| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däcktryck kumho mx
|
1534 besök totalt |
|
Vad är det för dimension på däcken?
Jag vet inte hur pass styv stommen är på dessa däck men om däcket viker sig och däcksidan tar i får du gå upp lite i tryck. om jag har fel så hoppas jag någon rättar till mig.
_________________ /Anton Lillsund |
||
Däcken är 205/40/17 och har förstärkta sidor så dom är väl ganska styva. _________________ Andreas Ivarsson |
||
Jag vet inte om dom är lika styva som r-däck men det står på däcken att dom är försärkta och då antar jag dom menar stommen. _________________ Andreas Ivarsson |
||
|
Tyckte det var ganska mjuk stomme på MX däcken. Skulle tippa ca 2,5 bar för gata och 2,8-3,0 för bana.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Nja, så högt som 2.9 kg vill jag inte ha i mina på banan. Då upplever jag att man flyter ovanpå däcket och får sämre fäste. På landsvägen kör jag dock med 2.9 kg kalltryck.
På bana kör jag med 2.6 kg i varmtryck. På en del "stygga" banor får vänster fram 1 hg extra. (har endast -1.5° camber fram) Detta på ca 1300 kg bil med 215/40/17 på 8" bred fälg Jag tycker i princip de funkar bättre på bana ju lägre tryck man kan ha i dem. Du får testa och se hur lågt du kan gå innan de viker sig så pass att du sliter på själva däcksidan. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
|
kör med 2,5 på gata och ca: 2,2 på bana , mina slits rejält mycket mer i mitten om jag höjer inför banåka , medans de slits jämt och fint runt 2 vid hård körning ,jag måste alltså sänka trycket
(bil saab 9-3 aero 215/45 17") |
||
|
Fredrik, avser du 2.2 kg i kalltryck vid bankörning?
I så fall ligger nog vi rätt lika. Erfarenhetsmässigt vet jag att jag bygger knappt 0.4 kg i tryck vid bankörning. Dvs 2.6 varmtryck = 2.2 kg kalltryck. Nu brukar jag inte börja så lågt utan går ut på ett ngt kortare första pass med 2.4 kg och släpper sedan ut så att varmtrycket är 2.6 kg. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
|
nä 2,2 i varm , startade på 1,8 (kall) i påskas på nürbrugring (0-3 plus tidigt på morgonen) , och körde försiktigt upp mig till 2,2 ca. var uppe och nosa på 2,4 när de gått varma men det känndes som om det var för mycket
Glömde justera trycket på sviestad i våras , hade över 2,7 när jag fick låna en mätare av Lasse Falk här på rejsa , däcken hade slitits rejält i mitten och gav riktigt taskigt grepp , |
||
|
Jag åker också på kuhmo mx och de verkar vara känsliga för att man har för högt tryck i dem. Jag har åkt med 2,5 kalltryck på bana men det är nog för mycket, för när man ökar tempot så börjar bilen understyra och det skriker i däcken, vilket kanske låter/ser fräckt ut men fort går det ju inte...
Ska prova att gå ner på 1,9 - 2,0 kalltryck nästa gång.
_________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||
|
testa 'är det som gäller...från bil till bil och körsätt...dimensioner...
Men nga 2,9 varmt i ett däck som ligger mellan gata och R tror jag absolut inte på. Då lär de ta slut ganska fort och bli såsiga efter bara nga varv. Då tror jag Fredrik ligger närmre sanningen med sina 2,2... |
||
|
Nu har jag inte hunnit prova MX:erna så mycket, tog bara några varv innan jag lade på r-däcken. Men jag tyckte dom styrde bättre på min tunga bil när jag låg på ca 2,8 varma än när jag provade att sänka till 2,2 för då började dom understyra.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
![]() |
Däck för banåka
Däcktryck kumho mx
|
1534 besök totalt |