Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcktryck kumho mx
1534 besök totalt
SkodaRS
Trollhättan
Här sen Mar 2004
Inlägg: 14


Trådstartare
Däcktryck kumho mx

Hur mycket ska man ha i däcktryck på kumho mx??, bilen väger 1400kg.

_________________
Andreas Ivarsson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad är det för dimension på däcken?

Jag vet inte hur pass styv stommen är på dessa däck men om däcket viker sig och däcksidan tar i får du gå upp lite i tryck.

om jag har fel så hoppas jag någon rättar till mig.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
SkodaRS
Trollhättan
Här sen Mar 2004
Inlägg: 14


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Vad är det för dimension på däcken?

Jag vet inte hur pass styv stommen är på dessa däck men om däcket viker sig och däcksidan tar i får du gå upp lite i tryck.

om jag har fel så hoppas jag någon rättar till mig.


Däcken är 205/40/17 och har förstärkta sidor så dom är väl ganska styva.

_________________
Andreas Ivarsson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Men det är väl inte en stomme som är likvärdig en stomme från ett r-däck på dessa däck?

Det borde medföra ett högre tryck för att det ska fungera bra?


_________________
/Anton Lillsund
Citera
SkodaRS
Trollhättan
Här sen Mar 2004
Inlägg: 14


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Men det är väl inte en stomme som är likvärdig en stomme från ett r-däck på dessa däck?

Det borde medföra ett högre tryck för att det ska fungera bra?



Jag vet inte om dom är lika styva som r-däck men det står på däcken att dom är försärkta och då antar jag dom menar stommen.

_________________
Andreas Ivarsson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Tyckte det var ganska mjuk stomme på MX däcken. Skulle tippa ca 2,5 bar för gata och 2,8-3,0 för bana.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
SkodaRS
Trollhättan
Här sen Mar 2004
Inlägg: 14


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Tyckte det var ganska mjuk stomme på MX däcken. Skulle tippa ca 2,5 bar för gata och 2,8-3,0 för bana.


då hade jag ganska rätt när jag hadde 2,9 på banan

_________________
Andreas Ivarsson
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1235



Nja, så högt som 2.9 kg vill jag inte ha i mina på banan. Då upplever jag att man flyter ovanpå däcket och får sämre fäste. På landsvägen kör jag dock med 2.9 kg kalltryck.

På bana kör jag med 2.6 kg i varmtryck. På en del "stygga" banor får vänster fram 1 hg extra. (har endast -1.5° camber fram)
Detta på ca 1300 kg bil med 215/40/17 på 8" bred fälg

Jag tycker i princip de funkar bättre på bana ju lägre tryck man kan ha i dem. Du får testa och se hur lågt du kan gå innan de viker sig så pass att du sliter på själva däcksidan.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



kör med 2,5 på gata och ca: 2,2 på bana , mina slits rejält mycket mer i mitten om jag höjer inför banåka , medans de slits jämt och fint runt 2 vid hård körning ,jag måste alltså sänka trycket

(bil saab 9-3 aero 215/45 17")

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1235



Fredrik, avser du 2.2 kg i kalltryck vid bankörning?

I så fall ligger nog vi rätt lika. Erfarenhetsmässigt vet jag att jag bygger knappt 0.4 kg i tryck vid bankörning.
Dvs 2.6 varmtryck = 2.2 kg kalltryck.
Nu brukar jag inte börja så lågt utan går ut på ett ngt kortare första pass med 2.4 kg och släpper sedan ut så att varmtrycket är 2.6 kg.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



nä 2,2 i varm , startade på 1,8 (kall) i påskas på nürbrugring (0-3 plus tidigt på morgonen) , och körde försiktigt upp mig till 2,2 ca. var uppe och nosa på 2,4 när de gått varma men det känndes som om det var för mycket

Glömde justera trycket på sviestad i våras , hade över 2,7 när jag fick låna en mätare av Lasse Falk här på rejsa , däcken hade slitits rejält i mitten och gav riktigt taskigt grepp ,

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Jag åker också på kuhmo mx och de verkar vara känsliga för att man har för högt tryck i dem. Jag har åkt med 2,5 kalltryck på bana men det är nog för mycket, för när man ökar tempot så börjar bilen understyra och det skriker i däcken, vilket kanske låter/ser fräckt ut men fort går det ju inte... Ska prova att gå ner på 1,9 - 2,0 kalltryck nästa gång.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
SkodaRS
Trollhättan
Här sen Mar 2004
Inlägg: 14


Trådstartare
Då får jag prova att gå ner lite i tryck när jag kör bana nästa gång.

_________________
Andreas Ivarsson
Citera
TARManiAC
Belgien
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10



Skal Kumho MX ha dacktrykk som et rigtigt R-dack? altså mindre tryk v. banåkning?
Er dette dack så at betragte som et R-dack?

Claus

_________________
Claus Petersen
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



testa 'är det som gäller...från bil till bil och körsätt...dimensioner...

Men nga 2,9 varmt i ett däck som ligger mellan gata och R tror jag absolut inte på.
Då lär de ta slut ganska fort och bli såsiga efter bara nga varv.

Då tror jag Fredrik ligger närmre sanningen med sina 2,2...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Nu har jag inte hunnit prova MX:erna så mycket, tog bara några varv innan jag lade på r-däcken. Men jag tyckte dom styrde bättre på min tunga bil när jag låg på ca 2,8 varma än när jag provade att sänka till 2,2 för då började dom understyra.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Däck för banåka
Däcktryck kumho mx
1534 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande