Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hur elak är Ringen mot mina fälgar ?
8106 besök totalt
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 296


Trådstartare
Hur elak är Ringen mot mina fälgar ?

För mig som aldrig varit där men tänkte ge mig i väg på en upplevelse resa i första hand och inget krav om att åka på några speciella tider(ta mig runt på kanske en 15min)inte ta några risker.
Men man lär ju ändå halka upp på nån curb här och där hur rädd bör jag vara för att slå sönder fälgarna ni som har erfarenheter i ämnet ?

Hälsningar

Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re: Hur elak är Ringen mot mina fälgar ?

Ingen fara alls, så länge du håller dig på banan. Som nybörjare så är det bara ett fåtal ställen
där du kan komma mot curbsen på ytterkanten med någon som helst fart - och de flesta är rätt
snälla. Men om du kommer över curbsen riktigt fort, så kommer fälgarna att vara minsta problemet.

Enda undantaget är möjligtvis Adenauer Forst, där undertecknad - på sitt premiärvarv 1996 -
faktiskt lyckades med att både sladda okontrollerat och skrapa en fälg..

_________________
--
Citera
Olof Danred
Malmö
Här sen Feb 2013
Inlägg: 20



För ett par år sedan fick jag sprickor i ekrorna på två tjuuuusiga "Monaco Mirabeau" som troligen var tillverkade i Kina.
Höger fram först. Bytte den och körde vidare, men 2 dagar senare hittade jag likadana sprickor i vänster fram.
Vågar inte säga om det var curbs eller bromskrafter, jag använde curbsen rätt mycket och lite oftare på höger än vänster.
Rekommenderar trots allt att undvika curbsen om du inte jagar tiondelar och dessutom att aldrig använda annat än orginal eller andra kvalitetsfälgar.

Om man tex kollar när Sabine kör Racetaxi med sin egen GT3 RS, så håller hon sig på det svarta hela tiden. Det kan ju finnas en anledning...

_________________
Olof Danred

BMW-Alpina
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Ner mot Wipperman är det svårt att låta bli att köra på högercurbsen, känns så rätt & ger utrymme för bra mycket mer fart thumbs up

Men tror knappast det tar något på grejerna där, är så "snällt" att köra upp på dem där IMHO.


Men kvalitetsfälgar före billiga kopior alla gånger!!!!!!!!!!!!!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Olof Danred
Malmö
Här sen Feb 2013
Inlägg: 20



Håller med Magnus curbsen i Wippermann-högern använder jag alltid fortfarande, men nästan inga andra utom ibland när särkilt ömmande skäl föreligger...

Men med en lite tyngre Camaro så är det nog bra att vara försiktig.

Efter att dessa fälgar sprack så har jag blivit extremt noga med att inspektera fälgarna dagligen, nästan hälften av ekrarna på dom havererade fälgarna hade begynnande sprickor.
Har även sett orginalfälgar på en lätt Mazda Miata med början till sprickor efter något hundratal varv (under vansinnig attack iofs, ni kan nog gissa vem...)

_________________
Olof Danred

BMW-Alpina
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9013



Re:

Magnus Thomé skrev:
Ner mot Wipperman är det svårt att låta bli att köra på högercurbsen, känns så rätt & ger utrymme för bra mycket mer fart thumbs up

Men tror knappast det tar något på grejerna där, är så "snällt" att köra upp på dem där IMHO.


Inte kör väl du på curbsen?!

_________________
Martin Öberg
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



jag kör ganska hårt på curbsen stundtals och har inga problem med sprickor, har kört samma fälgar kanske 100-150 varv. Fälgarna är original 16"

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 296


Trådstartare
Ja det får bli dem robusta lättare original alu 16" fälgarna och inte bling bling tunga 18" American racing krom fälgar made in China, bilen väger nog in på 1650kg trots en del uppdateringar.
Det låter som att det gäller på materialet på ett helt annat sätt mot här hemma så klart det går fortare och blir mer krafter som sätts i rörelse.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Anders_J
Älvsjö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 41



Som nybörjare, dom första varven, så håller man sig borta från curbsen helt och hållet. Då slipper man problem helt enkelt. Efter några varv börjar man förstå var det går att köra på curbsen men när man väl är på banan så har man mycket annat att tänka på. Jag var nere nu i veckan under första dagen av Green Hell Driving Days och jösses vad folk krashar. Banan var nog mer stängd än öppen under Torsdagen tror jag. Bland annat så åkte en Golf upp på curbsen i Fuchsröhre och det slutade illa ! Nu va kanske problemet att han hade för hög fart i backen men curbsen ställer till det rejält

_________________
A n d e r s J u u r i n e n
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Du får rådet att inte köra på kurbs en gång till...

Här är Golfen vid 2:33
http://www.youtube.com/watch?v=um-pr98GB3Y

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4760



Re:

LUX skrev:
Du får rådet att inte köra på kurbs en gång till...

Här är Golfen vid 2:33
http://www.youtube.com/watch?v=um-pr98GB3Y



Samma Golf, men lite våldsammare...


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnlar
Stockholm
Här sen Jul 2013
Inlägg: 21



Jösses! Hoppas att föraren klarade sig. Blir dyrt det där.
Ska ner i slutet av maj, och cubsen skall jag undvika till varje pris.

/Magnus

_________________
Magnus Larsson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4760



Re:

Magnlar skrev:
Jösses! Hoppas att föraren klarade sig. Blir dyrt det där.
Ska ner i slutet av maj, och cubsen skall jag undvika till varje pris.

/Magnus


Jodå, han klarade sig undan med blotta förskräckelsen.


.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

ThomasT skrev:
Magnlar skrev:
Jösses! Hoppas att föraren klarade sig. Blir dyrt det där.
Ska ner i slutet av maj, och cubsen skall jag undvika till varje pris.

/Magnus


Jodå, han klarade sig undan med blotta förskräckelsen.


.


Otroligt med moderna bilars förmåga att både hålla kupén intakt och skydda de i bilen mot islag med krockkuddegardiner osv. Hade det varit en åttitalsbil så hade det väl krävts fullbur och HANS för att man skulle gå därifrån med blotta förskräckelsen!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders_J
Älvsjö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 41



Ja, föraren mådde fysiskt bra. Jag stod uppe vid Adenauer Forst när detta hände så jag följde upprensningen som sedan skedde. Har aldrig reflekterat över vad som händer vid en olycka men det är ju en hel armada som rycker ut. Först Ambulans, läkarbil och banfolk. Sedan kom bärgningsbil, staketlagarbil, sopbil och polisen. Tror som mest att det stod ett 10 tal bilar och totalt 20 pers som i ca en och en halv timme bärgade, städade, lagade staket etc.

Jag undrar om det tog mer än en halvtimme innan nästa avstängning kom.....


_________________
A n d e r s J u u r i n e n
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396






Begagnade Cromodora Race fälgar i magnesium efter ca 100-150 varv på Nürburgring med min P964RS, kör sedan dess enbart med BBS alu fälgar på banan och kör inte lika mycket på kurbsen!
Men mina nuvarande BBS Motorsport fyller drygt 300 varv och ska ta i sär dom och renovera dom med nya skruvar och packningar i sommar, får vi se om det ser slitet/dåligt ut.

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Intressant! Och lite skrämmande. Undrar om magnesiumfälgar är känsligare än alu rent generellt för "curbsbankande" ?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4760



Re:

Magnus Thomé skrev:
Intressant! Och lite skrämmande. Undrar om magnesiumfälgar är känsligare än alu rent generellt för "curbsbankande" ?


Magnesium åldras väl på ett annat sätt än aluminium?

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Självklart

Mag. fälgar är det timmar på och ska inte sitta på gatbilar alls

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det skiljer mycket på fälgar.

Mag fälgar är lätta och optimerade för racing och håller inte så länge. Vet att VW/Audi/Skoda originalfälgar har förmåga att lossna på bana, antagligen på grund av materialet (erfarenheten är från förarkurserna eller så brukar dess förare inte skruva fast hjulen men de känns som de är överrepresenterade).

Vet att tidiga Japsfälgar var typ sinterpressade och gärna sprack.

Gamla BBS fälgar på 80-talet var lite väl mjuka och blev krokiga lätt men gick aldrig sönder.

Alfas orginal speedlinefälgar från 80-talet tål nästan hur mycket som helst.
Citera
Nürburgring
Hur elak är Ringen mot mina fälgar ?
8106 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande