| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Nån som kan räkna ut kompression åt mig?
|
1732 besök totalt |
|
Är emn bmw 6 cylindrig m50 som ska modifieras lite org setup 75mm slaglängd 84mm borr 135 mm långa vevstakar 1,5mm tjock toppackning 10,0 i kompförhållande Tänkta ändringen 82,8mm slaglängd 84mm borr 130mm långa vevstakar 2,0mm topppackning Kompförhållande?? _________________ Fredrik Edholm |
|
Om det är samma kolvar kommer de sticka upp 2,8 mm mer vid övre dödpunkt än med tidigare slaglängd/vevstake.
Förbränningsrumsvolymen räknat ovanför gamla toppackningen är 37,87 cm3 (räknat på att övre dödpunkt är i höjd med underkant på ursprunglig toppackning, avrundat till två decimaler). Nytt komp får jag till 14,72:1 (också avrundat). Det låter spontant lite högt men volymen har ökat och kvarvarande volym vid övre dödpunkt har minskat så helt orimligt är det inte. Har inte tid att kontrollräkna just nu. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
|
Ja kolvarna vänder strax under deckplanet med dom nya grejerna så det guson skrev stämmer nog:)
Räkna gärna igen om du vill:) egentligen kanske packningens extra tjocklek är dum å räkna med eftersom både block å topp kommer å "renoveringsplanas" ? _________________ Fredrik Edholm |
|
Jag räknar så här, någon annan kan ju kontrollräkna:
Kompressionen är (slagvolym + volym i packningen + förbränningsrum) / (volym i packningen + förbränningsrum) När jag räknar baklänges från 10,0 i komp så får jag förbränningsrummet till 37,8 som Victor. Nu kommer möjligheterna till tankefel.
Jag sätter in den nya slagvolymen i formeln (458,63, gamla var 415,42). Förbränningsrummet är samma som tidigare. Nya packningen är 2 mm men jag lägger dessutom till 1,1 mm enligt min tidigare post eftersom vevstaken är kortare. Då får jag 9,05 i komp. Planar du topp och block sammanlagt 1 mm får jag 9,75, tar du 2 mm får jag 10,58. Jag har räknat med pi=3,14 om någon får lite andra siffror. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1732 besök totalt |