inte så konstigt att det är bra värme.

Men har jag hunnit köra något då? Jajamensan!!
På de sju månaderna jag haft bilen har jag hunnit med ca 900 mil. Inte så pjåkigt tycker jag.

Inget dåligt med bilen på vintern då?
Jo, dörrarna har frusit vid något tillfälle. Inte så svårt att de inte går att få upp, men man har varit tvungen att ta i ordentligt några gånger. Långa gummilister gör att det fastnar ganska bra. Men på med mer silikon på listerna så blir det bättre.
Det jobbigaste har dock varit de oerhört kalla skinnsätena. En gång i tiden var det värme i dom, men inte längre. Det är det enda som inte funkar på bilen efter 22 år. Tror att det har bidragit till att jag fått (och fortfarande har) problem med ryggen under vintern.

Nu när våren definitivt är här, och sommaren står och väntar, har sommardäcken monterats. Ska bli kul och känna på dom ordentligt när tillfälle ges. Dom är nya för bilen och jag tycker att 17" är snyggare än de tidigare 16".

Har samlat på mig lite saker i garaget som borde monteras snart också. Svårt att hitta tiden bara. Bilen används ju dagligen för att ta mig till och från jobbet.
Besiktigades för några veckor sen med blankt protokoll.

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Porche gör bra vinterbilar thumbs up

Miata funkade bra över vintern med. Bra med diff på vintern, tar sig fram i alla väder Den lilla kupen kör att det blir varm dunderfort. Man sakna elupvärmda speglar och värme i stolarna, men annar inga problem alls.

Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005

Re:

Daniel Engström skrev:

... Oväntade kast kan komma. (Som när jag fick ett kast på bilen i en lång uppförsbacke med 5'500rpm på nätaren. ]

Hehe, har nog sett dig i Masmobacken på väg hem från jobbet...

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Re:

Björn Davidsson skrev:
Daniel Engström skrev:

... Oväntade kast kan komma. (Som när jag fick ett kast på bilen i en lång uppförsbacke med 5'500rpm på mätaren. ]

Hehe, har nog sett dig i Masmobacken på väg hem från jobbet...

Va, jag! Gasat i den backen?
Jo, det var såklart mitt i den backen som jag fick jättesläppet i. Tur att det inte var i rusning som sagt.

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Lång tid sen senaste uppdatering.

Det beror på en liten trafikincident jag hade för någon månad sedan. Egentligen ingen stor sådan, men med stora konsekvenser.

På väg tillbaka till jobbet efter lunch körde jag in i en bil framför mig. Det berodde på att den bilen framför (BMW 320GT) tvärnitade så hårt den kunde då en bil som stod på trottoaren plötsligt utan förvarning (blinkers) svängde rakt ut i vägen och gjorde en U-sväng över dubbel heldragen linje. BMW:n undvek kollision rakt i sidan med ca 0,5m till godo. (Moderna bilar bromsar fruktansvärt effektivt med brake assist.)
Jag såg inte att den bilen svängde ut då den var skymd av BMW:s höga bakdel. Utan det var först när jag såg bromslysena och en bil på tvären framför BMW:n som jag reagerade. Med full ABS-verkan stötte jag in i BMW:n framför. Farten var inte mer än 10-15km/h då det var en 50-väg vi åkte på.
Hade jag haft en meter större lucka (jag låg inte på något sätt särskilt nära) hade jag undvikit kollisionen.

Bilen som gjorde den förbjudna U-svängen saktade in, kollade på olyckan och drog.

Skadorna på min bil var bucklig huv och skärm, trasig kofångare och dimljus och lite plåtar innanför. Men den gick fortfarande att köra från platsen. BMW:n fick en trasig kofångare.

Jag lämnade in min bil på Oss-Car i Haninge som tar hand om alla Porsches plåt och lackjobb i Stockholm.
Efter ett par veckor kom de med sitt utlåtande till försäkringsbolaget, som beslutade om inlösen.
Chock och hjälplöshet är en bra beskrivning av hur jag kände mig. Skadorna skulle tydligen gå på ca 120'000:- att åtgärda. Löjligt prissatt enligt mig. Men Porsches reservdelspriser är också löjligt högt prissatta.

Dessutom sa de att ena rambenet hade fått en liten knäck, vilket gjorde att jag inte fick köpa ut bilen för egen reparation.

Hur som helst så fick jag ett erbjudande från försäkringsbolaget som jag inte kunde acceptera. Efter en tids diskussion och dokumentation/kvitton/servicehistorik kom vi någorlunda överens. Tyvärr räcker inte pengarna till att köpa något likvärdigt.

Så, lagom till när bankörnings säsongen började stod jag utan bil. En bil som jag lagt ner en massa jobb på och som fungerade alldeles perfekt. Så sent som dagen innan hade jag monterat ny coupevärmeventil.

Just nu kändes det hopplöst och jag har faktiskt tappat sugen på banbil. Få se om jag tar tag i bil hobbyn vid senare tillfälle.

Over and out.

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 -92 Sportbil året runt => inlöst
<<   1, 2, 3, 4   >>
31888 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande