Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
5150 besök totalt |
Kumho V70a K60 däcktryck
Hej Imorgon är det första gången jag skall köra med R-däck på bana (tidigare kört med Michelin PSS) och har nu skaffat mig 4st 265/35/18" Kumho V70a K60 (medium compound) som jag monterat på 9x18" fälgar. Bilen är en BMW M5 E39 (skattevikt 1800kg) och jag undrar nu vilket tryck ni rekommenderar? Jag insåg nu även att jag borde heat cyclat däcken, är det något man klarar av att göra på allmän väg utan att orsaka en olycka tro? ![]() _________________ Erik Axzell BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19 |
||||||
Du behöver inte hear cycle:a i förväg. Det löser sig på första passet på banan.
Kumho är imho bland de snabbaste gummina. Men de är känsliga med trycket. Testa att rulla ut på 2.2 kallt. Kör 10 varv och kom in och släpp ner till 2,2 fram och 2,4 bak. Antagligen är detta lite väl högt för optimalt fäste men med tung bil med mycket effekt är det nog smart att börja så. (Vet inte heller hur K60 lirar. Jag kör K90(hårdast).) Skall du köra på Mantorp med BMWSC? Välkommen isf! ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
Ok, får prova det! ![]() Japp, det är tredje året med BMWSC nu ![]() _________________ Erik Axzell BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19 |
||||||
Hej,
tror att det kan bli lite dyrt att köra medium blandning i längden med så mycket effekt och vikt. Men kul med ett jevvla grepp ![]() Jag köpte lite mediumdäck till min bil förra säsongen och dom gick åt på en körning... Några klarade sig 2 körningar. Vad gäller tryck så vågar jag inte säga då våra bilar är helt olika viktmässigt. Jag går ofta ut på 1.8 eller 1.9 och landar då snabbt på 2,3-2,5 i varmtryck. Men då väger som sagt min bil ett par hundra kilo mindre än din. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||
Re:
Hört det av många, men känsliga hur då, överhettar om trycket blir för högt? Eller stomproblem med för lågt tryck? Eller nåt helt annat problem jag inte kommit på? _________________ ![]() |
||||||
Re:
Jag gör som Hr. Blixt med trycket även om jag håller mig på 2,1-2,3 i snitt runt om när jag väl sedan kör. Magnus, det är inte fire and forget. Man måste efter uppvärmning släppa ner de till trycket där de genererar grepp. Imorrn när det är så kallt så kommer det nog inte vara någon överhettningsfara. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Jag kör med samma dimension på min e46 runt om, fast hårda. De håller fantastiskt bra om man har rätt tryck och inställt chassi. Jag kör med ca. 2,4 varmt runt om, då tycker jag den går som bäst. Kan köra långa pass utan problem. Lycka till imorgon, kan tyvärr inte komma.
_________________ Kennie Flenstedt BMW 320daM -18 M3 e92 -08 Mini -15 M3 Competition -05 såld. 😢 BMW X3M 3,0i -04 såld |
||||||
Deras tekniker som jag var uppe hos vid Gröne Hylle plockade av alla mina däck och kollade stommarna när de hörde att jag körde på 2,1 till 2,2 på ringen, de rekommenderade på Ringen att ha uppåt 2,5, på banor 2,1-->2,2
De sa att på ringen finns det många ställen med väldigt hög kompression så däcket behövde mera hjälp av lufttrycket. jag körde då 215/40-17 o 235/35-17 _________________ Martin Viberg |
||||||
Tänk också på att V70A kräver betydligt mer camber än tex R888 för att leverera maximal livslängd.
För lite camber kan decimera det till 1/3 eller ännu värre. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Hmm intressant. Siktar själv alltid på 2,2 varmtryck med mina V70 Medium med bilvikt ink förare och bränsle ca 1250 kg. Får prova att gå upp lite, kanske kan hitta mer grepp eller så vill de bara ha högre tryck pga problemen med stommarna..
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Re:
Nu på kalla Mantorp så var innern vid ett tillfälle 40 och yttern 32, mitten 36. Jag mätte flera gånger med ungefär samma resultat och skillnad. Men då jag kör som instruktör med några 70% varv och sedan ett eller två 97% varv är det för hattigt för att vara av värde. På ringen i sommar kommer jag mäta temp. Kan återkomma då med lite referenser. Vad hade ni på kombin? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
Kombin hade 62/57/61 vänster fram kallare på högersidan såklart. För lågt tyvärr. Riktigt bra runt 90 grader. Då kan man börja sätta bra tider. Din temp är ju toklåg, varför höjer du inte trycket? _________________ Patrik Skoog |
||||||
Re:
Min temp berodde mest på kall dag på Mantorp och konstig körcykel med hänsyn till vad jag sysselsätter mig med. Jag hade 2,25-2,45 fram på Mantorp. Jag har däckstrycket i realtid inne i kupén. ![]() En mer jämförbar dag ligger jag som mest optimalt på 65-80 på vänster fram. Så jämt spritt som möjligt över däcksytan. 90 grader är imho för varmt. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
5150 besök totalt |