| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Behöver hjälp ang däckval
|
2 besök senaste veckan (1552 totalt) |
|
Har nyligen vart och kört med Peugeot klubben på gelleråsen och det var kanonkul och mycket bra dag. Mycket kul bana som passar bilen ganska bra med alla kurvorna.
BIlen i fråga är en Peugeot 205mi16 (ca 150hk) med Avo fjäderben(ställbara i returen) ochbakvagn ifrån 309:(breddar 25mm per sida) och 23mm stavar med Peugeot Sport-dämpare.
Det jag saknar är fäste!!! det spinner och glider friskt när mina Kumho ecsta kh11 ( 195-45-16)blitt för varma och det känns som bilen bara kanar och ingen framfart frammåt sker..... >
Så jag behöver som i nästa steg ett par uppsättningar bättre däck att åka på bana med!
Tiden som jag åkte på blev som bäst 1:27:8...det var även första gången på gelleråsen och tidigare kört 2-3 banor bara.... Dimensionen är 15" som jag är ute efter och i då dimensioner som 195-50-15 eller 205-50-15. Har kollat på regumerade slicks som Colway maxsport och INDY SPORT TR.... Frågan är ganska priskänsligt men vill ha mest däck för pengarna, likaså grepp! Antar att det är "soft" blandningen jag bör ha. tar gärna emot funderingar eller frågor så skall jag svara. vad har ni för däck att rekommendera som är bra, billiga och grepp i...svår kombination men försök..
väntar med spänning.
_________________ Joakim Enoksson Peugeot 205mi16 |
||
|
Jag skulle testa TOYo Trampio R888 eller Bridgestone RE540 i 195/55x15. Har testat båda på ShoppingClion och tycker de funkar bra. Skulle personligen inte gå på regummerat för banåka. Prisfördelen är inte sååå stor.
om man är noga med temp/tryck och inte "överkör" håller R-däcken rätt bra. I den här tråden finns en bild på mina R888 efter 3 bankörningar, 2 slalomevents och 150mil på gatan. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||
Jag har kört 2 tävlingar med Indydäcken. 205/50-15 hårda gummit tror jag. Medium eller nåt. Nu kör vi kortare pass i taget än ni gör på bana men mycket intensivare. Nu spinner inte min bil alls på asfalt men jag hade vääääldigt lite slitage. Och de funkar bra om man bara håller koll på luften, runt 2 kg varma var lagom på min. Skiljer dock rätt mycket på din 205:a och min quattro. Maxsport är ett riktigt skitdäck dock, så håll dig undan dem. Jag har 4 st skurna för regn om du är intresserad annars
_________________ Daniel Steiner |
||
![]() |
Däck för banåka
|
2 besök senaste veckan (1552 totalt) |