| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tystare luftburk
|
1423 besök totalt |
|
Tystare luftburk
Måste få ner insugs/kompressorljudet på min Lotus. Har idag ett stort K/N filter som sitter framför bakhjulet. Funderar på om en ITG Maxogen burk som på bilden nedan skulle dämpa betydligt mer än mitt öppna k&n filter på samma plats?
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||
|
Re: Tystare luftburk
Det mesta dämpar nog ljudet mer än ett öppet filter... Mät och se vad du har för utrymme tillgängligt, ta en tur förbi en bilskrot och kolla på nyare bilar om det finns någon luftburk som kan passa. Välj då någon bil med likartad effekturtag så kommer inte filterstorlek eller luftburk att göra någon större begränsning av effekten. Du får lägre ljudnivå, bättre filtrering av luften. _________________ Roland Johansson |
||
|
Har du en tunn slang så som på bilden mellan pleniumet och filtret så kan man räkna med att huvudparten av ljudet slipper ut den vägen.
Vill man få det tyst så får man dra alurör från pleniumet till luftfilterboxen med akustiskt täta skarvar. Då bildar plenium, rör och luftfilterbox ett akustiskt tredje ordningens lågpassfilter som dämpar bort en hel del ljud. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
|
slangen sitter inte mellan insug på motorn och luftburk. Slangen är bara för att luftburken ska kunna suga luft nere vid tröskeln.
Frågan är om en ITG luftburk vilket egentligen bara är ett aluminiumrör dämpar särskilt mycket jämfört med ett öppet K&N filter? _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||
|
Chevy Diesel Vanar och Pickuper har en väldigt bra dämpare, som vi använder när vi reg.besiktar våra Cobror.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re:
Jag tror den dämpar en del. Hur mycket en del är kan ju diskuteras däremot.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Tystare luftburk
|
1423 besök totalt |