Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Abarth 500 Assetto Corse -11 CAR Challenge klass III (Såld) | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 53406 besök totalt |
I veckan dök det oväntat upp ett tillfälle att köpa en fabriksbyggd racebil till vettiga pengar och innan jag riktigt förstod vad som höll på att hända så hade jag köpt den.
Bilen är en Abarth 500 Assetto Corse som är byggd för enhetsserien Abarth Trofeo som arrangeras både i Skandinavien och Europa. Har bara kunnat ta en väldigt kort provtur men det verkar vara en trevlig liten bil. På fredag är det dags för vagnboksbesiktning och sedan är det fullt fokus för att gå igenom en del småsaker innan säsongspremiären på Gelleråsen den 11 maj. Planen är att behålla den enligt originalspec för att kanske på sikt kunna köra något race i Trofeo Abarth. Specifikationer Motor 4 cylindrar, 4 ventiler per cylinder, 1368 cc, Garrett turbo Max effekt: 190hk vid 5500 rpm Transmission 6-växlar Diffbroms (LSD) Fjädring Fram: Mc Pherson, racestötdämpare med justerbar höjd Bak: racestötdämpare, fjäder med justerbar höjd Styrning Elservo Bromsar Fram: Brembo fyrkolvsok med ventilerade skivor o 305 x 28 mm Bak: Flytande enkolvsok, solida skivor o 240 x 11 mm Justerbar bromsreduceringsventil Vikt 930-970 kg (har sett olika uppgifter och inte haft möjlighet att väga än). _________________ Mats Forssén Mondial T |
||
Fränt bil ! Och på nya billyften dessutom !
Bra investering va ? Vi syns om några veckor :-) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Då kanske jag får fresta med lite bilder från när jag följde serien för ett par år sedan: https://www.facebook.com/media/set/?
Din bil kanske är med där? _________________ Martin Öberg |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Stenhårt! Svårt att hamna i klass 3 med den där va? Gissar att det blir klass 1 iom trimmad turbomotor, eller viktar du in den i klass 2?
Tummen upp för större variation i Challenge-fältet! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Helt hysterisk rackare att köra den där. Den bara laddar på alla växlar. Se bara till att den tar extremt jämnt på bromsarna, och att invägningen är perfekt Det minsta lilla obalans mellan höger och vänster så bär den av sidledes mot närmsta räcke som en misil. En av de stora svårigheterna med bilen är att få värme i slicksen bak vilket påverkar negativt på ovanstående. Får man bara balans i bilen går det att pinna på rätt snabbt.
Lycka till med den fina bilen! _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Martin Palm fotade Från https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||
Tack för alla glada tillrop!
Det stämmer att dessa är kända för att hamna på taket. Även min bil har varit rullad för några år sen men taket är bytt så det är inget som syns. På senare tid har man ökad spårvidden något genom tjockare spacers till hjulen vilket minskar rullningstendenserna. Tror också att tipset om att försöka få balans i bilen är vettigt. Det får bli en CW när jag gjort mig hemmastadd i bilen. Igår justerade jag stolen för att försöka få plats med hjälm och HANS. Längst bak, längst ner och lite bakåtlutad stol verkar funka. På fredag blir det vagnboksbesiktning. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||
Jag hittade min bil, som har nummer 99, på flera ställen, bla denna: https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hpho _________________ Mats Forssén Mondial T |
||
Vagnboksbesiktningen gick fint, nu är det lite småfix samt service innan premiärracet.
Bilen hamnar i klass 2 i CAR Challenge så det gäller att få upp farten i ekipaget för att vara konkurrenskraftig. Har beställt nya Bremboskivor från Mister Auto som jag hoppas kommer hem inom en vecka. Det är samma skivor som på Fiat Coupé 20v Turbo. De hade nån kampanj så det gick på under 2000:- inkl frakt för alla fyra skivor. Ska även byta bromsbelägg såklart och försöker identifiera vilken bil oken kommer från för att hitta belägg. Tror det är nåt som sitter på andra Fiat och Alfa-modeller. Bakoken ser misstänkt lika ut som Alfa 156 men jag är lite osäker för jag vill minnas att beläggen ser lite annorlunda ut på dem. På beläggen står det Ferodo 4423 men jag hittar inte det numret mha Google så jag letar vidare. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||
_________________ Johnnie Eliasson |
||
Tackar, det ser ju ut att vara dessa belägg! Lyckas dock inte klura ut vilken compound som 4423 står för Återstår att klura ut vad som gäller för frambromsarna där det idag sitter "Endless"-belägg i Brembooken med en sifferkombination: HC278M1 _________________ Mats Forssén Mondial T |
||
Våra race- och banåkarbilar Abarth 500 Assetto Corse -11 CAR Challenge klass III (Såld) | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 53406 besök totalt |