Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -92 Körning på BOS och uppgraderings funderingar
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (15939 totalt)
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Re:

E.Svensson skrev:
Thornqvist skrev:
Efter två körningar nu så har jag väl kommit fram till att inför nästa säsong blir det:
coiloverkitt med ställbar dämpning och ställbar camber fram
Camberstag bak
Skruvbur
Nya hårdare bussningar mest överallt
888 om pengarna räcker till!

Men sen skulle jag vilja ha en annan utväxling med tror jag.
Tycker bilen är seg ut ur kurvorna på mantorp och kommer inte upp i mer än 170 på långa rakan!
Så då är frågan vad ska jag ha för diff?
Eller är det något annat som rekomenderas?

Bästa tiden på mantorp blev 1,49 och topp hastighet på 170.
Kommer ifatt alla "snabba bilar" i kurvorna men på rakorna har jag ingen som helst chans!
Känner inte att jag ska behöva byta motor eller så heller eftersom jag inte använder motorn som sitter fult ut, finns ju mer att ta av!
Tips mottages mer än gärna!

Hade jag varit dig så hade jag flyttat r-däck till högst upp på listan, blir sååå mycket bättre. Borde ju gå att hitta en uppsättning lätt inkörda till bra pris.

Finns det inte några "tjuvknep" för att få till mer camber fram (och bak) på e36 utan att man måste handla en massa dyra delar?

Fram kan man ha m3 3,2 excentriska topplagringar. Har liggandes, kan ta med till kullen om du ska dit.
300 pix sisådär
Bak är väl helt ok med lite sänkning, dvs -2gr ung.

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Thornqvist
Norrköping
Här sen Dec 2013

Trådstartare
Re:

Marcus S skrev:
E.Svensson skrev:
Thornqvist skrev:
Efter två körningar nu så har jag väl kommit fram till att inför nästa säsong blir det:
Camberstag bak
Skruvbur

Tycker bilen är seg ut ur kurvorna på mantorp och kommer inte upp i mer än 170 på långa rakan!

Kommer ifatt alla "snabba bilar" i kurvorna men på rakorna har jag ingen som helst chans!
Känner inte att jag ska behöva byta motor eller så heller eftersom jag inte använder motorn som sitter fult ut, finns ju mer att ta av!

Hade jag varit dig så hade jag flyttat r-däck till högst upp på listan, blir sååå mycket bättre. Borde ju gå att hitta en uppsättning lätt inkörda till bra pris.

Finns det inte några "tjuvknep" för att få till mer camber fram (och bak) på e36 utan att man måste handla en massa dyra delar?

Fram kan man ha m3 3,2 excentriska topplagringar. Har liggandes, kan ta med till kullen om du ska dit.
300 pix sisådär

Aaa jag köpte nankangs r-däck säkerligen de sämsta r-däcken på marknaden men fortfarande bättre än gatdäck.
Men satsa på t.ex 888:or nästa säsong?
Vad tänker du på för "tjuvknep"?

Okej! Hur många grader får man på de då? Låter intressant! Kommer dock inte till kullen
Ja bak är bilen sänkt men tycker inte det ser ut som att det blivit någon camber på de?

Tackar för input!!

Har fått hem ett krängningshämmar stag modell 25mm med powerflexbussningar från mr lagnelöv!
Hoppas på lite mindre understyrning nu!

Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Re:

Thornqvist skrev:
Marcus S skrev:
E.Svensson skrev:
Thornqvist skrev:
Camberstag bak
Skruvbur

300 pix sisådär

Aaa jag köpte nankangs r-däck säkerligen de sämsta r-däcken på marknaden men fortfarande bättre än gatdäck.
Men satsa på t.ex 888:or nästa säsong?
Vad tänker du på för "tjuvknep"?

Okej! Hur många grader får man på de då? Låter intressant! Kommer dock inte till kullen
Ja bak är bilen sänkt men tycker inte det ser ut som att det blivit någon camber på de?

Tackar för input!!

Har fått hem ett krängningshämmar stag modell 25mm med powerflexbussningar från mr lagnelöv!
Hoppas på lite mindre understyrning nu!

Fram : 3,2 ans topplagring samt 2mm brickor mellan spindel och fjäderben är ett bra knep. Andra vet bättre men kan man gissa på -2,5 gr kanske..
Bak : Du har ställbar camberjustering original på de undre stagen. Med denna på max samt sänkning bör du hamna på ca -2gr. Jag har -2,2 gr på min.

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag körde med swappade vä - hö topplagring på min M3 E36 och detsamma nu på CSL E46'an. 3-3,5 grad får man thumbs up

Jönköping
Här sen Mar 2006

Re:

Magnus Thomé skrev:
Jag körde med swappade vä - hö topplagring på min M3 E36 och detsamma nu på CSL E46'an. 3-3,5 grad får man thumbs up

Undrar om det är så fördelaktigt på en "vanlig" e36 som M3. Med XYZ ställbar topplagring och 2mm bricka kan jag åstadkomma -3,2 gr. Tveksam om org bakvänd 3,2 topplagring flyttar benet lika långt in.. Men det kan jag kolla förstås

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Marcus S skrev:
Magnus Thomé skrev:

Undrar om det är så fördelaktigt på en "vanlig" e36 som M3. Med XYZ ställbar topplagring och 2mm bricka kan jag åstadkomma -3,2 gr. Tveksam om org bakvänd 3,2 topplagring flyttar benet lika långt in.. Men det kan jag kolla förstås

Håller med, det är ju lite annat som kan skilja.

Brickor mellan benet och spindeln är ju djungelknep två men det får ju lite andra effekter också. Men trial and error FTW thumbs up

Norrköping
Här sen Dec 2013

Trådstartare
Så med andra ord så kan jag börja med brickor och excentriska topplagringar?
Coilsen jag har är ganska hård i fjädringen så det kanske inte är där problemet ligger..

Någon som har fler tips för bättre kurvtagning?

Sen va de där med det eventuella diffbytet med..
Jag tänker att sålänge jag inte maxar ut bilen på rakan på mantorp så känns det som att jag kan få lite mer speed ut ur kurvorna?

Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Re:

Thornqvist skrev:
Så med andra ord så kan jag börja med brickor och excentriska topplagringar?
Coilsen jag har är ganska hård i fjädringen så det kanske inte är där problemet ligger..

Någon som har fler tips för bättre kurvtagning?

Sen va de där med det eventuella diffbytet med..
Jag tänker att sålänge jag inte maxar ut bilen på rakan på mantorp så känns det som att jag kan få lite mer speed ut ur kurvorna?

Jag hade samma känsla som du på Mantorp, önskar lite mer sprutt på treans växel i de långsamma partierna.
Högre utväxling är nog mumma:)
Själv skjuter jag det på framtiden men har skaffat mindre hjul istället, dvs 205/50-15. Plötsligt blev bilen riktigt rolig thumbs up
Finns nån lathund på autopower där du kan jämföra utväxlingar i förhållande till hjul osv

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -92 Körning på BOS och uppgraderings funderingar
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (15939 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande