Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Austin Healey sprite mk 1 2.0 T -60 Till salu. | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 1 besök senaste veckan (86179 totalt) |
I vinter råkade det bli att jag har två projekt på gång, då på senaste körningen med spriten började den trycka ur sig lite olja, men det var kanske inte så konstigt iom att jag köpte motorn på skroten för 500kr och hängt på en turbo på den och inte direkt kört snällt med den.
Plockade isär den och den såg riktigt fin ut invändigt Då var det bara att börja trimma lite, blir smidda kolvar och h-profils stakar till Lancia i den, o-ringat block och kraftigare toppbultar. I veckan skickade jag iväg blocket för borrning och o-ringning och balansering av veven. Planar Hade läst att man skulle ta ur pluggarna i veven och göra rent, men tänkte att så mycket skit kan det inte vara där, enda tills jag tog ur en plugg... Veven klar, om svarvat svänghjul och en 3-skivig tillton koppling med en lamell bortagen då jag tyckte att 1200nm kanske var lite onödigt mycket. Har hört att det kan finnas organiska lameller till tillton kopplingarna men inte hittat vart man köper det, någon som vet? |
Botten delen är i hop nu och toppen ska jag hämta i morn efter ventilfräsning.
Sen kan jag svara själv på frågan om organiska lameller till tillton koplingarna och helix har sånna, dock ryms det bara två skivor istället för 3 men det ska räcka gått och väl ändå. Har börjat lite med det nya insuget. Arborrat ur insugsflänsen för att få samma diameter som kanalerna i toppen och stämma med rören. Pressar trattar Lite delar till insuget. |
Det är cinter lameller på tillton kopplingarna original och då är de bara av/på och är kända för att slita ganska mycket på drivlinan, men då tål de 1200nm vilket är betydligt mer än vad jag behöver. Därför ville jag ha organisk lamell istället för att vara snällare att köra med och inte förstöra drivlinan i onödan.
|
Då var motorn klar, nu är det bara att vänta på att snön tinar och gräsmattan torkar för att jag ska kunna ta in bilen och stoppa ned den.
Har börjat med ett nytt hus till växelspaken då det förra var lite för långt och gjort av tunplåt så det var svårt att få packningsytan tät. |
1200NM er jo i overkant..
Hvordan motor er det i denne bilen? Den ligner ikke på min _________________ Knut Aas Lotus 7 S4. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82038 Porsche 944 TURBO MG Midget FIA Historic racer https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82008 |
|
|
|
För att jag har en jädra skitkamera i telefonen, enda sättet att få bilderna lite ljus är att ha någon konstig inställning där färgerna blir fel istället.
|
Har byggt vidare, med allt runt motorn men nu är grenrör, luftburk, oljeretur och downpipe klar.
Även provat alla inställningar som det går på kameran och till slut går det åtminstone att se vad det är på bilderna, om man är väldigt stadig på handen när man tar kort. Börjat lite på insuget. |
Nu är insuget klart, byggde även nytt tryckrör och vevhuscatch tank i alu för att slippa de tunga grejerna i rostfritt.
|
|
Då var det nya pedalstället där, nu ska det förhoppningsvis bli bra känsla i bromsarna på den här bilen. Det har aldrig varit någon bra känsla tidigare och till förra året bytte jag ut allt utom pedalstället men det var fortfarande lika dålig känsla
|
Konstaterar att jag har alldeles för många bilar och för lite tid att köra någon av dom så säljer den här.
Ombyggd Austin Healey Sprite mk1 1960. En bra bil för att åka på banträffar, retas med original märkes-fanatiker och att åka och köpa glass med när det är bra väder. Är därför jag säljer den för det är sällan bra väder när jag är ledig och har tid att åka och köpa glass. Är registrerad som ombyggt fordon. Med 2L Fiat twincam motor med turbo och hjulupphängning med dubbla A-armar runt om. - Nybesiktigad - Reggnummer CDT 053 - Avo coilovers runt om. - Bräddad ca 2dm. - Wilwood ventilerade bromsskivor, - Wilwood 4 kolvs-ok i fram och enkolvs rejs ok i bak som jag inte kommer ihåg märket på. - Ford Scorpio diff och hjulnav i bak axeln - Fiat växellåda. - Motorn är renoverad för ca 100 mil sedan. - Greddy turbo - Smidda stakar och kolvar O-ringat block kraftigare toppbultar. - 2 skivig Tillton koppling med organiska lameller. - Defusor insug och Ajdén grenrör (är så folk brukar skriva i annonserna så jag får göra det med, istället för att skriva hembyggt grenrör). - Flipp-front och kjolar i glasfiber. - Splitter, dörrar och instrumentbräda i kolfiber. Finns gjutformar till alla delarna. - 16" Mim juventus fälgar med 225/40-16 Toyo proxes däck som gott ca 100 mil. - Finns tyvärr några småskador i lacken och instrumentpanelen har bleknat en del, övrigt så är det inga fel. Höst pris 140 tusen. Finns någon mil norr om Timrå Robert Ajdén 0702581705 ajden83@gmail.com |
fortfarande till salu 120 tusen eller bud
ring eller maila ajden83@gmail.com 0702581705 https://www.blocket.se/vasternorrlan |
Våra race- och banåkarbilar Austin Healey sprite mk 1 2.0 T -60 Till salu. | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 1 besök senaste veckan (86179 totalt) |