| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Accusump, vilken ventil?
|
5429 besök totalt |
|
Accusump, vilken ventil?
Hej! Håller på att plocka ihop ett system med accusump prylar från canton. Vilken ventil bör jag välja? Finns 1,4-1,7 bar, 2,4-2,75 bar, 3,8-4,5 bar. Den funkar så att den släpper på olja från accusumpen när trycket understiger tex 2,4 bar och sen fyller den när trycket i motorn överstiger 2,4 bar. Väljer man för lågt tar lagren skada, väljer man för högt kanske den inte hinner fylla på tillräckligt snabbt på en knixig bana? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Har du nån logg på trycket hos en likadan motor på svenska banor?
Annars är det väl bara att välja mittenventilen.
Är inte ursprungsdesignen helt utan sån ventil förresten (raka rör mellan filter och Accusump, med elventil som öppnar/stänger med tändningen)? |
||||
|
Ingen rekommendation. Kan bara konstatera att jag har "#24-273 (35-40 PSI setting)" 2.4-2.75bar-varianten på min bil som ju oxå har en vanlig överladdad bilmotor...
Accusumpen verkar förövrigt fungera helt perfekt. Svårt att veta om man har haft nå'n nytta av den ur surgesynpunkt. Men man har ju iaf alltid fullt oljetryck innan första startmotorvarvet...
|
||||
|
Re:
Finns tre basidéer om hur man gör detta... -En manuell kran som man öppnar och stänger "för hand". -Bara en elektrisk ventil som öppnar/stänger med tändningen (och motorns oljetryck jobbar hela tiden mot förtrycket i Accusumpen). -Åsså som jag har i min bil, en variant med elventil och "tryckavkänning". Släpper bara olja från Accusumpen om motorns oljetryck går under ett bestämt värde och fyller om den går över ett bestämt värde... Man ska nog välja "tröskeltryckvärdet" lite under normalt oljetryck så att sumpen fylls på när man har "bra" tryck i oljeledningarna och den jobbar med att tanka tillbaka i motorn bara när det behövs... Typ...
|
||||
|
Re:
Nä men vet att det flackade lite i asconan då och då ner till typ 2 bar. Så jag kör på mittenventilen, tack! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Men hur fan blir det på tomgång(när man har typ 1bars tryck) med 3liters Accusump, överfyller inte ventilen tråget med 3liter olja då?
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Jupp - om trycket är så lågt, t.ex. på tomgång åker en del av oljan från accusumpen in i maskineriet.
Vid noll oljetryck (mindre än förtrycket) hamnar "typ rubbet" i tråget och vid t.ex 2 bar en delmängd. Min maskin, en Toyota/Yamaha 2ZZGE verkar kunna hantera nå'n/några centimeter högre nivå i sumpen utan problem. Tror att min accusump effektivt rymmer en bit under två liter, har aldrig kollat så noga... |
||||
|
Hmm... Jo, mycket riktigt så kan oljan hamna i motorn på tomgång. (Beror ju på olja, pump, tomgångsvarv och värde på tryckswitchen, så klart. Med min nuvarande setup händer det oftast inte vid gatkörning.)
Idé: Kör tryckswitch + ventil, samt häng på ett relä kopplat till motorstyrningen, som - förutsatt att motorn är startad - stänger av Accusumpen under det varvtal där trycket förväntas bli för lågt. Kanske inte helt trivialt att implementera överallt, men en del har dator med diverse I/O-kort i bilen...
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Precis så tänkte jag göra!
Styra den så att den är aktiv endast över 2500 rpm via sprutet! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
_________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
|
På min gamla 90q så ligger oljetrycket över 4bar redan vid 2000rpm och på topp 6.5bar så jag körde med 3,8-4,5 bars ventilen för under det ville inte jag att oljetrycket gick ner på full gas.
Styrde denna ventil via sprutet så den bara var aktiv över 2000rpm. kopplade även en lysdiod via tryck givaren som lös varje gång den kände att trycket gick under 4bar o öppnade ventilen = blir det ett långt fast sken så lär accusumpen vara tömd o nått är fel så släpp gasen.. Satte även en återfjädrande tryck brytare så jag kunde tömma min accusump även när motorn var avstängd eller när varvet låg under 2k. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
|
Re:
Backventilen är elektrisk och elstyrd via en tryckgivare så det är inte mekaniskt ändå.. så lite extra el gör nog inget
_________________ Martin Ehrsson RS8
||||
|
Re:
Ja, i ärlighetens namn så tror jag det är en ganska onödig "finess", eftersom man ändå bygger nytt tryck så fort man får lite varv på motorn. Enda problemet med enbart tryckswitch är ju att man får ett par liter för mycket olja i motorn på tomgång - men den försvinner ju därifrån igen när Accusumpen laddas. Vad beträffar tillförlitligheten på likvärdiga elektroniska respektive mekaniska lösningar: Jag skulle inte vilja gå tillbaka till mekanisk insprutning och tändning...
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re:
Mekanisk oljepump vs elektrisk Mekansik styrning vs elektrisk Hydrauliska bromsar vs elektriska I vissa lägen känns det ganska ok att ha en mekanisk lösning som sköter sig själv, oberoende andra system. Jag skulle inte vilja ha CAN-Bus styrd styrning eller bromsar (utan mekanisk/hydraulisk koppling mellan kroppen och grunkorna som rör hjulen). Men det kommer väl, styrning rakt fram och tvärnit när fel säkring går. Skulle jag ha behov av accusump så skulle jag välja minsta som ger nåt och en enkel på/av ventil styrd av tändningsström, enkel binärt system som inte är beroende av att jag ska ha även detta i kontrollproceduren efter mappning (enmansteam vill ha nån hjärncell över till körning, nån gång iaf). |
||||
|
Problemet med för mycke olja är ju att olje nivån kan vara så hög så att veven går ner i badet och då blir det som en visp = det blir massa skumm av oljan, men om oljenivån trots 2-3L extra olja inte når veven så borde överfyllning inte vara något problem.
Dock på min gamla Audi så vet jag att hade man olja en bit över max strecket på stickan så pumpades detta väldigt snabbt ut i vevhus ventilations burken.. Sen måste du ju även ha en kulventil på slangen och hålla varv och samtidigt stänga igen den varje gång du ska kolla att du har rätt oljenivå i motorn eller göra en ny max nivå på stickan som ligger 2-3L över den normala om du kör med öppen accusump. Dock ser jag ett annat problem, kommer du på rakan i full fart sen bromsar o släpper gasen så varvtalet går ner och oljetrycket går ner så töms ju samtidigt accusumpen ! sen när du svänger o ger full gas igen ut ur svängen så har du ingen olja i accusumpen som kan rädda dig om oljetrycket dippar Så att han en konstant öppen accusump skulle inte jag vilja ha utan då kör jag hellre med en el-ventil som bara öppnar när det verkligen behövs.. _________________ Martin Ehrsson RS8
||||
|
Bump Bump... Tänkte spinna vidare här istället för att starta ny tråd om det är ok?
Är själv inne på en sån här accusump och också nyfiken på hur man väljer rätt ventil, jag har aldrig mätt mitt oljetryck under körning så kanske är svårt att veta vart man står då? Det som ska vara enl. verkstadshandboken kanske inte ger så mycket? Ska iaf ge vid tomgång 0,78bar och vid 3000rpm 3,53 - 4,12bar Om man kör rent mekanisk ventil hur funkar det då? Läste på demon tweeks sida där det fanns mycket info men inget direkt om trycken när man har mekanisk ventil eller är det så enkelt att man ställer in önskat lägsta tryck med tryckluft?
_________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
|
Tryckluften är istället för en fjäder, alltså du har lufttryck på andra sidan kolven i alla oavsett vilken ventil du har.
Har du något som kan styra ett relä som slår på o av vid tex 3000rpm? För då kör du el ventil som öppnar under typ 3.5bar. Då oljetrycket kan vara allt från 0.5bar (tomgång o varm olja) till 7bar (på kall motor vid varv) så kommer inte en öppen accusump funka något bra.. utan en el ventil som öppnas först under ett visst tryck o över ett visst varvtal anser jag vara det enda fungerande lösningen. Alltså mekanisk är att den är öppen hela tiden men du kan stänga den med tryck inuti innan du stänger av motorn för att kunna öppna o få tryck i systemet innan motorn startas. _________________ Martin Ehrsson RS8
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Accusump, vilken ventil?
|
5429 besök totalt |