| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur förbättra "mjukt" chassi - SAAB 9-3 Aero
|
4893 besök totalt |
|
Hej, känns nästan lite skämmigt att fråga om detta då nivån på grejerna är skapligt mycket lägre än majoriteten på detta forum. Men kunskaper här finns det ju gott om så bättre att fråga! Åker bana med min SAAB 9-3, men upplever att den "niger"(kränger?) väldigt mycket när det börjar svänga. Se bilder nedan som exempel.
Det som är gjort åt bilen idag är: - Bilstein Sprint B8 dämpare och progressiva vanliga H&R sänkfjädrar. - Alla bussningar i fram/bakvagn bytta till Delrin/polyuretan - Grövre krängningshämmare fram och bak - 28mm resp. 25mm. Vikt ca 1350-1400kg Tämligen blygsamma uppgraderingar jämfört med nivån på detta forum, men tyvärr är det ungefär det som finns att tillgå till dessa bilar utan att det blir alltför special. Min fråga är: Vad bör jag koncentrera mig på för att råda bot på att den "niger" så mycket? Är det framförallt hårdare fjädrar som man ska satsa på? En tanke är att fjädrar/dämpare börjar bli till åren och har mjuknat. Lite inne på Gula koni och nya H&R fjädrar. Men vill vara säker på att det blir en uppgradering snarare än tvärtom. Hört att Koni kan bli lite "studsiga", och egentligen är det väl bara returen som är ställbar. Bilen är i övrigt relativt styv. Lyfter bakhjul osv, men det är just vid komprimering/retur vid lastväxlingar som den känns lite svajig. Tacksam för alla svar jag får! //Nicklas |
||||
|
Med original fjäderdiameter/längd så blir det väl att gå igenom Biltemas förråd för att hitta hårdare med vettiga dimensioner.
Annars kan kapade fjädrar vara ett sätt att testa sig fram till vad man vill ha (fjädertallrikar är ibland gjorda för öppna (dvs inte tillplattade) fjädrar i nån ände, och med friska grejer kan det gå att testa ändå). Det är ju helt klart fjäderkonstanten du lider av (och när dämparna inte hänger med längre få du nästa problem, etc etc). |
||||
|
Tackar för svar!
Har sett att Forza säljer H&R Grupp G fjädrar som verkar vara modellanpassade fjädrar med hårdare (valbar?) fjäderkonstant. Dragit ett mail till dom men inte fått något svar, så blir till att ringa. Diffus fråga: Vad kan en "lagom" fjäderkonstant vara vid en tjänstevikt på 1350-1400kg. Komfort är totalt oientressant. Sneglat på excel-dokumentet som finns här på rejsa, men det mesta är fortfarande hieroglyfer för mig. Finns det något sätt man kan avgöra om även dämparna är en svag länk? Tänker att om man byter fjädrar och så blir det ändå inte bra. Har sneglat lite på Bilstein Racing som finns till SAAB. Dessa är dock ganska mycket dyrare än exempelvis gula Koni. |
||||
|
Re:
Nått Fuling skrivit en gammal tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php "ca 1Hz std biler ca 1,5-2Hz gatbil på lite bana ca 2-3Hz lite hårder bil ca 3-4Hz racebil, kan även vara gatbil över 4Hz ren racebil med vingar mm som inte tål stora höjdskilnder på chassit. OBS ny denna lista är bara tumme pekfinger. Finns så inihel... med parametrara att ta hänsyn till." Så du bör väl minst dubbla nuvarande fjäderkonstant. Borde vara en bra början melan tummen och pekfingret i alla fall. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Intressant! Tackar. Har hört av mig till Forza ang. detta. Väldigt tillmötesgående och kunniga måste jag säga! Han rekommenderade en lösning med anpassade Bilstein dämpare och en modellanpassad H&R fjäder med "rätt" fjäderkonstant för applikationen. Han sa att det bästa är att ge H&R all data på bilen så får dom räkna på vad som är lämpligt. Därefter anpassar Forza Bilstein dämparna så det lirar bra ihop med fjäder-specen och bilen. |
||||
|
Re: Hur förbättra "mjukt" chassi - SAAB 9-3 Aero
Du kör ju bana o slalom och funderar kring förbättring av bilen, hur mer rätt att fråga här kan det vara liksom _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Du kan titta lite i min gamla projekttråd ang chassiuppgraderingar.
Mvh Magnus https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Re:
Intressant! Hade missat att du hade en tråd på rejsa. Dock sett bilen på några banträffar tidigare. En uppdatering kring ämnet: Blir nog till att bygga coilover-ben fram istället och anpassa med sleeves+mutter även bak. Möjligheterna ökar med 2.5" fjädrar, kan man labba lite själv med fjäderkonstanter. Bonus att man kan ställa höjden på bilen med. Bilstein-dämparna får hänga med till en början. |
||||
|
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Se där! Den featuren hade jag missat. Nu blir det nog ännu mindre jobba
|
||||
|
Liten update i ämnet.
Sleeves och fjädrar på väg hem från England och USA. Det blir coilover-bygge
Bilen väger mellan tummen och pekfingret 1400-1450kg. Valde fjäderhårdheterna till 128N/mm fram och 158N/mm bak. Kommer köra detta ihop med dom Bilstein Sprint B8 som sitter monterade. Får hoppas det råder bot på krängandet! Står lite i valet och kvalet att ev. komplettera med Sellholms uniballade topplagringar också. Men vi får se. |
||||
|
Nu sitter coilovers på runt om och det blev en jäkla skillnad. Inte alls några krängningstendenser som innan.
Bilen upplevs lite lite studsig i lägre farter, så dämparna är väl gränsfall på lite för mjuka. Men inget man märker av vid lite inspirerat. Kinnekulle om 2 veckor, så då är det mandomsprov
Bilder: http://www1.garaget.org/archive/33/3 http://www1.garaget.org/archive/33/3 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4893 besök totalt |