Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Kan man öka säkerheten med andra regler i Roadsport? | 9851 besök totalt |
Hej
Efter incidenterna på Kinnekulle, den gångna helgen, så funderar jag på vad man skulle kunna göra för att minimera risken för denna typ av "start-relaterade" incidenter. Har regel-gruppen funderat på olika varianter för startuppställning/startmetod ? -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ex. kvaltiderna skall klassas i sin egen klass enbart, och inte ihop i både A+B Då skulle startuppställningne bli: A1 - A2 A3 - A4 osv.. B1 - B2 B3 - B4 osv.. På detta vis slipper man ha startsnabba motorstarka/(tunga) bilar bakom sig i startögonblicket. De tävlar inte i samma klass ändå. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Sen tycker jag att på grund av att nästan alla trailar till/från tävlingarna, även i Roadsport, så råder det ett ganska tufft klimat. Man kanske chansar lite omedvetet, vilket man absolut inte hade vågat, om man vet att man skall köra hem med bilen efter tävlingen. ex. på startuppsällning skulle vara då: Trailar1 - Trailar2 Trailar3 - Trailar4 osv... Ej Trailar1 - Ej Trailar2 osv... -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jag har ingen trailer, och kan/kommer inte skaffa någon heller, under överskådlig framtid. Därför kommer mitt deltagande i Roadsport läggas ner, tills vidare. Risken är uppenbar att något galet kan hända. Det gamla synsättet att det händer aldrig/nästan aldrig något i Roadsport, verkar vara en gammal sanning. _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Att dela in startgriden efter vilka som trailar eller inte kommer ju snabbt göra att alla trailar, annars har man ju ingen chans till placering oavsett hur bra man kvalar. Man kanske skulle vända på det och ge de som inte trailar de främsta platserna för att främja att fler kör till racen och därmed är försiktigare
Men det första alternativet med A-bilarna först och därefter B-bilarna hade ju kunnat vara något. Men det kommer ju antagligen bli mer stök i de främsta B-leden med ev. svårigheter att komma förbi långsamma A-bilar lite senare på varvet (eller redan i första kurvan), frågan är om det innebär större eller mindre risk. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Lösningen är jätteenkel Benci - vi får se till att bli tillräckligt många i B för att få ett eget heat!
(Plus/eller att vi får se till att A-bilarna blir så många att de helt enkielt inte kan köra ihop med oss i B.) Sen tror jag att oavsett fartskillnader går det aldrig att helt ta bort risken för incidenter, någon gör ett misstag, får fel på bilen eller påverkas av någon annan förares val på ett oväntat sätt. Min erfarenhet av Roadsport A/B är att det är fair racing där vi använder insidan och inte tar onödiga risker. En incident ger inte vid handen att det är ett generellt problem. Jag vet att man inom SSK, t.e.x. på finalen på Mantorp ifjol, kört separata starter för två olika klasser i samma heat. På de kortare banorna (Kinnekulle/Knutstorp/Falkenberg) tror jag dock det är svårt att lösa praktiskt. _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Man kanske inte skall dra för snabba slutsatser av denna startsmäll och jag upplever racemiljön i stort som Martin beskriver, dock har frågan väckts om att "sortera" startordning när det varit regnkval och sedan blir race i torrt.
Vill dock vara tydlig med att frågan är ställd men inte diskuterad på något sätt. Ang. trailer är jag en av få som verkar ha cohones att köra till/från banorna men visst krymper de lika snabbt när det skall beslutas om egna banzai chansningar men som en del andra konkurrenter verka kunna kosta på sig emellanåt med.. blandat resultat.. |
||||
Man borde väl kunna göra så att A startar först uppradade efter sin kvalordning, B följer efter med ~10 sekunders lucka uppradade efter sin kvalordning, och C sist med ytterligare ~10 sekunders lucka till B.
Det borde iallafall kunna få alla att klara sitt första varv utan incidenter och när loppet väl igång så gäller racing rules som vanligt... Det kanske är krångligt första gången men det är väl precis som med rullande start jämfört med stående start att det tar några tävlingar innan alla är vana. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Det generellt svårt att lyckas med saker som krånglar till det det minsta. Det finns inte oändligt med tid eller funktionärer. Sen blir det alltid risk för kontakt så länge sportgrenen grundar sig på först i mål. Olika snabba bilar på fel ställe kommer det att vara i varje start. Jag brukar få zickzacka rejält bland långsamma A-bilar när det är blötrace efter torrkval |
||||
Funderade på om man kanske skulle föra in ett obl samlings-snack inför varje start, ett kort kort förarmöte i lineup där man drar upp ev risker och enas ? Race är race men ändå bra att kort stämma av.
Ex nu har vi B-bilar högt upp, något hände, "ta det easy ute där", lyfta ev frågor, risker som klart finns.. Hålls förslagsvis av klass-pappan ( kan delegera om inte närvarande el kan ) Är det rätt tänkt ? Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Kan vi Britt att hålla i ett möte så vågar vi inte annat än att sköta oss på bästa sätt. |
||||
Att ge sig in som tredje bil i bredd, på yttern under bron, ser iallafall jag på gränsen till vårdslöshet.
Det måste ju vara dommarnas sak att styra på och bestraffa efter sånna här saker. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
I PCSR har vi 20 sek tidstillägg för karosskontakt för alla inblandad. Avskräcker rejält då 20 sek innebär att rejset är mer eller mindre över.....
Har inte läst era regler möjligt att ni har ngt liknande. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Låter som en mycket bra regel, skulle nog stävja kontakterna till ett minimum. Detta är något vi måste driva igenom för att höja säkerheten. Om startfälten i A B och C blir så stora så vi inte behöver slå ihop dom så skulle mycket av problem vara lösta, Så min uppmaning är att ni som tvekar anmäl ER till Sveriges roligaste racing serie. _________________ Roger Fredriksson |
||||
I detta fall hade tidstillägg på tre DNF inte påverkat resultatet ett jota. Shit happens, men lyckligtvis inte alltför ofta. |
||||
Nja, tror inte att vi har haft några rallycross ambitioner i serien men regeln avskräcker definitivt. Kör ni stående eller rullande start? Jag har varit aktiv i både BMW cluben och PCSR där båda klubbarna sedan många år tillbaks valt rullande start för att minimera risken för stående bilar och rejäla kollisioner. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Just i detta fall skulle jag skylla rullande som mer riskfyllt, med våtkval och torrace, med många bilar på liten yta under getingmidjan under bron. Startkrascher vid stående har förekommit de med genom åren, av klassiskt snitt med bil i första led som inte kommit iväg och krasher efter rullande in i första sväng också. Som jag ser det finns det ingen patentlösning, bara tvärsäkra halvsanningar i efterhand, om man vill köra racing, och inte nån annan bilsportsgren. |
||||
Allmänt banåkaforum Kan man öka säkerheten med andra regler i Roadsport? | 9851 besök totalt |