Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Reduceringsventil+H-handbroms 2-kretssystem
5741 besök totalt
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare

Innan jag bygger bort mig helt så vill ja fråga.

Har 2-kretssystem bak och känner inte att T-kors är lösningen. Även fått det bekräftat efter en del sökande.

Men blir detta system rätt? För att komma ifrån T-kors problemet så tyckte jag detta ser bra ut. Dock betydligt dyrare.

2 reduceringsventiler >> hydraulisk handbroms med dubbla cylindrar >> 2 backventiler.

Fråga 2. Då backventil används så borde separat behållare till handbromsen funka utan att överfyllas eller ska man ha retur till HBC endå?

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Så det är mindre krångligt att ha två bromsreduceringsventiler än ett T-kors? Jag har T-kors (sitter std på min bil) och upplever inga som helst prolem med det. Tycker att det är tillräckligt krångligt med en (1) BRV dock...

BMW 330i -05
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Inte att saken är krångligt, men att koppla ihop 2 egna kretsar till 1 är väl en "ful lösning" om ja förstår det rätt.

Ser gärna att man gör så "rätt" som möjligt med en gång.

Kan jag sätta t-kors utan att stöta på några problem så är det klart lättast. Men vad är mest rätt?

Bra att kunna ventilera tankar och vad som funkar

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Rätt?
Om man tappar ena kretsen bak så lär det ändå gå åt helvete...

BMW 330i -05
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Haha, väldigt sant.

Men du förespråkar att dra ihop till en krets och sluta oroa sig

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Dubbel

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag har alltid haft det så och ser absolut noll problem med det. Vad jag vet så finns det inga eftermarknadspedalställ som har separata kretsar till de olika hjulen heller om det hjälper till att övertyga dig.

BMW 330i -05
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Ja då är problemet löst.

Tack för råd!

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Men hur är kretsindelningen från början i bilen?

Om det är diagonaldelat (vänster fram och höger bak på en krets, höger fram och vänster bak på den andra) är det ju bra att tänka sig för.

Kopplar man då ihop bakhjulen på samma krets utan att ändra något annat får man en krets till ett framhjul, och en krets till de tre andra hjulen. Förutom att det kan ge skum bromsbalans så riskerar man ju att vid kretsbortfall få broms på endast ett hjul, inte så bra.

Är det diagonaldelat bör man ändra indelning så man får en krets fram, och en bak, tycker jag.

Gustaf

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Är det bara jag, som reagerat på uppbyggnaden av de hydrauliska hanbromsspakar som säljs ?

Allt tryck till bakbromsarna vilar på en liiiiten låsring, som från början är till för att inte kolven i cylindern ska trilla ur...

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Men hur är kretsindelningen från början i bilen?

Om det är diagonaldelat (vänster fram och höger bak på en krets, höger fram och vänster bak på den andra) är det ju bra att tänka sig för.

Kopplar man då ihop bakhjulen på samma krets utan att ändra något annat får man en krets till ett framhjul, och en krets till de tre andra hjulen. Förutom att det kan ge skum bromsbalans så riskerar man ju att vid kretsbortfall få broms på endast ett hjul, inte så bra.

Är det diagonaldelat bör man ändra indelning så man får en krets fram, och en bak, tycker jag.

Gustaf

Precis så är det uppbyggt, sökte lite och de va fler som skrev att T-kors inte är nått vidare då men fick inget konkret svar på varför.

Så det du säger är att även T-korsa bromsarna fram i detta fall för att det ska bli lika eller förstår jag fel?

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Är det bara jag, som reagerat på uppbyggnaden av de hydrauliska hanbromsspakar som säljs ?

Allt tryck till bakbromsarna vilar på en liiiiten låsring, som från början är till för att inte kolven i cylindern ska trilla ur...

Detta fenomen ska väl elimineras med en backventil om jag fattar det rätt? Så man inte sätter tryck på handbromscylindern.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Nja...

Om du idag har en huvudcylinder med 4 st utgångar (som du ritat?) där de två främre anslutningarna är kopplade så att en går till ett framhjul, den andra till ett bakhjul, och de två bakre anslutningarna är kopplade till det andra framhjulet respektive bakhjulet...

Då bör du flytta om rören så att båda framhjulen är kopplade i samma ände av huvudcylindern (jag skulle börja med att koppla dem till cylinderns bakre anslutning, närmast servot), och så att båda bakhjulen är kopplade i andra änden. Normalt sett går det bra att plugga en anslutning på cylindern för att det ska räcka med en ledning bakåt.

Gustaf

Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Nja...

Om du idag har en huvudcylinder med 4 st utgångar (som du ritat?) där de två främre anslutningarna är kopplade så att en går till ett framhjul, den andra till ett bakhjul, och de två bakre anslutningarna är kopplade till det andra framhjulet respektive bakhjulet...

Då bör du flytta om rören så att båda framhjulen är kopplade i samma ände av huvudcylindern (jag skulle börja med att koppla dem till cylinderns bakre anslutning, närmast servot), och så att båda bakhjulen är kopplade i andra änden. Normalt sett går det bra att plugga en anslutning på cylindern för att det ska räcka med en ledning bakåt.

Gustaf

Den idén va inte helt dum.

Men vad händer när jag kopplar 2 rör till ett? Man har ett visst tryck och flöde, kanske inte mycket men att halvera arean. Kanske inte blir nån nämnvärd skillnad alls. Men tankarna finns där.
Och bromsarna är bytt mot större diton, inget mega men större enkolvs ok fram och bak.

men att koppla om vid HBC va en smart idé =)

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det är ju egentligen inget flöde att tala om i bromssystem, bromsvätskan överför tryck och det är extremt lite vätska som egentligen flyttas. Så att ha en ledning bakåt är inget problem för den skull (de flesta bilar med kretsindelning fram/bak har det så från början, en lång ledning och T-kors på eller i närheten av bakaxeln).

Har du bytt till större ok finns ju en risk att huvudcylindern behöver bytas också men det märker du ju.

Gustaf

Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Ja lär testa innan man byter.

Men det känns som att det har klarnat lite och man slipper dubbelt av allt.

Tack!

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010

En idiotfråga, men du har väl inte ABS om du tänker koppla om rören?

Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

SRyLul skrev:
En idiotfråga, men du har väl inte ABS om du tänker koppla om rören?

Frågan är inte dålig. Men naturligtvis nej
Därför man frågar här, informativt och så har folk erfarenhet.

Hade jag haft ABS och missat den detaljen, så hade ditt inlägg varit guld

Tack Endå

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Skruva banåkabil
5741 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande