| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skruv som fastnar, galvaniska strömmar?
|
5 besök senaste veckan (4846 totalt) |
|
Jag monterade navkåpor på mina fälgar förra året, då passade jag på att köpa nya fina rostfria skruvar till dem... nu börjar fundera på om det var smart? Ser ut så här:
Nu när jag skulle montera nya däck satt en del skruvar som f_n fast de inte dras åt speciellt mycket... (en fick jag tom borra bort) Kollar man noga på dem så har det bildats något mellan skruven och navkåpan:
Jag började fundera på om det berodde på att fälgen är av magnesium... Jag hittade denna tabell som jag inte är riktigt säker på hur jag ska tyda, men rostfritt och magnesiun ligger i alla fall långt ifrån varandra vilket jag tolkar som obra..?
Borde jag köra med någon annan skruv eller räcker det med att man fettar in den eller något? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Rostfritt och aluminium är mkt sämre än obra.
Det klassiska exemplet med Busters båtar som ramlade isär efter 2-3 säsonger, visar att även en fabrikant kan tänka lite fel
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Ingen expert alls men jag använder alupasta mellan skruv och gods när ett galvaniskt element kan befaras. Stålskruv mot alufälg exv. Balansvikter i zink som offeranod?
http://www.townshend.net/tefgel/tefg _________________ T 0 N Y J 0 N S S 0 N Grace, Space and Pace. |
||||
|
Re:
Det verkar ju vara mellan skruven och navkåpan det sker en reaktion, men inte mot magnesiumet?
Jag har balansvikter i zink, men de är ju isolerade av dubbelhäftande tejp så det lär inte hjälpa. Så alupasta kan vara grejjen, det finns ju på Biltema så det är väl bara å testa... . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
|
||||
|
Re:
Verkar inte vara så lätt att hitta. Jag har inhandlat alupasta så vi får testa med det till å börja med. . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
_________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||||
|
_________________ H e n r i k P i h l |
||||
|
Re:
Det hade funkat OM du sänkt ned bilen, eller åtminstone hjulen, i en elektrolyt som tex saltvatten.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Att man använder ex. kadmiumpläterad skruv i flygplan och att ex. Audi använder skruvar belagda med Dacromet, Delta-tone eller motsvarande i sina aluminiumbilar är inte helt utan anledning. Aluminium är oädelt, magnesium är ännu oädlare.
Vatten och salt fungerar som elektrolyt mellan komponenterna. Som generell regel så ska man också alltid använda någon form av gängsmörjning med rostfria skruvar, men se till att använda en lämplig gängsmörjning för applikationen. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5 besök senaste veckan (4846 totalt) |