| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Porsche dash "alcantara"
|
19568 besök totalt |
|
Porsche dash "alcantara"
I väntan på att bilen kommer köpte jag på mig en dashboard utav JMB som säljer en del porsche prylar här på forumet så jag fick för mig att prova på att klä om i fuskmocca , inte det lättaste då tyget är helt stumt! är inne på 3e försöket nu vinglig söm gör om gör rätt
_________________ Anders Linder |
||
|
|
||
|
damn, trots en lätt berusad söm så ser det riktigt bra ut
Håll oss gärna uppdaterade om resultatet. Vi står också i fasen att fixa brädan på en 911
_________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||
|
har du tidigare erfarenhet i ämnet? En panel av detta slag är ju inte det mest enkla att ge sig på.
_________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||
|
Re:
Ser bra ut, men med ditt nick så ska det väl inte va annat ;-) Funderar själv på att göra innertak mha flockpistol. Har inte samlat mod än dock. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
det som jag tycker har funkat bäst är att bara lägga tyget över det du ska klä,
när tyget ligger över som i detta fallet dashbrädan så trycker jag fast tyget i dubbelhäftande tejpen (markera mitten) nu visar jag en bild där jag redan har sytt ihop dom 2 delarna som behövs men jag gjorde så här med hela tygbiten sen markerade jag vart jag skulle klippa med en vitt penna (glöm inte att lägga på typ 5mm i sömsmån)
Sen är det bara ta loss tyget från brädan klippa efter markeringen,sen den delen som ska in "under" dashen vid mätarna är ju olika från bil till bil men ta till ganska mycket tyg när du klipper till den biten,sy ihop avigsida mot avigsida. Efter det så provmontera den löst över det du ska klä för att se hur passformen blev (jag fick prova ett antal gånger innan det blev bra) och när jag va nöjd överförde jag tyget till pappersmall för att kunna göra flera försök tro mig det behövs
Sen är det bara limma (lite i taget på både delen och tyget för att bli lite sticky i limmet) jag gjorde som på den här bilden och rullade sömmen över "kanten"
För att efter det limma ytterligare lite till och trycka/dra där du vill forma tyget mot delen
Jag kommer att lägga in flera bilder och text,och svara på frågor när jag hinner men detta är ju iallafall en början sen om det inte går att förstå vad jag skriver då får man försöka fråga. _________________ Anders Linder |
||
|
Jag har använt en vanlig symaskin inget heavyduty men den behöver kunna hålla två trådrullar för dekorsömmen med tvillingnål, jag har använt mig av typen jeanstråd men kan heta annat också se bara till att det är en kraftig tråd, sen dubbelnålen för att göra dekorsömmen se till så att pressarfoten klarar av 8mm bredd min gjorde det inte så jag filade upp den med en dremel, jag kan lägga upp bilder på hur man trär maskinen om det behövs.
Jag har en juki industrimaskin men tyvärr ingen pressarfot för dubbelnålen än, jag stötte på problem när jag sydde upp dörrsidorna med den vanliga maskinen pga att jag limmade tyget på 3mm skumgummi då orkade inte maskinen sy dubbelsöm så där fick jag köra enkelsömmar bredvid varandra där jag ville ha dubbelsöm, dock är det lätt att få det "vingligt" när man gör så märkte jag
_________________ Anders Linder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Porsche dash "alcantara"
|
19568 besök totalt |