Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
8106 besök totalt |
Hur elak är Ringen mot mina fälgar ?
För mig som aldrig varit där men tänkte ge mig i väg på en upplevelse resa i första hand och inget krav om att åka på några speciella tider(ta mig runt på kanske en 15min)inte ta några risker. Men man lär ju ändå halka upp på nån curb här och där hur rädd bör jag vara för att slå sönder fälgarna ni som har erfarenheter i ämnet ? Hälsningar Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Re: Hur elak är Ringen mot mina fälgar ?
Ingen fara alls, så länge du håller dig på banan. Som nybörjare så är det bara ett fåtal ställen där du kan komma mot curbsen på ytterkanten med någon som helst fart - och de flesta är rätt snälla. Men om du kommer över curbsen riktigt fort, så kommer fälgarna att vara minsta problemet. ![]() Enda undantaget är möjligtvis Adenauer Forst, där undertecknad - på sitt premiärvarv 1996 - faktiskt lyckades med att både sladda okontrollerat och skrapa en fälg.. ![]() _________________ -- |
||||
För ett par år sedan fick jag sprickor i ekrorna på två tjuuuusiga "Monaco Mirabeau" som troligen var tillverkade i Kina.
![]() Höger fram först. Bytte den och körde vidare, men 2 dagar senare hittade jag likadana sprickor i vänster fram. Vågar inte säga om det var curbs eller bromskrafter, jag använde curbsen rätt mycket och lite oftare på höger än vänster. Rekommenderar trots allt att undvika curbsen om du inte jagar tiondelar och dessutom att aldrig använda annat än orginal eller andra kvalitetsfälgar. Om man tex kollar när Sabine kör Racetaxi med sin egen GT3 RS, så håller hon sig på det svarta hela tiden. Det kan ju finnas en anledning... ![]() ![]() _________________ Olof Danred BMW-Alpina |
||||
Ner mot Wipperman är det svårt att låta bli att köra på högercurbsen, känns så rätt & ger utrymme för bra mycket mer fart
![]() ![]() ![]() ![]() Men tror knappast det tar något på grejerna där, är så "snällt" att köra upp på dem där IMHO. Men kvalitetsfälgar före billiga kopior alla gånger!!!!!!!!!!!!!!! _________________ ![]() |
||||
Håller med Magnus curbsen i Wippermann-högern använder jag alltid fortfarande, men nästan inga andra utom ibland när särkilt ömmande skäl föreligger...
![]() Men med en lite tyngre Camaro så är det nog bra att vara försiktig. Efter att dessa fälgar sprack så har jag blivit extremt noga med att inspektera fälgarna dagligen, nästan hälften av ekrarna på dom havererade fälgarna hade begynnande sprickor. Har även sett orginalfälgar på en lätt Mazda Miata med början till sprickor efter något hundratal varv (under vansinnig attack iofs, ni kan nog gissa vem...) ![]() _________________ Olof Danred BMW-Alpina |
||||
Re:
Inte kör väl du på curbsen?! ![]() _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Ja det får bli dem robusta lättare original alu 16" fälgarna och inte bling bling tunga 18" American racing krom fälgar made in China, bilen väger nog in på 1650kg trots en del uppdateringar.
Det låter som att det gäller på materialet på ett helt annat sätt mot här hemma så klart det går fortare och blir mer krafter som sätts i rörelse. _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Som nybörjare, dom första varven, så håller man sig borta från curbsen helt och hållet. Då slipper man problem helt enkelt. Efter några varv börjar man förstå var det går att köra på curbsen men när man väl är på banan så har man mycket annat att tänka på. Jag var nere nu i veckan under första dagen av Green Hell Driving Days och jösses vad folk krashar. Banan var nog mer stängd än öppen under Torsdagen tror jag. Bland annat så åkte en Golf upp på curbsen i Fuchsröhre och det slutade illa ! Nu va kanske problemet att han hade för hög fart i backen men curbsen ställer till det rejält
_________________ A n d e r s J u u r i n e n |
||||
Du får rådet att inte köra på kurbs en gång till...
Här är Golfen vid 2:33 http://www.youtube.com/watch?v=um-pr _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
Re:
Samma Golf, men lite våldsammare... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Re:
Jodå, han klarade sig undan med blotta förskräckelsen. . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Re:
Otroligt med moderna bilars förmåga att både hålla kupén intakt och skydda de i bilen mot islag med krockkuddegardiner osv. Hade det varit en åttitalsbil så hade det väl krävts fullbur och HANS för att man skulle gå därifrån med blotta förskräckelsen! ![]() _________________ ![]() |
||||
Ja, föraren mådde fysiskt bra. Jag stod uppe vid Adenauer Forst när detta hände så jag följde upprensningen som sedan skedde. Har aldrig reflekterat över vad som händer vid en olycka men det är ju en hel armada som rycker ut. Först Ambulans, läkarbil och banfolk. Sedan kom bärgningsbil, staketlagarbil, sopbil och polisen. Tror som mest att det stod ett 10 tal bilar och totalt 20 pers som i ca en och en halv timme bärgade, städade, lagade staket etc.
Jag undrar om det tog mer än en halvtimme innan nästa avstängning kom..... ![]() _________________ A n d e r s J u u r i n e n |
||||
![]() ![]() Begagnade Cromodora Race fälgar i magnesium efter ca 100-150 varv på Nürburgring med min P964RS, kör sedan dess enbart med BBS alu fälgar på banan och kör inte lika mycket på kurbsen! Men mina nuvarande BBS Motorsport fyller drygt 300 varv och ska ta i sär dom och renovera dom med nya skruvar och packningar i sommar, får vi se om det ser slitet/dåligt ut. _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Re:
Magnesium åldras väl på ett annat sätt än aluminium? . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Det skiljer mycket på fälgar.
Mag fälgar är lätta och optimerade för racing och håller inte så länge. Vet att VW/Audi/Skoda originalfälgar har förmåga att lossna på bana, antagligen på grund av materialet (erfarenheten är från förarkurserna eller så brukar dess förare inte skruva fast hjulen men de känns som de är överrepresenterade). Vet att tidiga Japsfälgar var typ sinterpressade och gärna sprack. Gamla BBS fälgar på 80-talet var lite väl mjuka och blev krokiga lätt men gick aldrig sönder. Alfas orginal speedlinefälgar från 80-talet tål nästan hur mycket som helst. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
8106 besök totalt |