Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lite OT: Videokamera vs. Dator....?
1, 2   >>
2406 besök totalt
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Har precis köpt en DV kamera och skulle "göra" min först film. Hittade en gammal filmsnutt från SSM -02 där Peter Utzon kör om Jan Brolund innan första kurvan... dvs perfekt övningsmaterial.

Men hur får man över filmen från Kameran till Datorn?
Vad behöver jag för kabel (gissar på en firewire kabel) ?
Vilka programvaror är bäst (om jag inte vill läsa manualer i 2 veckor)?

Jag bygger ett kamerafäste till bilen istället och hoppas att nån kan hjälpa mig med det elektroniska "bjafset"

Tjockholm
Här sen Feb 2003

äsch stan... skrev ett helt svar och så råkade jag stänga av IE

Iaf, beror det på kameran men generellt är det juh firewire som gäller.
Ang. programvara: Adobe Premier om du inte råkar sitta på Mac, då är det Final Cut som gäller thumbs up
Smidigast är att köpa en dv/vhs bandstation med firewire uppkoppling, dyrt ja... men ack så oumbärligt!

Nämnde jag att jag har tillgång till allt detta helt gratis i plugget
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Firewire är bäst om du har det i alla ändar!

Jag kan rekommendera gratisprogrammet Windows Movie Maker 2 som du laddar ner gratis hos MS.
Det är typ självinstruerande - dock hade jag lite problem med att folk inte kunde se mina filmer.
Visst är det bra med standarder?

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Erik B skrev:
Jag kan rekommendera gratisprogrammet Windows Movie Maker 2 som du laddar ner gratis hos MS.

Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:

Ang. programvara: Adobe Premier om du inte råkar sitta på Mac, då är det Final Cut som gäller thumbs up
Smidigast är att köpa en dv/vhs bandstation med firewire uppkoppling, dyrt ja... men ack så oumbärligt!

Är det samma program för att föra över till datorn och till själva redigeringen?

Nån DV/VHS bandstation är inte att tänka på, jag har redan krossat budgeten.

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Erik B skrev:

Adobe Premiere suger musten ur vilken dator som helst. Jag kunde sitta i max 10 min innan min 1GB Ram var slut och allt gick så segt att man helt enkelt inte kunde göra något vettigt.

Jag rekomenderar Vegas Video thumbs up

Tjockholm
Här sen Feb 2003

FSN skrev:

Är det samma program för att föra över till datorn och till själva redigeringen?

Nån DV/VHS bandstation är inte att tänka på, jag har redan krossat budgeten.

Jupp Premier funkar utmärkt att tanka ned en helt DV band med!
Dock är det smartare att dra små captures istället så kan man redan från början ha en ordentlig indelning på de delar man vill jobba med plus att man slipper gå igenom allt material man inte vill ha redan innan man för över till datorn, sparar garanterat massvis med tid
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Erik B skrev:

Läs kravspecen.

Premiere är LÅNGT ifrån användarvänligt.

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Erik B skrev:
Erik B skrev:

Läs kravspecen.

Det är iofs väldigt sant, men jag har blivit indoktrinerad i Premier

Sen är Premier faktiskt ett bra program att börja seriöst editerande i då de större programmen bygger på en ung. likadan funktionalitets prinpic.

Premier är alltså det lättast helt obegränsade editeringsprogrammet som finns i min mening
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Ett program som jag tycker är väldigt enkelt att använda är Pinnacle Studio 8, billigt och finns lite varstans.

Jag håller med Erik, Adobe Premiere är inte enkelt att lära sig..

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Erik B skrev:
Erik B skrev:

Läs kravspecen.

Precis... Enkelt måste det vara.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

FSN skrev:
Precis... Enkelt måste det vara.

Har du XP lär du ha MM version 1 installerat, det dyker nog upp när du slår igån kamera+firewire.

Lek lite så märker du om du vill uppgradera till Premiere eller Pinnacle Studio 8 - som används av många.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Enda erfarenheten med Premiere är ifrån mina misslyckade försök att få ner video, det kraschar och har sig hela tiden och hela programmet är på sedvanligt Adobe sätt HELT J-A OMÖJLIGT att sätta sig in i utan att köra trial and horror i ett år.
Måste vara samma snubbar som gjort inmatningsinterfacet till HP miniräknare... thumbs down

Jag har hur mycket material som helst liggande på band som jag gärna vill kunna plocka in och göra film av men just nu stupar det på att jag inte får in det i burken, har ett FW kort och kabel men ingen bra mjukvara för "rippning".
Sen skall man hitta nåt vettigt prog för att redigera också, får kolla tipsen i tråden.

BMW 330i -05
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004

Jag håller oxå på med att lajja med DV-kamera och ladda ner på datorn...Jag har Movie-maker,och när jag hämtar till datorn (med firewire) så blir kvaliten sämre (än när jag kopplar DV-kameran direkt till TV:n), bilden blir liksom suddig,ungefär som om man tittar genom en regnvåt vindruta!? Vad kan det här bero på? äre min dator som är för klen eller?

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jag får bege mig till mina föräldrars lägenhet, eftersom dom, till skillnad, från oss, har firewirekort i sin maskin. Den har Pinnacle, och jag tycker det är rätt lättanvänt. Nu har jag iofs inte gjort ngt mer avancerat än att klippa bort ointressanta delar av filmen. Har t.ex inte provat att lägga in musik eller så, för jag tycker sången från rakskurna drev i växellådan är rätt trevligt

Antar att pinnacle var med i ngt sorts paket med firewirekortet. Gissar på att det ofta följer med ngn mjukvara med sådana kort. Tror man kan få dom för en dryg femhundring eller så.

Vänersborg
Här sen Jun 2004

Petri skrev:
Jag håller oxå på med att lajja med DV-kamera och ladda ner på datorn...Jag har Movie-maker,och när jag hämtar till datorn (med firewire) så blir kvaliten sämre (än när jag kopplar DV-kameran direkt till TV:n), bilden blir liksom suddig,ungefär som om man tittar genom en regnvåt vindruta!? Vad kan det här bero på? äre min dator som är för klen eller?

det kan troligen bero på att du har mkt högre upplösning på datorns skärm (standard är väl 1024x768 numera, kan vara upp till 1600x1280 ed.), än på tvn (800x600).
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

TVn har inte mer än 352x288 eller liknande. Ruggigt låg upplösning mao.

BMW 330i -05
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Skulle det funka att köpa en lite dyrare webkamera 700-1000kr och koppla den till USB:n på laptopen och filma direkt inifrån bilen på det sättet? Hur många fps behöver man för att det inte ska bli ryckigt?
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

SciroccOMats skrev:
Skulle det funka att köpa en lite dyrare webkamera 700-1000kr och koppla den till USB:n på laptopen och filma direkt inifrån bilen på det sättet? Hur många fps behöver man för att det inte ska bli ryckigt?

Kolla denna tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4023

Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

SciroccOMats skrev:

att åka omkring med sin bärbara dator i bilen några längre sträckor (dvs. mer än mappning) är nog att be
om problem ... hårdiskar gillar inte skakningar .... thumbs down
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

om den inte varit uppe tidigare så borde den här vara ett av billigaste och snabbaste sätten att på en körning ut på webben:
Mustek DV4000
Man kan filma i 7minuter per 32MB (256MB max, ca 40 minuter) i normalläge (352x288) och filen är då direkt i Mpeg4 med 30 fps.
optiken är naturligtvis kass (ingen zoom) men kameran bör vara stöttålig (väger 94g) eftersom den saknar rörliga delar.
Jag har inte lyckats klura ut om den har mic in men de pratar om nån audio dubbing men det är säkert genom den inbyggda på nåt vis (kontakter kostar pengar).

Detta är naturligvis mycket lotech jämför med DV-kamera, bulletcam och mic men vitsen skulle vara att slippa konvertera när man kommer hem (nåt enkelt klipp&klistra program borde fixa Mpeg4). Man behöver visserligen en laptop att ladda över filmerna till om man tänk sig filma längre än minnet klarar.

1600:- (32MB) är ett pris som nästan lockar till impulsköp.

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2406 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande