Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Kumho V70a K60 däcktryck
5150 besök totalt
axzell
Stockholm
Här sen Feb 2013

Trådstartare
Kumho V70a K60 däcktryck

Hej

Imorgon är det första gången jag skall köra med R-däck på bana (tidigare kört med Michelin PSS) och har nu skaffat mig 4st 265/35/18" Kumho V70a K60 (medium compound) som jag monterat på 9x18" fälgar.

Bilen är en BMW M5 E39 (skattevikt 1800kg) och jag undrar nu vilket tryck ni rekommenderar?

Jag insåg nu även att jag borde heat cyclat däcken, är det något man klarar av att göra på allmän väg utan att orsaka en olycka tro?

BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Du behöver inte hear cycle:a i förväg. Det löser sig på första passet på banan.
Kumho är imho bland de snabbaste gummina. Men de är känsliga med trycket. Testa att rulla ut på 2.2 kallt. Kör 10 varv och kom in och släpp ner till 2,2 fram och 2,4 bak. Antagligen är detta lite väl högt för optimalt fäste men med tung bil med mycket effekt är det nog smart att börja så.
(Vet inte heller hur K60 lirar. Jag kör K90(hårdast).)

Skall du köra på Mantorp med BMWSC? Välkommen isf!

Stockholm
Här sen Feb 2013

Trådstartare
Re:

BTG skrev:
Du behöver inte hear cycle:a i förväg. Det löser sig på första passet på banan.
Kumho är imho bland de snabbaste gummina. Men de är känsliga med trycket. Testa att rulla ut på 2.2 kallt. Kör 10 varv och kom in och släpp ner till 2,2 fram och 2,4 bak. Antagligen är detta lite väl högt för optimalt fäste men med tung bil med mycket effekt är det nog smart att börja så.
(Vet inte heller hur K60 lirar. Jag kör K90(hårdast).)

Skall du köra på Mantorp med BMWSC? Välkommen isf!

Ok, får prova det!

Japp, det är tredje året med BMWSC nu Tror det blir fjärde träffen på mantorp för mig.

Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

Hej,

tror att det kan bli lite dyrt att köra medium blandning i längden med så mycket effekt och vikt. Men kul med ett jevvla grepp

Jag köpte lite mediumdäck till min bil förra säsongen och dom gick åt på en körning... Några klarade sig 2 körningar.

Vad gäller tryck så vågar jag inte säga då våra bilar är helt olika viktmässigt. Jag går ofta ut på 1.8 eller 1.9 och landar då snabbt på 2,3-2,5 i varmtryck. Men då väger som sagt min bil ett par hundra kilo mindre än din.

2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

BTG skrev:
...de är känsliga med trycket...

Hört det av många, men känsliga hur då, överhettar om trycket blir för högt? Eller stomproblem med för lågt tryck? Eller nåt helt annat problem jag inte kommit på?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
BTG skrev:
...de är känsliga med trycket...

Hört det av många, men känsliga hur då, överhettar om trycket blir för högt? Eller stomproblem med för lågt tryck? Eller nåt helt annat problem jag inte kommit på?

Jag gör som Hr. Blixt med trycket även om jag håller mig på 2,1-2,3 i snitt runt om när jag väl sedan kör.

Magnus, det är inte fire and forget. Man måste efter uppvärmning släppa ner de till trycket där de genererar grepp. Imorrn när det är så kallt så kommer det nog inte vara någon överhettningsfara.

Höör
Här sen Jun 2003

Jag kör med samma dimension på min e46 runt om, fast hårda. De håller fantastiskt bra om man har rätt tryck och inställt chassi. Jag kör med ca. 2,4 varmt runt om, då tycker jag den går som bäst. Kan köra långa pass utan problem. Lycka till imorgon, kan tyvärr inte komma.

Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
vibbe
Norrköping
Här sen Jun 2010

Deras tekniker som jag var uppe hos vid Gröne Hylle plockade av alla mina däck och kollade stommarna när de hörde att jag körde på 2,1 till 2,2 på ringen, de rekommenderade på Ringen att ha uppåt 2,5, på banor 2,1-->2,2
De sa att på ringen finns det många ställen med väldigt hög kompression så däcket behövde mera hjälp av lufttrycket.
jag körde då 215/40-17 o 235/35-17

Stockholm
Här sen Feb 2013

Trådstartare
Tack för era svar. De hjälpte!

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tänk också på att V70A kräver betydligt mer camber än tex R888 för att leverera maximal livslängd.
För lite camber kan decimera det till 1/3 eller ännu värre.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Här en litet blad jag hittade från Kuhmo Motorsport Australien, själv kört på V70 245/35-18 Hard på ca 1200kg bil. Kört ca 2,3-2,4 varmt

Stockholm
Här sen Nov 2002

Hmm intressant. Siktar själv alltid på 2,2 varmtryck med mina V70 Medium med bilvikt ink förare och bränsle ca 1250 kg. Får prova att gå upp lite, kanske kan hitta mer grepp eller så vill de bara ha högre tryck pga problemen med stommarna..

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

BTG skrev:
Jag gör som Hr. Blixt med trycket även om jag håller mig på 2,1-2,3 i snitt runt om när jag väl sedan kör.

Vad har du för däcktemp inner/mellan/ytter då?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Patrik Skoog skrev:
BTG skrev:

Nu på kalla Mantorp så var innern vid ett tillfälle 40 och yttern 32, mitten 36. Jag mätte flera gånger med ungefär samma resultat och skillnad. Men då jag kör som instruktör med några 70% varv och sedan ett eller två 97% varv är det för hattigt för att vara av värde.

På ringen i sommar kommer jag mäta temp. Kan återkomma då med lite referenser.

Vad hade ni på kombin?

Här sen Apr 2005

Re:

BTG skrev:
Patrik Skoog skrev:
BTG skrev:

Nu på kalla Mantorp så var innern vid ett tillfälle 40 och yttern 32, mitten 36. Jag mätte flera gånger med ungefär samma resultat och skillnad. Men då jag kör som instruktör med några 70% varv och sedan ett eller två 97% varv är det för hattigt för att vara av värde.

På ringen i sommar kommer jag mäta temp. Kan återkomma då med lite referenser.

Vad hade ni på kombin?

Kombin hade 62/57/61 vänster fram kallare på högersidan såklart. För lågt tyvärr. Riktigt bra runt 90 grader. Då kan man börja sätta bra tider.

Din temp är ju toklåg, varför höjer du inte trycket?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Patrik Skoog skrev:
Din temp är ju toklåg, varför höjer du inte trycket?

Min temp berodde mest på kall dag på Mantorp och konstig körcykel med hänsyn till vad jag sysselsätter mig med. Jag hade 2,25-2,45 fram på Mantorp. Jag har däckstrycket i realtid inne i kupén.

En mer jämförbar dag ligger jag som mest optimalt på 65-80 på vänster fram. Så jämt spritt som möjligt över däcksytan.

90 grader är imho för varmt.

Säve
Här sen Dec 2002

Jag har kört ett par säsonger med K60/K61 och jag lyckas aldrig få nån vidare temp i dem förrän trycket passerar 2,2 iallafall.

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag kör med K90/91.

Kumho V70a K60 däcktryck
5150 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande